Har köpt en Jula fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Har köpt en Jula fräs.

Inlägg av Glenn »

Jag har ett annat problem, om man ska mata ner Z (för hand då med spaken) så måste man ju släppa på låsningen, släpper man på den glappar spindeln MYCKET i både X och Y-led, är det bara jag som har det problemet ? ..det känns mycket mer akut än lagren, för det glappet är ju försumbart i sammanhanget.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Har köpt en Jula fräs.

Inlägg av jihe »

jihe skrev:men kan man göra en 22 mm bred ring klarar man sig nog. Man kan ju epoxilimma fast den också som komplement till ett par låsskruvar. Jag tänker mig en enkel hylsa med extern fingänga som man kan snurra på två låsmuttrar på. Eventuellt kan man behöva göra hylsan grövre än inre lagerbanan för att få tillräckligt med gods för låsskruvarna, så då får man komplettera med en bricka mellan lager och mutter.
Jag kom till skott och fixade till lagerförspänningen tilll sist.

Vad gäller möjligheten att använda maskinen till lättare fräsning var det faktiskt den åtgärd hittills som haft störst påverkan.

Jag landade i att göra en kluven hylsa så jag kunde haka i den i låsringsspåret. Det funkar ju inte om man har rullager, då är ju inte låsringsspåret synligt längre.
lagerlås-delar.jpg
lagerlås-monterat.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar