Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tecno »

Låt nu brorsan ha lite gift vid svarven, kan komma väl tillpass :wink: .

Sparreholm Express projektet har inte dött ut men det går trögt då annat kommit emellan. Nu börjar jag så smått få ordning på verktygen, bara lite annat innan som ska fixas med innan jag ger mig på att bearbeta vidare på bygget.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

persika skrev:Luftcylindrarna borde ge en viss tröghet för rörelsen, är den trögheten mindre än egentyngden stegmotorn hade fått känna utan luftcylindrar ?
Jepp, mycket mindre. Om du läser lite bakåt i tråden finns det diagram och beräkningar på det.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Henry skrev:Sådana ljuddämpare har väl bara något grövre filter som kanske inte filtrerar bort det allra minsta om det är lite petigt? Hade nog personligen, om det varit behövligt, testat lite större finmaskiga vattenfilter (alltså inte kol och dylikt) för de kan filtrera bort skit från vatten ned till bara några få µm och det borde räcka gott och väl till pneumatik sålänge det inte är några extrema luftlöden involverade.
Filtren sitter längst upp på Z axeln så det kommer inte att komma upp skit där från fräsningen i någon större omfattning, filtren är hyfsat finmaskiga. Skulle gissa på att de är tillräckligt finmaskiga men skulle det bli problem så kan man säkert göra så som du föreslår :P

Alternativt sätta en slang även på utloppet och sätta filtret under maskinen där det är rent och fint.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har ritat om lite då jag kom på hur man kunde minska antalet delar lite och komma åt när man ska montera lite lättare :)

Har i princip vänt på cylindrarna samt flyttat om så att jag bara behöver ha kabelkedja till Z axeln.
2013-03-06_image1.jpg
2013-03-06_image2.jpg
Gått i genom alla delar så att jag klarar mig med 10,16,19 & 30 mm MDF för att kunna limma samman alla höjder jag behöver när jag ska tillverka formen. Kommer att gå åt en del MDF skivor för att göra alla formdelar.

Har även beställt lite nya delar som behövs samt kompletterat med lite nya skavstål som jag behöver senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av gunne »

Du har väl koll på att MDF-skivorna inte har så snäva toleranser på tjockleken va? Bara så du inte har nåt kritiskt mått som du vill uppnå genom x antal lager MDF.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Tack för tipset :) Har dock koll på det, det är därför som det sticker upp så pass mycket material på alla ingjutna delar som allt fästes på.

Kommer att försöka få allt så bra som möjligt från början i formen men precisionen kommer först när de ingjutna delarna är bearbetade, EG gjutningen är mer tänkt som en stabil grund.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av X-IL »

Hur går det med det här bygget? Hittade ett skavstål på uppdraget jag är på nu så då kom jag ihåg den här tråden.
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Mitt CNC projekt har legat nere under byggsäsongen, har haft fult upp med mitt växthusbygge som blev lite mer omfattande än jag först tänkt....

Städade faktiskt av tomten i helgen inför vintern, tanken är att försöka få fart med mitt CNC projekt igen.

Är sugen på att börja snickra gjutformar och börja gjuta in lite delar :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av X-IL »

Det ser vi fram emot! Hade du nån blogg med växthusbygget?
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har kommit betydligt längre än vad jag orkat klippa som tur är :)

MEKBOY78
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 december 2013, 23:02:30

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av MEKBOY78 »

krille356 skrev:
drlove skrev:Grymt, kul att se. Vilken blandning skulle du säga fungerade bäst? #3 ser ju finast ut utan de större stenarna men oxå en av de epoxyhungrigare blandningarna!?

jag har klurat lite på detta tidigare och pratat med en av mina kontakter som jobbar i epoxybranchen och han hade följande att säga om EG:
Jag har själv inte provat att gjuta kompositbetong i din tillämpning men det är någon eller några som har handlat grejor för den anledningen.
Generellt kan sägas, kompositbetong är ett mycket användbart material.
Det finns lite olika varianter på bindemedel så som epoxi, styrenplaster samt akryl/akryl-cement formuleringar.
Du har stora fördelar från att använda dig av epoxi då den inte krymper.

Den enda nackdelen med att jobba med kompositbetong jämfört med det du tidigare gjort med plaster är att det är svårt att blanda.
Du bör absolut använda en cementblandare, blanda en "torr" smet och vibrera den på plats.

Eftersom epoxi vid stora volymer kan få lite väl hög exoterm så är system ML lämpligt.
Om du blandar med cementblandare så kan du byta ut basen (B2) till limbas (B1).
Ska du vara riktigt avancerad så ska du också egentligen använda ett finkorningt fyllmedel som talk eller krita.
Han säljer både epoxy och sand/grus avsedd för bl.a. EG men som ni ser ovan har han inte testat själv.

Mvh Love
Jag skulle säga att recept 1 fungerar bäst.

Recept 1 är troligen bäst komprimerat för att den var som torr betong i konsistensen innan vibrering, vad jag förstått så ska helst frekvensen som man vibrerar materialet med vara matchat mot materialet.

Jag kunde märka att på vissa varvtal på min enkla vibrator så började hela gjutningen "dansa" medan om jag körde på fullt varvtal så hände inte så mycket mer än att det vibrerade.

Om jag skulle gjuta med de resultat jag har nu skulle jag använda recept 1, vibrera och sen fylla på med lite av de minsta aggregaten på toppen för att suga upp all epoxyn.

Recept 3 fick jag aldrig att "dansa" med vibratorn, så antagligen behöver den blandningen en frekvens som min vibrator inte kan leverera.

Helt klart är att vibreringen är ytterst viktig.

Synd att de inte har något datablad på sanden, skulle gärna vilja veta innehållet samt storleken på kornen.

Jag tror att än om det skulle visa sig att man får en starkare gjutning med mindre aggregat så kommer jag nog ändå att behålla mina 5-10mm stora stenar, anledningen är att det är storleksskillnaden på aggregaten som tar ut resonanser från fräsningen om jag förstått det hela rätt.
Senast redigerad av Walle 19 december 2013, 18:04:20, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade citattaggarna
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har äntligen fått tid att ta ett rejält tag med underlagen till fräsen :)

Har gått genom allt och justerat fram och tillbaks för att få allt att gå jämt upp med 10, 30 och 19mm MDF skiva som jag tänker använda för att göra formar till gjutningen.

Har även ritat de flesta av formarna som ska tillverkas.

Formen till basen:
mdf_1.jpg
Kommer definitivt bli en del jobb med att tillverka formarna, de blir inte vansinnigt komplexa men jag kommer antagligen att vara rejält petig när jag bygger dem för att få allt så rätt som möjligt från början.

Den horisontala klumpen på portalen:
mdf_2.jpg
Det ena benet till portalen:
mdf_3.jpg
Tänkte gjuta denna stående från baksidan då det är "hack" in i gjutningen från båda hållen om man gjuter den liggandes.

Ska försöka få upp farten med bygget på allvar nu över vintern, märkte att det var ett tag sedan jag jobbade med fräsen sist då jag fått rota fram mycket delar mm för att komma i håg vad jag köpt och hur de delarna ser ut..... :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av petercab »

Måste heja på lite, hoppar och hejjar!
Strunta i allt annat nu och satsa på fräsen :bravo: :tumupp:
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Har den senaste veckan gjort ett litet experiment med min gamla provgjutning.
Har haft den i frysen något dygn för att sen ha den i rumstemperatur något dygn för att åter hamna i frysen, tanken är att temperatur stressa den lite för att se så att metallen och kompositplasten inte spricker på grund av olika utvidgnings koefficienter.

Klumpen har fått samsas med mina lunchlådor ett tag :)
s_IMG_1852.jpg
Har inte kunnat se att det händer någonting över huvud taget med klumpen, det är en temp skillnad på ca 40 C mellan frysen och rumstemperaturen.
Normalt pendlar temperaturen i min verkstad inte mer än 20 C mellan sommar/vinter och går aldrig under 5C på vintern så jag tror inte att det är någon fara :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av tecno »

Seriöst :tumupp:
Skriv svar