Makalös "Tool length setter"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Makalös "Tool length setter"

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.
För några veckor sedna köpte jag en sådan där "Tool length probe" från Kina. Fick den idag. Har provat den genom att sätta upp en micrometer mot kolven samt en vippindikator mot kolven på proben. Sedan kopplade jag in proben till probe ingångarna på min CNC maskin. Då jag hade denna micrometer mot kolven så kunde jag justera den på hundradels mm. genom att titta på vippindikatorn. Jag testade genom att skruva ner micrometern och titta på diagnos sidan i UCCNC programmet när dioderna för probe tändes, och nollställde vippindikatorn när dioden var tänd. Sedan skruvade jag tillbaks micrometern tills dioden slocknade fram och tillbaks några ggr. Jag blev alldeles lyrisk då jag såg att det var svårt att mäta när Proben var sluten eller öppen DVS bättre än en hundradels mm. I specifikationerna till proben på Aliexpress så stod det "Repeatability 0,001 mm" tänkte att nu har nog personalen tittat snett på instrumenten. Lät vara för bra för att vara sant. Men efter min mätning så är jag böjd att tro det som stod.
Det är två switchar, normally closed, i proben en som sköter själva probningen och en som skall kopplas till E-stop i UCCNC. Samt ett munstycke som är tänkt kopplas till tryckluft för att blåsa bort spånor och dylikt inför probning. Någon for´m av gummitätning mellan probens hus och kolv. IP67 klassad. Hela proben känns mycket gedigen när man tar i den. Kolven rör sig mycke fint upp och när när jag trycker. Kolven har en diameter på 21 mm för att sätta fäsar emot. Gjord i aluminium som är eloxerad i silver och en guldaktig ton.

Det mest positiva var priset 256:- och fri frakt, för de som är intresserad kan titta på länken.
https://vi.aliexpress.com/item/10050061 ... pt=glo2vnm

Nu återstår att lärta mig hur jag använder denna "Tool length setter" på rätt sätt, hur jag skall koppla in den mht att jag har en hemma gjord 3D probe.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.