Robotbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Robotbygge

Inlägg av Johan »

Hejsan
Jag funderar på att bygga mig en robot. Jag har ingen erfarenhet av robotbyggande men jag har läst digitalteknik, elektronik och ellära. Tror ni att jag skulle kunna klara av att bygga nån sorts tuff robot av en sånhär?

http://www.budgetrobotics.com/shop/inde ... 90&cat=51&

Den klarar väl inget i nuläge (tror jag) men det står att det ska gå att stoppa in en mikrokontroller (vad är det? är det typ en grind eller vad?).

//Tacksam för all hälp..
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En mikrokontroller är en processor med inbyggt minne och I/O-portar av olika slag, dvs en enkel dator på ett chip. Exempel är PIC och AVR.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

aha.. men är det lätt att sätta dit ett sånt? och vad kan dom göra? är det dom som styr roboten så att den följer linjer, väjer för saker och sånt?
Senast redigerad av Johan 28 maj 2003, 19:58:39, redigerad totalt 1 gång.
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Hej

Ja vist klarar du bygga en egen robbot. Ta en titt på denna sidan. Där finns information om en så kallad budgetrobot. Jag tycker inte själv att det är någon budgetrobot då en basicstamp kostar en del. Därför byggde jag min egna version av den.
http://www.lls.se/~mux/micro/budget_robot.html

Du kan även ta en titt på min sida där finns inte så mycket info än (om jag nu någonsin orkar skriva något om den) men det finns alltid lite bilder m.m. på min skapelse som förövrigt styrs av en pic16f84 microcontroller och undviker hinder med en irdiod samt en avstämd irmottagare.
http://www.net-bear.com/bot.php

/Björn
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Hur mycket kostade din att bygga?? Och den är väldigt stor. Jag hade tänkt mig att bygga en liten robot. typ 15 cm lång och 10 cm bred. Som http://www.budgetrobotics.com/shop/inde ... 86&cat=51& är.

Hur gör man för att stoppa in mikrochips? Löder man fast dom eller? Är dom dyra? Behövs inget annat (nån sensor eller nåt)?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Ursäkta, men har du läst digitalteknik, elektronik och ellära så måste du väl veta att du inte bara kan kasta in ett microkontroller och så ska allt bara funka och vara en robot som hämtar tidningen åt dej.

Kolla här:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=25
Strombom har börjat skriva en bra tråd om sensorer.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jo det va ju det jag trodde det va därför jag frågade.. vi hade väldigt lite praktik..

Men hur gör man? Jag antar att man måste ha både ett chip och nån sorts sensor.. (mik, ir eller nåt) men hur kopplar man det till motorn? Har man nån sorts kopplings platta i roboten dit allt är kopplat eller?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Alltså mikrokontrollern har ett antal ben som kan användas som in eller utgångar. Dit kopplar du t.ex. olika sensorer och drivsteg till motorerna.

Sen skriver man program till mikrokontrollern som läser av sensorerna och styr roboten på något sätt som du bestämmer...

Och du kan bygga det hur du vill, nån form av kretskort, experimentplatta......
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Hej ok min är lite större än 15 x 10 cm den är väl ca 20 x 15 cm men du kan ju göra den mindre om du vill. Jag använde mallen som finns på robotshop.nu.

Kostnaden är svår att uppskatta då jag t.ex. har tagit ett par gamla rcservon, från några gamla flygplan som pappa hade liggande, som jag har modifierat och som är perfekta för framdrift av mindre robotar då det går att styra dem med endast en pinne på microcontrollern. Nya servon kostar väl ca 100 kr styck kan jag tänka mig.

Hjulen är också tagna från nått flygplan men de kan inte vara specielt dyra.

Vissa saker kan du säkert hitta i nått hörn om du letar lite t.ex. bottenplattan och en pingisboll eller något som stödhjul.

m.m.

Ja för 300- 400 kr bör du kunna bygga din egen robot. Säkert billigare om du letar i gamla aparater och på "vinden" efter lämpliga delar till din robot. (Det är lite som scrap-heap som går på Discovery :-)

--------------------------
Som sagt en microcontroller är en liten dator som måste programeras för att göra något vettigt. Det finns t.ex. basicstamp som är gjorda för nybörjare och som programeras i ja basic. En så kallad basicstamp består egentligen av en pic och lita annat. Dessa är säkert jättebra men både dyra och långsamma. Alternativet är att köpa en annan microcontroller förslagsvis en pic16f84 då den är relativt enkel och det finns mycket hjälp att få på nätet.

För att kunna programera dem så behöver du köpa eller bygga en programerare. t.ex. en jdmprogramerare (http://www.jdm.homepage.dk/newpic.htm).

Dessutom behöver du lära dig lite assembler. Men ta det lungt det är lättare än man tror när man har fattat hur det fungerar.

/Björn
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Aha.. ok tack. Tror att jag ska köpa mig lite delar och börja bygga :)

Är det någon som har bra tips på vad jag bör köpa? Funderar på att köpa mig en köpa en tankbot men vad behöver man mer för att roboten ska kunna göra nåt tufft?? Det behöver inte vara så avancerat eftersom det är min första robot.. bara typ att den vänder om den krockar med nåt eller nåt sånt..

Och ni har skrivit om programmering. Jag kan bara php. Men jag har förstått att dom är ganska så lika varandra alla programmeringsspråken. Till hösten ska jag lära mig java så det skulle vara praktiskt om man kunde programmera roboten i det.. Kan man det? Jag hittade http://www.lls.se/~mux/micro/jstamp/jstamp1.html är det ett sånt man vill ha??

Jag är väldigt tacksam för all hjälpen jag har fått och hoppas att ni orkar med mina frågor ett tag till :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag köpte JAVA-stamp [javelin] för ett halvår sedan. Den är verkligen en dröm att programera och väldigt användarvänlig. Men den är dessvärre också väldigt dyr. Om du är totalt nybörjare så rekommenderar jag JAVA-stamp. Men om du har lite erfarenhet så är det lika bra att gå direkt på PIC- eller AVR-kretsarna. Dom är lite svårare att programmera men dom kostar ca 50 kr st jämfört med >1000kr st för en stamp.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Oj det va ju ganska rejäl skilnad.. Är det mycket svårare med dom billiga? 1000 spänn är ju ganska mycket. Lite dumt om man gör nåt nybörjarfel så att den går sönder.. Och jag som inte är så kunnig skulle ju behöva köpa paketet med kabel och grejjer och då ska dom ju ha ännu mer..

Kunde dom inte vart billiga.. Jag kollade manualen för den och det verkar ju skitskoj.. Ingen som vill skänka mig 2500:-?? :) Och sedan så behöver man ju köpa robot bitarna också..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du kan ju köpa en BS2 för 500 annars. Man förlorar väl lite prestanda men det är ju enklare och billigare.

En sak man egentligen inte kan göra är att jämföra internetprogrammeringsspråk med elektronikprogrammeringsspråk. De är väldigt olika. Det är iaf vad jag tycker.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Det är ju billigare men då måste man väl programmera allt i basic. Jag kan ingen basic så det skulle vara jobbigt att lära sig det. (Samtidigt som jag lär mig java i skolan).

Hur känslig är en mikrokontroller? Är det lätt att råka ha sönder den eller håller dom i evigheter? Mina erfarenheter från skolan (med andgrindar och nandgrindar och sånt) är att benen går sönder ganska lätt när man flyttar dom. Är det samma med en javastamp eller bs2? Eller har dom starkare ben eller nåt?
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Jag har nu tänkt om lite. Jag funderar på att köpa mig en Boe-Bot eller SUMO-Bot. Dom finns på http://www.parallax.com och http://www.lls.se/~mux/. Vet inte vilken . Boe-Boten verkar ha fler möjligheter (bland annat den att man kan byta ut BS2 mot en javastamp) medan Sumo-boten är billigare och sötare.

Tror ni att jag skulle klara av att bygga en sådan? Är det nån som har erfarenhet av dom? Är dom bra. Jag har bara läst på tillverkarens hemsida och det är ju klart att dom bara skriver bra saker om sin robot.
Skriv svar