Projekt #1: 6-hjuling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har köpt borrmaskiner som jag tror är likvärdiga med dina. Växellådan är en tvåstegs planetväxel. Första steget har nylon och metall drev. steg två helt i metall. HAg har tagir bort moment inställningen och låst med små skruvar. Har skruvat in i hålen där kulorna ligger. det verkar funka. Tanken är att styra det via en pic och H-brygga. Jag svaravade om axeln så att jag kan sätta ett rullskridsko hjul direkt på axeln. Jag har tänka att använda orginal batterierna men då utan orginalkapsling. Batterier är dyrt. Det lönar sig nästan att köpa borrmaskinen bara för dom. Dom kan leverera många A.

Nu funderar jag på hur jag ska koppla in en varvtals givare. Något tipps?
egh01
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 september 2003, 11:25:33

Inlägg av egh01 »

Så dom har alltså någon slags växel i alla fall. Hur är det med kraften i dessa motorer, skulle de gå att använda i en 6-hjuling? Hur är dom i jämförelse med t.ex. den lego-motor som $tiff tipsade om? Och hur pass prisvärt är det, i jämförelse med att köpa en lös motor (stegmotor t.ex.), att köpa en borrmaskin för 200kr enbart för att få motor + batteri?
Jag är som jag nämnt tidigare, nybörjare när det gäller sånt här. Blir det förhållandevis mycket arbete och krävs det mycket kringkomponenter för att få en sån här motor att fungera, om man t.ex. jämför med att köpa en lös stegmotor för att göra jobbet. Krävs det ett speciellt kontrollkort för att kontrollera en stegmotor, eller kan PIC:en göra det direkt?

Borrmaskinen hittade jag på Överskottsbolaget, och en liknande skruvdragare/borrmaskin hittade jag även på Rusta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag köppte mina på ÖB. Det finns kraft så att det räcker och blir över. Försök hålla den still. Det är mycket prisvärt. och mycket kraftigare än legoprylar. Kanske inte lika snabbt. Men det går ju att öka spänningen.
Det är lättare att styra en DC-motor än en stegmotor. Det svåraste rent mekaniskt är nog att få drivning på 3hjul från en motor. I fråga om elektronik tycker jag att du ska läsa tråden "stryrning av permobil liknade fordon"
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

:tumupp:
Smart att köpa en billig borrmaskin och dissikera för att få motor och batteri! Som "danei" nämnde, är inte batteri billiga på något sätt, förutom möjligtvis vid detta tillfälle! Köper man dessutom två borrmaskiner för att få drivning på två hjul, får man ju en hel dröse battericeller som lär räcka ett tag (inte belastar man väl motorerna lika hårt som i borrmaskinen?).

Dessutom får man ofta batteriladdare, eller? Hur är det med den saken i ert fall? Ingår laddare?

Skulle kanske påpeka att min (vår, se sign) robot hamnar i klassen <1kg (inkl. batteri!) och har dimensionerna 22x16cm. Alltså ingen stor robot alls! Denn är inte avsett för att utföra några kraftuppdrag, utan mest för att driva omkring :wink:

Notis: Skruvdragare är kanske en bättre benämning än borrmaskin.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

För lite mindre robotar har clas ohlson en liten skruvdragare med batteri och laddare för 85 spänn.. både höger och vänstergång och 150v/min
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan nämna att jag drev en elcykel några meter med ett sådant batteripack. motorn var på 2kW 24V. Det rörde iafa på sig. Många A blev det. Jag lyckades bränna mig på batteripolen. :cry: Så dom batterierna kan leverera enheldel. Därmed inte sagt att det är att rekomendera.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Bra tipps detdär med motorerna! har kollat på kjell & co's motorer men skruvdragar-varianten värkar ju mkt bättre! bra med batteri med! Tack för tipset, det kan komma till användning i framtiden...


BTW:Fränt med cyklen...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant - jag har också ett sådan bygge på gång, även om det har legat nere ett bra tag. Jag använder samma typ av hjul som Kyoshos 1/10 monstertruckar. Som drivkälla används två Monster Mega-motorer (ochså avsedda för 1/10 off-road). Elektroniken baseras på en PIC och två kraftiga H-bryggor. PIC'en skall koda av signalerna från en standard RC-mottagare (mitt fordon skall bli radiostyrt, ingen självgående robot) och styra motorerna via bryggorna så att fordonet kan köras som en bandvagn. Hittils har jag fått ihop själva chassit med hjulupphängningen. Transmissionen mellan alla hjulen har troligtvis fått sin lösning hos Conrad - en genomgående axel med vinkeldrev på vardera sida. Nedväxling av motorerna sker dels via vinkeldreven, dels via ett huvuddrev som är betydligt större än motordrevet. Studera lite off-road RC - det finns mycket att hämta därifrån.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

En sånn bil borde bli riktigt kul o köra, för den borde ju bli snabb! Häftigt med så bra svängradie som det blir, man akn ju snurra runtpå platts...
Skriv svar