DIY vacuumbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

DIY vacuumbord

Inlägg av Mackan »

Jag har gjort mig ett enkelt dock väldigt effektivt vacuumbord.
Material:
* 1st Jula-vacuumpump
* 1st bit bensinslang
* 2st slangklämmor
* 3 stycken olika stora "ramar" av liggunderlag för att köra 3 tavelstorlekar

Och vips så fungerar det såhär bra 8)
Mvh,
/Markus
http://www.youtube.com/watch?v=7TWUnJL_364
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av blueint »

Var på Jula hittade du vacuumpumpen? artikelnummer?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av dar303 »

Coolt! Jag har ett cnc-plus-bord men ingen pump, är också intresserad!
Den verkar inte låta så mycket heller, eller har du den i ljudlåda?
maxmekker-com
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 december 2011, 11:02:41
Kontakt:

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av maxmekker-com »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av xxargs »

gäller att skriva rätt i sökrutan prova med 'vakuum', annars missar man det helt ur man än letar :-)

eller för den late:

http://www.jula.se/vakuumpump-130-w-739002


kom ihåg att denna pump måste arbeta med ganska hög vakum, typ en halv bar undertryck för att försäkra smörjningen, låt den inte stå och pumpa fritt luft utan vakum för länge - om man har det läget så bör man ha en ventil som stänger till insuget var 30 sekunder under några sekunder så att den får suga kraftig vakum en kort stund.

sedan skulle jag nog komplettera med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151366/ för att hålla koll på vakumet hyffsat.

och när man ändå är där så köper man http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... lja-36988/ kompressorolja att byta med när orginal oljan börja tappa stinget (vid högre vakum) eller hart blivit mjölkig (suga vattenånga) eller att det har rykt ut så mycket på utgången och man hittar en del av det i http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17299/ vattenavskiljaren som man med fördel sätter på pumpens utblås och slipper 80% av oljedimman när man pumpar under 80 mBar och dessutom dämpar ljudet.

(den där oljedimman är inte att leka med och tränger igenom allt jag har provat med - sinterfiltret är det som fungerat bäst hittils - dock häll inte tillbaka den olja som fälls ut i denna filter i pumpen igen - om inte annat så ser du på färgen att det inte är samma olja som den var innan i pumpen utan har oxiderats ganska kraftigt när det var oljeånga av hettan som blev när lite luft som komprimeras mellan 20 - 200 ggr till atmosfärstryck och därefter när det svalnat - blev kondenserad till finfördelad oljedimma... )
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av blueint »

Sökte på "vacuum" .. :vissla:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av xxargs »

du är inte ensam om det...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av X-IL »

Snyggt! Jag trodde du hade sålt din maskin?
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av hubben »

Hur fungerar det med den pumpen och ditt vacuumbord när man fräser igenom materialet så man får spånor och fritt luftflöde in i kompressorn?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av labmaster »

Antagligen inget bra men det är väl därför som man brukar ha någon slags filt i ett par lager under arbetstycket. Men detta är väl ett generellt problem som inte är specifikt för just Julas vakumpump. Jag tycker det verkar vara en spännande lösning till ungefär halva priset mot en av de billigaste hos CNC-plus.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av Walle »

Jag har funderat på hur man skulle kunna göra ett vacuumbord som klarar "genomfräsning" utan att tappa suget. Om man tänker sig att man istället för spår (som fördelar undertrycket under arbetsstycket) skulle ha ett stort antal runda "trattar" istället (som försänkta skruvhål), och i botten av varje hål ha en slags "överströmmingsventil" som stryper när det blir lite flöde genom den, och sen håller tätt tills vacuumet släpper. Tex en kula som hålls i öppet läge av en svag fjäder.

Hur tror ni det skulle fungera?
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av Mackan »

Det var ju jag som pajjade för alla er som sökte på vacuum......det var ju jag som skrev helt fel......hahaha.

Genomfräsning är omöjligt med denna variant då materialet släpper på en gång vid minsta lilla "hål".

-> X-IL
Jo, jag sålde min fräs och fick direkt någon konstig form av fräs-abstinens när fräsen försvann ut ur huset. Detta resulterade i att jag efter ett tag beställde hem en High-Z S400 /T som jag är toknöjd med. Tog USB-styrningen till den oxå och kör den den med en mini-pc. Fungerar kalas. Den är stabilare oxå än storebrorsan. Får snudd på inga vibrationsfel alls nu när jag kör, fast jag kör snabbare än tidigare.

Frugan är nöjd oxå då denna fräs är betydligt mindre och gästerna slipper sova i vardagsrummet. Fräsen står numer i labbet på ett bord och tar inte upp gästernas rum :D

Mvh,
/Markus
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av Forsgren »

Måste det inte vara bättre med en dammsugare, inget problem om det kommer damm i den och sug finns så det räcker och blir över. Problem om man inte har 3fas kanske..
Som den längst till vänster på bild, 1950:- på blocket.

Edit: Och så låter dom ju en del också..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av Mackan »

Vet inte om det fungerar med dammsugare...kanske värt ett test. Säkert ngn här som vet om det är bra eller dåligt.

Jag tycker dock att denna variant är enkel & låter inte speciellt mycket. Såg frågan tidigare i tråden om den var inbyggd och nej det är den inte. Tyckte inte det var nödvändigt.

Ett problem dock är oljedimman som inte var speciellt rolig. Detta löstes dock väldigt enkelt med en bit trädgårdsslang som jag petade ut genom fönstret och vips så är dimman inte inne längre :D

Mvh,
/Markus
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: DIY vacuumbord

Inlägg av Agwan »

Jag har provat med dammsugare. Den stannade efter några min. Beror väl på att ca 100% av kylningen kommer från luftflödet som man tappar i vakuumbordslösningen.
Skriv svar