Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL luft!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL luft!

Inlägg av drlove »

Håller på att för fullt planera/bygga min första CNC-fräs och man måste ju givetvis ha kylning på verktyget med i beräkningarna.
Jag är inte så sugen på vätskekylning, det blir ju så kladdigt..
Jag har hittat ett tryckluftssystem som använder kall (-25gr) tryckluft för att kyla verktyget vid bearbetning.
Finns det ngn här som har erfarenhet av ngt liknande?

Jag kommer nog jobba mest i fiber och plast men lättare aluminiumjobb kommer det nog bli en hel del av oxå.

Länk med info

Bild

Från produktbeskrivningen:

Dry machining is nowadays for many milling tasks the selection of choice.

Up to now, material, tool wear and tear and finish quality offer forced cooling with respective coolants/ lubricants.
This always means more humidity. Even spray cooling with minimum amounts leads to unintended side effects such as fouling, adhering of the shavings to the tool or surface and depending on material also effect on the material structure.

With the patented cooling method introduced here, the very good cooling of tools and surfaces make side effects a problem of the past.
The shavings are dry and depending on the material, easy to extract or blow off.

The surface is preserved and through the direct tool cooling (also appropriate for tools with inside cooling) long periods of tool use is obtained.

Basis of the cooling method is a cold air nozzle that operates on the whirlpool principle and separates the air flow in warm and cold air.

To operate the system only pressurized air (6 to 10 bar) is required.

Technical specifications:
Pressurized inlet: 6-10 bar
Cool air outlet: of up to -25 °C
Warm air oulet: up to max. 70 °C
Air use approx. 150 l/min

Special maintenance unit with 1µm filter
Maintenance free cold air nozzle


//Love
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Låter intressant och smart men känns VÄLDIGT dyrt. Har du kollat priset?

//Jonas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av tecno »

Isel = SOLECTRO = Dyrt som fan
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av drlove »

Kommer inte ihåg var jag hittade ett pris tidigare men har för mig att "slangvarianten" låg runt 2500 exkl. dock mycket osäker om det stämmer. Det kan man ju leva med, tryckluft e gratis till skillnad från vätskekylmedel och att slippa städa upp efter kladdet är ju värt!


EDIT: Hittade prislappen hos Solectro, 2215 exkl. för systemet med länkslang. De e ju nice. Man kan ju alltid bygga sig en egen hylsa så man får samma funktion med luft runt verktyget om man vill ha det så, med slangvarianten som grund.
Som fysiker borde jag iof kunna klura ut hur själva kylsystemet fungerar och bygga ett eget från grunden men inte nog dyrt att köpa över disk för att jag ska orka :)

//L
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av alvestjo »

Jag hade gissat minst en nolla till (kanske 2).

Jaha, nu börjar jag fatta. Kylan skapas av tryckluften (på något sätt). Jag trodde man behövde en stor kylanläggning som luften gick igenom innan den sprutades på verktyget.

Verkar finnas ett par andra likande lösningar om man googlar lite.

//Jonas
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av H.O »

Skulle tro att det är typ av Vortexrör, Alpharay har liknande grejer - inget jag testat tyvärr.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av alvestjo »

Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av drlove »

Intressant teknik... om ingen här testat får jag väl göra det och berätta vad jag tycker :)

//L
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av Norpan »

Jag har ett vortexrör och kan berätta att det blir rejält kallt i ena änden och bra varmt i andra. :mrgreen:
Så fungerar gör det, kan dock inte säga nåt om hur den är till att kyla verktyg med.
Så ska man inte titta på hur mycket kyleffekt man får ut och jämföra den med vad man stoppar in i kompressorn, det är uselt dålig verkningsgrad på dem.
Eller kanske inte på bara vortexröret, men ihop med kompressorn blir verkningsgraden helt kass.
Men det är ju å andra sidan alla tryckluftsapparater.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av Sastrom »

Vi har en sådan på jobbet. Funkar hyffsat. Men att säga att tryckluft är gratis är att ta i. Krävs en ganska stor kompressor att driva den med.
Räker inte med att ha en som lämnar 150 l/min, då kommer den inte hålla länge.
Några -25grader får inte vi med den vi har.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av MatsN »

Min första tanke är, kyler inte en sån ut ett mindre rum rätt snabbt? Värme är ju inte gratis heller.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av Norpan »

Om rummet är väldigt litet så, men det blåser ju varmt i andra änden.
Energimässigt ska du nog vara mer orolig över energiförbrukningen i kompressorn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av mrfrenzy »

All energi omvandlas till värme i slutändan.

Om kompressorn står i samma rum som fräsen kommer det bli varmare, räkna med ett värmetillskott på ca 1-2kW.
Om kompressorn står i annat rum kommer det bli varmast i det rummet och bara en aning varmare i det rum där fräsen står.

Vill man inte att det ska bli så varmt ser man bara till att kompressorn tar sin luft utifrån.
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av alvestjo »

Jag blev lite inspirerad av detta med kall-luft, men en kompressor som lämnar tillräckligt mycket luft för att ett vortexrör ska fungera är inte rimligt att ha i mitt arbetsrum i lägenheten.

Så jag började fundera lite. :-) Vad tror ni om att kyla luften med ett Peltier element?
Kjell.com har en Peltier på 227W för 245kr (på ebay finns det ännu kraftigare på 400W). Ett par-tre sånna monterade på en stor kylfläns. Sedan låter man tryckluften (från en liten kompressor) gå igenom och kylas av genom kylflänsen innan den blåses ut på verktyget. Luftflödet borde inte behöva vara jättestort tycker jag.

Någon som tror på den idén? Har inte räknat något på detta. Någon som har koll på hur man räknar? ;-)

//Jonas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ngn som har erfarenhet av kylning av verktyg med KALL lu

Inlägg av tecno »

Rent spontant, glöm detta med att kyla med luft = är inte värt besväret ej heller ekonomin.

Om det nu skulle vara så bra, varför används inte detta inom verkstads industrin på bred front?
Skriv svar