Kretskortsskrivare...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Kretskortsskrivare...

Inlägg av Melker »

Har läst en del trådar om CNC-maskiner och har själv blivit lite sugen på att bygga en sådan för att kunna fräsa kretskort, verkar ganska smidigt. Men jag har fått för mig att det är ganska dyrt att bygga en sådan, för dyrt för mig iaf. Har därför börjat fundera på om det inte skulle gå att bygga om en skrivare så den kan skriva ut mönstret direkt på kretskortet.

Om man fyller en bläckpatron med påfyllnadsbläck till en "kretskort-penna" och gör så att skrivaren på något sätt kan mata igenom ett stelt kretskort. Man skulle slippa UV- och kaustiksoda-momenten och kanske spara en del pengar eftersom korten med fotoresist är en del dyrare än utan, kanske även kunna göra ännu tunnare ledningsbanor också.

Vad jag funderade på var om detta kan vara praktiskt möjligt och då tänker jag bla på det här med bläcket, om det skulle fungera i en vanlig bläckpatron och om det är någon som själv funderat på något liknande tidigare eller sett något på nätet?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan nog gå med vanligt bläck. Det är vite så petigt vad det är bara det täcker och inte är vattenlösligt. Det kan nog vara svårt att buta bläck. Annars skulle det nog finnas vattenfast bläck på marknaden. Det kanske skulle funka med en laser...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Okej... Synd bara att laserskrivare är så dyra, man vågar inte vara och skruva i dom då... En vanlig bläckstråleskrivare kan man ju få tag på väldigt billigt, kanske tom gratis om man känner någon som ska köpa en ny. Är nog iaf inget projekt som jag kommer sätta igång med nu, om jag gör det så lär det bli efter jag avslutat mina andra projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det fins ju skrivare som klarar av att skriva ut på cd skivor borde fungera på kretskort oxå.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Försök få tag på en plotter, det är en skrivare som ritar med penna.

Allt man behöver göra är att montera en kretskortspenna (eller lämplig spritpenna) i skalet av den riktiga plotterpennan.

Såg detta på nån sida men har aldrig haft möjlighet att prova själv.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Tjaa... det borde ju fungera, men en penspets på en kretskortspenna är ju ganska tjock, så hur tunna banor kan det gå att rita?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

"men en penspets på en kretskortspenna är ju ganska tjock"
Beror ju främst på vilken penna du har... min är 0,8mm eller ngt...

//Rille
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Jag ska snart få en gammal Laserskrivare som jag tänkte göra om lite för att skriva ut direkt på kretskortet. Det borde ju vara det allra smidigaste. Förhoppningsvis hör jag av mig rätt snart med goda nyheter :wink:
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

en tuchpenna med permanent (vattenfast) 0ch 0,8mm borde fungera , jag använder olika sådana , för hand ritning av kort, det är ju lätt att räkna ut fri yta (avstånd mellan ledare) eftersom man använder sig av 2,54mm´s delning på en gammal hålmonterad krets. man kan använda sig av flytande vax i en gammal tuchpenna för mallritning men det är en gammal metod. eller använda sig av kopiatorn och strycka på kopian samt bättra på med tuchpennan om man misslycka på en del ställen ett annat.

men som sagt tuchpenna i flatbeddsplotter vore ett kul projekt

eller vill man ha det knivskarp använda sig av en fotoplotter, Använder sig av vanlig fotofilm som framkallas , ritmediet här är ljus och bredden bestämmes via fasta bländaröppningar. då är ni inne på proffs grejor.
som fanns på 80-talet och datorstyrdes via hålkort, förlagan var en handritad på planka och skalad, digitalizerade kordinater överfördes till hålkort och plottern stor som ett vardagsrum från Gerber matades med dessa. fotofilmen plaserades på underlaget och hölls fast med att det sögs fast mot underlaget via små hål. :)
metoden användes troget fram till 1990 när pc-n tog över
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Ursäkta mig, men ni tror inte att man tappar en del av fördelarna med att rita med penna om man måste krångla med en skrivare.
Vad är det för fel på att använda OH (over head) "papper"?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

När man skriver ut direkt på kortet så slipper man att ha kort med fotoresist som man måste belysa och framkalla, för då är det bara att släpa ner den i etsadet.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Har själv provat att rita kretskort med en Roland plotter men det är inget jag rekommenderar, det var svårt att få pennorna att rita tillräckligt fylligt, provade både filtstift och tusch pennor.
Det första var att få en så låg hastighet som möjligt på plotterpennorna annars smetade dom bara omkring färgen.

Här kan du själv se att en del lyckas.

http://www.qsl.net/ve2emm/pcb/pcbe.html

http://homepage.ntlworld.com/stuart.ken ... otter.html
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Här kan du själv se att en del lyckas.
Har jag någonsin sagt/skrivit att det inte funkar?
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

Kan metoden att ritsa bort fotoresisten där man skall etsa bort kopparn, vara ett sätt att arbeta med plotter.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Bird of Prey skrev:
Här kan du själv se att en del lyckas.
Har jag någonsin sagt/skrivit att det inte funkar?
Nä, har jag påstått det, men jag lyckades inget vidare.
Skriv svar