Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Som svar på Henrys fråga i en annan tråd kommer svaret här.
Enkel beskrivning:
En mekanisk skruv pressar en kolv in i en cylinder. Arean på denna är flera cm² så man uppnår kanske bara en presskraft av ca 500kg.
Då har man låst fast detaljen man vill mellan käftarna, men för att det skall sitta ordentligt, frigör man en cylindrisk kåpa inanför handveven som påminner om en bajonetanfattning.
När kåpan är frilagd finns det möjlighet att skruva in en 6mm axel som är placerad i mitten av den kolv vi nyss pressade in för mekantrycket.
Allt eftersom denna axel pressa in (i början utan motstånd) pressar den undan olja och hydraultrycket stiger kraftigt.
Beronde på fabrikat o mek/hydraulisk lösning kan man komma upp i 6 tons presskraft på käftarna.
Överst i bild, det hus som är cylinder och bakre käften.
DSC07997.JPG
Nästa bild visar en sprängskiss -klicka på en för förstoring!
hilma%20spräng%202.jpg
Nedersta bilden visar kolven som pressa in i cylinderhuset.
[/attachment] Det finns ett antal fjäderbrickor i mitten på den grövre kolven.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Lundgren, swemill, CNC Viking m.fl ni som skruvat i dessa tingestar!

Är det någon av er som sett ett skruvsrtycke med "extra uttag" för yttre hydraulpump.
På mitt sitter en hankoppling för hydraulik. Kan den varit kopplad till maskinen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av säter »

Är du säker på att det inte är för tryckluft?
Så är det på mina Hilma.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Ok men det finns olja innuti och jag har precis tagit isär bakstycket som ser ut som mina andra. Visst kan jag ha fel men kopplingen har en tätbricka som hydraulikkopplingar brukar ha. likt en backventil. Om det är luft hur funkar den då. Kör man luften först och sedan vevar?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av säter »

Nja, då är det nog ett hydrauluttag på ditt.
Jag har en vanlig öppen luftnippel.

Mina skruvstycken är trycklufthydrauliska.
Man snabbmatar med en kort vev, när det tar stopp förflyttas spindeln axiellt och och öppnar en ventil till luft/hydraulik.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Jag får skruva bort nippeln i morrgon och ta en bild på detaljerna så får du kommentera detta.
När spindelskruven är borttagen + bakstycket ser man en större cylinder vars bakdel man pressar när spindelaxel skruvas in.
Själva spindeln är nog ~50mm i diameter. Cylindern ser ut som på sprängskissen tidigare.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

säter:
nippeln på höger baksida är en hydraulnippel och tätade med tredobrickor. Jag tog bort nippel och då rann det ut olja.
Frågan är ju om det skall vara olja orginal eller luft? Om olja, vilket tryck i så fall?
Spindeln har en rejäl fjäder som jag misstänker motsvarar den förspänning man får på mitt andra Hilma när man "låser den för mekanik"

För den oinvigde. Om man sätter en bunt papper i skruvstycket och skruvar direkt med hydraulik kan man få effekten av
att skruvstycket pressar de extra hundradelarna till ingen nytta och pappret inte sitter fast. -jag tror ni är med, annars fråga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Fakta om serie D5912.

8 In Hilma Heavy Duty Hydra-Mechanical Machine Vise

Hilma Heavy Duty Hydra-Mechanical
Serial No. D-5912 New 2002
This vise uses a self-contained hydraulic system built into the which allows for uniform pressure and a determinable amount of force. Maximum Pressure: 22,500 Lbs.
Maximum Opening Between Jaws: 13.5”
Distance Between Pin Adjustments: 4.5”
Number of Pin Adjustments: 3
Overall Size of vise: 15.75" x 27" x 6.5" High
Weight of Vise, Approx.: 255 Lbs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av CNC Viking »

Har ej gjort så mycket med min Hilma än, men det verkar som att det bara behövs rengöring, målning och montering igen.

Har i alla fall lagt upp delarna för att förstå lite hur låsningklraften mot arbetsstycket byggs upp.

När den inre spindeln är i sitt bakre läge, håller en fjäderbelastad spärr den i ingrepp med den yttre spindeln.
När man vevar för att spänna fast arbetssstycket, tar innerspindeln med sig ytterspindeln tills den rörliga backen nått arbetsstycket.
Då övervinner man den fjäderbelastade spärren och den inre spindeln fortsätter med att trycka den smala kolvstången in i hydraulcylindern.
Sedan byggs hydraultrycket upp i cylindern som i sin tur i första hand trycker ihop de 2 klena tallrikfjäder-paketen på var sin sida.
När de har bottnat, fortsätter hydraultrycket att komprimera det stora brickfjäderpaketet runt kolvstången.
Spännkraften mot arbetsstycket är sedan beroende på om man stannar vid en viss komprimering av dessa tallriksfjädrar eller helt trycker ihop
dom och sedan fortsätter att trycka den smala kolvstången in i cylindern. Min cylinder har 8-0,8=7,2 cm2 kolvyta och den smala kolvstången
som går in där har ca 0,8 cm2 yta. Detta system ger då en spännkraft som är 9 x så stor som kraften i den smala kolvstången när den skruvas
inåt (efter att den bottnat alla brickfjäderpaketen).

Bild

En fjäderbelastad axiell pinne trycker ut en radiell spärr ifrån den inre spindeln in i en ficka i den yttre spindeln.
På så vis vrider den med sig den yttre spindeln rent mekaniskt tills den matat fram den rörliga backen mot arbetsstycket.
Sedan övervinns spärrkraften och den inre spindeln matar den smala kolvstången vidare in i hydraulcylindern.
Bild

Är detta en påfyllningsplugg/anslutning för manometer? Vad är den till för i första hand?
Bild
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Exakt så ser mitt lilla Hilma ut. Mina har oljepåfyllnad på höger sida. Syns på tråd 2
Det lilla har en typ av tryckbegränsare i samma skruv. Se sprängskissen. Din ser välvårdad ut :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brenneke
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 januari 2012, 18:06:40

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Brenneke »

Mitt hydrauliska skruvstycke ser ut exakt som DW´s utvändigt och invändigt, enligt bild och sprängskiss, men jag har ingen aning om fabrikatet, borde kunna vara ett hilma men kanske alla hydrauliska skruvstycken ser likadana ut?

Det funkar perfekt och är superstabilt iaf, har ett polskt helmekaniskt som jag sliter på till vardags. Det som står högt på önskelistan är ett bättre beg med nedåtdragande backar...
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Evaldos »

Ursäkta att jag skäl tråden, men jag blir inte klok på funktionen på mitt "nya" Hilma.
Var på Hisingen idag och handlade ett Hilma 200mm hydrauliskt maskinskruvstycke, ytterligare ett till samlingen.
En modell jag aldrig sett tidigare där manöverveven sitter vertikalt placerat.
Jag har plockat isär och rengjort det i minsta detalj, men det blir ingen hydrauleffekt när det ska.
Den axiella axeln glider ju genom bakstycket,men när ska den börja ansätta det hydrauliska systemet?
Någon som har erfarenhet av dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

Tråden är öppen för alla som fastnat i skruvstycken :)
Funderar på om ditt hilma som har 2st uttag om jag ser rätt har mekaniken i vertikalen o hydrauliken i
den horisontella axel som kommer ut bak. Men jag är osäker. Har du någon oljeplugg på sidan höger fram?
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av Evaldos »

Ja, men det är inte bara en oljeplugg, den är även en sorts ventil.
Jag har fyllt fullt med hyd.olja där.
Den inre skruven har en fjäderbelastad kon som förmodligen övervinns när hydrauliken ska ta vid, eller?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilket fabrikat är det på skruvstycket?

Inlägg av DW »

På mitt 700mm maskin-SS är det ett hydraul uttag som jag inte blir klok på. Tror det var säter som funderade på om
det skall vara i mitt fall en extra pump men vad vet man då om trycket? I övrigt är det en "stel" spindel som vanliga städ har.
Men då har du väl troligen någon form av hydraulik eller hur ser ventilen ut?
DSC09029.JPG
Du kanske har luft i hålrummet.
Cylindiska knappen baktill kan du trycka in o vrida så den sitter kvar. Veva in mot en metallbit, släpp bakre knappen
genom vrida den så att den åker ut igen. Nu kan du få veva 5-6 varv innan det tar emot. Det som sker kan du se på
skisser innan eller på de bilder. -en liten kolv/pistong trycks fram men saknas det olja så lär du inte få hydrautlryck.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar