Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Nu har jag bara 48V nätagg hemma i denna storlek, men jag har funderat på att försöka ratta ner dessa till runt 39V och montera fyra till som även dom rattas ner till 39V för att få 78V, mina drivers klarar nämligen 80V, alternativt tar jag latmansvägen och rattar upp spänningen på dessa så högt det går, men det är ett projekt för framtiden när allt fungerar :)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Vad har du för motorer? Låter som ena elaka ena!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Ärligt sagt så är motorerna inte särskilt elaka, speccen på dom är 1.8V 4.8A om jag inte minns rätt, stora runda saker från 80-talet, men det krävs lite kräm om man vill ha upp hastigheten på dom :)

Dock borde 48V inte vara allt för dåligt, rekommendationen som Mariss på Geckodrive brukar ge är 35ggr motorns märkspänning för optimal prestanda, så runt 65V borde vara optimalt.
Troligtvis kommer jag oavsett få rätt OK hastigheter då det inte är några tråkiga gängstänger med 1mm pitch utan kulskruv med 5mm pitch om jag minns rätt.

På långtidsplanen finns att om jag inte blir nöjd med prestandan så ska dom bytas ut mot moderna Nema23-stegmotorer av lite kaxigare modell, men det kräver nästan att den är igång för att kunna tillverka motorfästen med mera till sig själv ;)
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Henrik Kjellberg »

35ggr? :shock: Jag ligger på 7 ggr...
Jag har följande motorer: http://www.jbcnc.se/product_info.php?cP ... ucts_id=87
och har kopplat de bipolärt serie. Betyder det att jag skulle försöka hitta en drivkrets på 190V? :humm:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Andax »

Henrik,

Det kan vara i vågade laget att köra så nära maxspänning som 39V. Pga av induktion i motorerna kan spänningen över drivsteget bli större än 40V i bland.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Jag förstår vad du menar och det lär ju vara kina-drivare som JB säljer, så marginalerna i drivaren är nog inte tagna i överkant. Men hur mycket marginal bör man ha? :?:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Henrik: Ja i princip vore det nog ingen dålig idé, du har en rätt stor induktans i motorn på 12.3µH så det krävs en rätt rejäl spänning för att övervinna induktansen, ett bättre alternativ vore nog att koppla bipolärt paralellt och köra på 4.2A och ~95V med betydligt mkt lägre induktans :)

Drivarna jag kör med, Leadshine DM856, skulle nog vara rätt bra för dina motorer, klarar 80V och maximalt 5.6A, kostar runt 80$/st på eBay (men var noga med att det är en "äkta" leadshine, piratkopiorna är rätt usla i jämförelse)

En bra idé är att ha rejäla kondningar mellan nätagg och drivare (så nära drivarna som möjligt), dom ger en större tröghet i systemet, både för spänningsfall och spänningstoppar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av tecno »

Steget upp till ett par Gecko's är inte stor! Att de sen fm gör ett frivarv eller två prestanda mässigt mot kineserna kan ju inte vara fel.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Hehe, nä, bara en dubbling mot Meduzas alternativ... :roll:
Tror jag börjar med några feta kondingar och hoppas på det bästa... :vissla: Högre prio i mitt projekt just nu är att få traversen stabilare i x-led...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Tecno: ja det ska faktiskt bli intressant att se prestandaskillnaden, har detta bygge pågång med dessa Leadshine DM856 och ett annat bygge pågång med Geckodrive G201, 48v på denna och 70V till Geckona, jag tänkte faktiskt se om gecko verkligen är så bra som folk säger rent prestandamässigt (support vet jag att dom är hästlängder bättre än kineserna på) så att dom motiverar dubbla priset.

Sen tycker jag gecko är lite långsamma i utvecklingen, jag har fortfarande inte sett deras "unstallable stepper drive" som mariss skröt om att den var nästan klar år 2007 i produktion...

Leadshines nya DM har dessutom mer sinuslik våg än gecko, så motorerna är mycket tystare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Var ledig så jag och johank nere på Stockholm Makerspace tog och körde ett 15h-arbetspass med fräsen i går :)

Här kan ni få en liten hint om resultatet ->

Spindeln går inte ännu, men det är troligtvis bara en config-fråga (den hoppade i gång en kortis i uppstart av datorn när det skickades ut skräpdata på parallellporten och vi hade på strömmen till spindel och stegmotorer), och verktygsväxlarens solenoid är inte inkopplad ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Hmm... vi har fått igång spindeln nu men vi har en jäkla massa övertoner till 50/100Hz som hörs tydligt när man kör spindeln, någon som har en idé på hur man kan avhjälpa detta?

Det lär ju vara rester från att drivaren hackar upp spänningen, men frågan är hur den sprider sig ut i chassit som ljud, vibrationer troligtvis, kan man filtrera bort det med någon form av nätfilter?

Manual till drivaren: http://www.alstron.com.sg/PDF/Minarik/2 ... 23002D.pdf
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Kvällens test
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av 3uba296 »

Trevligt! Filmade ni något? :)

Är du nöjd med dina Leadshinedrivare så här långt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Meduza's Terco CNC4500 Retrofit

Inlägg av Meduza »

Nej inte filmat något och inte kört så mycket mer än det där på bilden, vi ville bara se att det faktiskt gick att köra den.

Än så länge är jag nöjd med dom, men återkom när jag faktiskt har kört lite fräsningar med dom så ska jag ge dig ett bättre svar :)
Skriv svar