CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

CNC-fräs

Inlägg av Forsgren »

Funderar på att börja bygga mig en fräs, men har några funderingar på hur det hela fungerar..
De flesta program verkar använda sig av parallellporten där den skickar ut pulser på olika pinnar som bestämmer att stegmotorn skall stega och åt vilket håll (rätta mig om jag har fel). Men kan man i programmet ställa in hur mycket ett steg av stegmotorn motsvarar i mm i x, y eller z -led? För alla lär väl inte köra med samma utväxlig eller stigning på gängen på den "gängade stången", eller vad den nu egentligen hette. Och vart får man tag på en bra sådan till bra pris?
Tips på bra ställen att få tag på delar emottages tacksamt..
Har beställt styrkort och stegmotorer från bde.se, så nu är det bara resten kvar.. ;)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Gängade stänger köper man troligtviss biligast på Biltema. Om man nu har en biltema butik i närheten.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Men är det vanliga gängstänger man brukar använda? Duger dom?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sett en del lösningar på att använda två muttrar med en fjäder mellan för att bli av med glappet. Då kan det duga.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Trapetsgängor är nog att föredra, de är lite mer fyrkantiga i formen. Brukar användas på skruvstäd, skruvtvingar och dylikt. Kanske kan finnas på Clas Ohlson.
Skriv svar