Den gemensamma Boris-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av ghost_rider »

Presspassning
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av gOry »

Går inte delarna göras i fräsen, trodde de man hade den till?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av AndLi »

Nope, du(eller jag kan inte, kanske jag ska säga...) kan inte göra en boris i en boris...
Däremot inte sagt att du inte kan fräsa aluminium i den, delarna är helt enkelt för stora fysiskt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av gOry »

tänkte mest på de som boris ville ha tillverkat.
Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av säter »

labmaster skrev:Boris, det skall bli spännande att se hur han lyckas med precisionen i lagersätena när han skall fräsa dem i två olika uppspänningar. I och för sig kanske fleropen klarar att positionera, det vill säga centrera i hålet med bra precision.
Riktar man upp sig på det genomgående hålet, borde det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av AndLi »

"enda" problemet på den biten är väll hålen i "fötterna". Trångt mellan bord och fräshuvud. Iof går det ju att köra ut fräshuvudet utanför bordet, och då skulle det ju gå..

Jag tänkte iof mer på hållarna för kulskruvsmuttrarna, fast de kanske är tillräckligt korta så slaglängden på Z räcker i två körningar. En från vart håll. Men det blir att köra utanför bordet där med... Många uppspänningar blir det..
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av gOry »

Har inte bordet ett hål i mitten så man kan köra biten upp och ner? Stickandes genom bordet?
Kanske bara var dom sista versionerna?
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av boris »

Jag beställde två bitar med presspassningen. Bilderna visar hur det blir när kullagrena är på plats.
Mina maskiner kan fräsa i aluminium. Dock blir det lite mer oväsen och man måste ha ordentligt med kylning. Man kan också få ett bra resultat, men långt ifrån en stor, dyr CNC-fräs installerad i svenska verkstäder till exempelvis.
Jag vill helt enkelt inte fräsa i aluminium hemma där jag måste använda massa vätska samtidigt som jag kanske stör grannarna. Trä , plast och andra lättare fräsjobb är ingen fara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av Walle »

Personligen hade jag nog arborrat lagersätena. Även "andra sidan" hade jag nog arborrat i samma uppspänning, bara för att vara säker. Inga problem att arborra "andra sidan" om man gör rätt. Interpolerat hade jag nog inte gjort, inte med de toleranserna. Men det är jag det.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av dar303 »

Jag har kört riktigt hård 10 och 20mm alu i min boris-fräs och der går bra bara man har rätt verktyg och kör försiktigt, 0,5mm per pass kanske. dammsugare och sprit + vatten i sprayflaska gör det hela uthärdligt även för frässtålet! :)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av ghost_rider »

Samma här, jag har kört uteslutande aluminium med min fräs.
Dock med ganska så små stål 3,1mm o däromkring, dessa låter inte speciellt mycket, dammsugaren låter mer :)
Dock vid 6-10mm så kan det låta en del, dock skilljer det sig mkt mellan fabrikat på stålen
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av boris »

Jag har en video på Youtube där jag borrar fyra hål med g81. Det är inte många hobbyfräsar som klarar det.
Det intressanta var att jag tog biten i min hand utan att tänka på om det var varmt eller inte. Den var nämligen fruktansvärt varm och den kyldes inte ner förrän flera minuter.

Hursomhelst, man måste ha rejält med kylningen helt enkelt.
Här är video: http://www.youtube.com/watch?v=u6b6anbodUU
Bild
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av Andax »

Vad kör du med för varvtal? Och vad är det för material? Aluminium? (6061?)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av labmaster »

Walle skrev:Personligen hade jag nog arborrat lagersätena. Även "andra sidan" hade jag nog arborrat i samma uppspänning, bara för att vara säker. Inga problem att arborra "andra sidan" om man gör rätt. Interpolerat hade jag nog inte gjort, inte med de toleranserna. Men det är jag det.
Jag hade nog också arborrat lagersätena i en uppspänning. Å andra sidan skulle jag inte ha konstruerat det på detta sätt. Jag föredrar ett riktigt lagerhus med lock som spänner fast ytterringarna axiellt på lagren istället för greppassning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Den gemensamma Boris-tråden

Inlägg av säter »

boris skrev:Den var nämligen fruktansvärt varm och den kyldes inte ner förrän flera minuter.
Det förstår jag mycket väl.
Jag tycker matningen per varv ser ut att vara på tok för låg.
Det är ingen vits att hålla högt varvtal om man ändå matar försiktigt.
Skriv svar