CNC Svarv - konvert kit? / alt. Emco

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

CNC Svarv - konvert kit? / alt. Emco

Inlägg av Swemill »

Finns det något hyfsat komplett sådant med kanske egen "stand alone" styrning / kontroll - skärm o allt? Vilka är bra och till "rimligt" pris?
Förstår att frågan kanske är dum och det bara är att googla men det jag främst hittar är ej "komplett" eller är maskinspecifikt och till mindre svarvar.
Jag har en så kallad 330 x 750mm (6,5") svarv men tror nog att endast en topp + tvärslids konvertering egentligen hade räckt till mig.
Är ju en stor fördel om svarven även enkelt går att använda manuellt, eller snabbt går att "bygga om"!

Visst, jag har en liten verkstad och kan tillverka de flesta mekaniska delarna själv men har redan också många projekt liggande som det inte blir tid över till... Därav vore ett "kit" bra! Spindeln tänkte jag fortsätta använda som vanligt med manuell växellåda.

Har också sneglat på "riktiga" CNC svarvar men för att kunna köra bitar i samma storlek som min manuella så blir ju en styrd sådan väldigt mycket större i utvändiga mått, och det har jag inte plats för! En liten Emco CNC eller liknande hade ju varit "smutt" för de små bitar jag vill kunna köra styrt, men återigen blir då platsen problemet...

Erfarenheter / tips kring detta mottages tacksamt! Tittade lite på Promica's sida och de verkade fint, men har också delarna anpassade för deras "280" svarv.
Senast redigerad av Swemill 22 februari 2011, 07:07:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av säter »

Du söker alltså ett kit med kulskruvar, motorer och hela köret?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av PeterH »

Behövs verkligen kulskruvar i ett sånt kit? Kan man inte använda befintliga skruvar och mata dessa med en stegmotor antigen direkt eller via kuggremmar? Frågan är väl då hur man löser den manuella funktionen... :humm: Har ju sett flera modifieringar men minns inte hur dom löst det. Jag är också lite nyfiken på möjligheten att bygga om min svarv till CNC men det blir nog ogjort :vissla:
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av Swemill »

säter skrev:Du söker alltså ett kit med kulskruvar, motorer och hela köret?
Ja om det finns, eller varför inte...?

Jag tycker det vore smidigare än att välja ut en massa olika delar som måste ändras för de inte passar ihop - flertalet beställningar och frakter som borde bli dyrare än ett ihopplockat kit. Alltid missar man något - eller så fungerar det inte som tänkt och då blir det likväl dyrare... När man då också inte är speciellt elektronikkunnig eller har ett div. urval av elektronik hemma så drar det fort ut på tiden (och kostnaden)!
Jag skulle gärna vilja ha något som känns "riktigt", med en egen kontrollpanel + styrning utan att "klabba" med pc och cadcam program. För att kunna köra lite div. radier och repeteringar så behöver det väl inte va såå avancerat...? Man skulle kanske köpa någon gammal Emco o "hänga på" det systemet, men jag tycker det borde finna någon som tagit fram ett "kit"!?

Men hur är det egentligen, med kulskruvar blir man låst till cnc styrning?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av säter »

#jag tycker det borde finna någon som tagit fram ett "kit"!?#

Här är nog problemet, det finns ju en oändlig mängd olika supportsvarvar.
Om vi håller oss till enbart styrsystem+servon så finns nog sådana "kit" att köpa från ett flertal tillverkare, avsedda för retrofit.

När det gäller kulskruvar och dylikt är det specialanpassning som gäller. Jag har aldrig hört att det skulle finnas kulskruvssatser att köpa för montering i en vanlig supportsvarv.
Det kräver ju även en hel del ombyggnad, då supporten normalt är kuggstångsdriven.

Att svarva manuellt med kulskruvar borde gå, så är det väl gjort på teach-in svarvar.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av MatsN »

Har en Teach-in på jobbet och då är rattarna elektroniska.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av Swemill »

Ok. Jo, jag vet att de styrs så på teach-in svarvarna men då används det väl också dyra servomotorer!?
Iofs kan man väl kontrollera stegmotorer liknande med "elektroniska rattar" men då drar också priset iväg förmodar jag... Att det kostar förstår jag men tanken är ju att det ska va en bra bit ifrån en beg. riktig cnc!

Med en påbyggd endast tvär o topp slid cnc kunde man kanske behålla orginal tvärslid + släde för manuell svarvning + "grovinställning"!?

Angående "kit" och kulskruvar så visst finns det massor av olika svarvar, men ett visst utbud på "standard" / vanligt gångbara dimensioner borde man kunna erbjuda...

Finns det kanske någon svarv projekttråd med konvertering som ni kan tipsa om? Har hittat någon men som sagt, oftast är det då "mini" svarvar där det används andra saker...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av säter »

#Med en påbyggd endast tvär o topp slid cnc kunde man kanske behålla orginal tvärslid + släde för manuell svarvning + "grovinställning"!?#

Absolut ingen dum idé!
Bulta loss toppsliden och ersätt med ett lågbyggt CNC-styrt kordinatbord.
Slaglängderna behöver kanske inte vara så stora, man har ju supporten+tvärsliden för grovinställning.

När du ska svarva manuellt lyfter du tillbaka toppsliden.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: CNC Svarv - konvert kit?

Inlägg av Swemill »

Hur dåliga är då egentligen gamla Emco kontroller? Funderar som sagt på att köpa en gammal styrd Emco svarv - bygga om och hänga på den styrningen. Det vore smidigt då man får allt på köpet men de flesta här bygger ju om dem till Mach3 eller liknande...
Som sagt så slipper jag gärna pc styrning och vill ha ett "eget" system.
Är det så bökigt att köra lite olika radier mm med Emcostyrningen?
$utarn
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2012, 02:54:15

Re: CNC Svarv - konvert kit? / alt. Emco

Inlägg av $utarn »

Hej!
Öppnar upp denna tråd igen.
Har en knuth 150 basic support svarv, och vill gärna få dit en styrning.
Men det blir en massa jobb att sätta dit nya skruvar och få det glappfritt, inte tala om spindel varv och matningar.
Swemill och säter är inne på någon smidig lösning.
Vore trevligt om det finns något litet 2-axligt bord.
Borde räcka med ett slag på 100x50mm.
min fundering är om det finns några bord som är så små?

Hittar inget om en sådan lösning någonstans.

Swemill har du hittat någon lösning?

Mvh
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: CNC Svarv - konvert kit? / alt. Emco

Inlägg av Swemill »

Nja.. inte direkt någon lösning men jag har i varje fall fått tag på en gammal Terco kontroll som jag tänkte använda för detta.
Avvaktar lite med ett bord och tänkte se om det dyker upp en slaktad Terco / Arboga fräs som man kan ta X-Y bordet ifrån.
Annars vill jag nog egentligen ha ett större bord men det är ju samtidigt problem med bygghöjden... Tänkte jag skulle ha plats för någon mer hållare / borrchuck (typ "gang-tool") utöver toolfix snabbfästet och då behövs mer slag.
Får bara hoppas att Tercon går hyfsat smidigt att lägga in olika verktyg / offsets på...
Skriv svar