DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Denna tråd redogör för bygget av min CNC-fräs
... samt diverse tillhörande sidoprojekt.

Bild

Syfte:

Att bygga en CNC-fräs med arbetsyta ca 1250x530x200mm. Förhoppningen är att den skall kunna bearbeta iaf aluminium även om jag tror trä, fiber och plast kommer vara huvudsakligt användningsområde.

Jag bygger denna för att jag är beroende av projekt, håller alltid på med ngt då jag är ledig.
Jag har alltid känt att mycket av det jag bygger hade underlättats om jag haft en egen fräs. Det faller sig alltså naturligt att jag, samtidigt som jag har ngt att bygga på, producerar ett verktyg jag kommer ha nytta av i framtiden.

I mitt yrke bedriver jag en del forskning och utveckling inom medicinsk strålningsfysik och inom detta område får man bygga det mesta själv så en fräs kommer absolut komma till användning även där :tumupp:


Projektstatus:

Lägesrapport:
Känslan för dagen: :D
Utvecklingen står stilla men hon används ganska frekvent i sitt nuvarande utförande.

Avslutade moment:
[Juni -10] PC med Mach3 är klar för drift.
[Juni -10] De vatten/laser-skurna delarna är hemma och har borrats/gängats så händerna blöder.
[Juli -10] Styrelektronik inkl stegmotorer inhandlat.
[Juli -10] Material för grundstommen inhandlat.
[Juli -10] Förberedelser för sammanfogning av grundstommen klart.
[Juli -10] Ramen och gantryt sitter nu ihop.
[Juli -10] En DIY Fogbuster tillverkad och klar för montage.
[Aug -10] Kylsystem för spindeln inhandlat, modifierat och monterat.
[Aug -10] Montage av kabelkanaler och förberedelser inför energikedjor med tillbehör.
[Sept -10] Montage av kulskruvar med tillbehör för X-axeln.
[Sept -10] Montage av energikedjor för X samt kabel/slangdragning.
[Sept -10] Extra breakout-kort för LPT2 tillverkat, för styrning av FogBuster och ingång för Probe.
[Nov -10] Integration av Mach3 - VFD/spindel
[Nov -10] Anpassning av kylsystem för spindel
[Nov -10] Uppgradering & injustering av homing-limits för X-axeln.
[Nov -10] Montage av mekatronik för Y-axeln.
[Dec -10] Montage av energikedjor för Y samt kabel/slangdragning.
[Dec -10] Montage av "Hard stop" för X & Y
[Dec -10] Montage av Home/ändlägesgivare Y.
[Dec -10] Montage av energikedjor för Z samt kabel/slangdragning.
[Jan -11] Förberedelser av Z-axeln.
[Feb -11] Sammanfogning av mekatronik för Z-axeln.
[Feb -11] Montage av Z-modulen på fräsen.
[Feb -11] Inkoppling av limitgivare X & Y.
[Feb -11] Montage av hominggivare Z.
[Feb -11] Montage av nya hominggivare för X, slav-X, Y & Z.
[Feb -11] TouchPlate system.
[Mars -11] Första testfräsning

Kostnad hittills: 100tkr+

Filmer (Youtube):

Filmer


Så här långt har jag kommit IRL:

Bild

Bild

Bild

Bild

Mvh Love
Senast redigerad av drlove 15 oktober 2019, 20:23:43, redigerad totalt 121 gånger.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Senast redigerad av drlove 2 oktober 2012, 10:17:15, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

De vatten/laserskurna delarna:
Bild

I veckan kommer följande:

100kg balk och linjärgejder för x-axeln + lite annat smått å gott från Solectro.
Lite plattjärn (inte järn men alu + mässing) från Ironbill.
Tillbehör till svetsen så jag kan konvertera den till alusvets (teflonelektrodledare bl.a.)
Ev. 4 stegmotorer, PSU och en Geckodrive G540 från CNCrouterparts.

I veckan (och ev. efterföljande veckor) händer följande:

Så snart balkarna anlänt och svetsen är konverterad ska jag börja montera ihop bottenplattan och traversen samt rigga ändlägessystemet för x-axeln. Det som betecknas "Etapp 1" i "projektbudget...".
Etapp 1 är inte så spännande egentligen, inget som rör på sig men de största och bland de viktigaste delarna ska här sammanfogas. Etapp 2 (augusti 2010) innebär att x-axeln ska röra på sig :) DET blir spännande tycker iaf jag.

Mvh Love
Senast redigerad av drlove 2 oktober 2012, 11:18:32, redigerad totalt 2 gånger.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av ToPNoTCH »

Måste nog säga att detta är ett riktigt välplanerat bygge.

Följer med spänning. :bravo:
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Ja de hoppas jag att det är, tur man haft tid att klura. Första tankarna dök upp för många månader sedan men ville vänta till semestern så det har hunnit hända en del med designen och planen under dessa månader, vilket är bra tror jag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av jojje »

Aha, det var så den blev till slut.
Tror nog den blir riktigt bra.
Spännande å få se den röra på sig. :tumupp:
alvestjo
Inlägg: 118
Blev medlem: 18 februari 2010, 09:28:14
Ort: Stockholm

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av alvestjo »

Wow, vilket snyggt projekt! :-) Ingen låg-budget här inte...

Jag ser många likheter med mitt projekt och mina design tankar. Jag var också inne på att ha en portal med 2 balkar (med z-axeln i mitten) som du har (med tack vare feedback på forumet skrotade jag den idén). Men om jag förstår dina bilder rätt är z-axeln endast monterad på den ena. Hur har du tänkt där? Vad har balk nr 2 för funktion?

//Jonas
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

@ jojje:
Jo många turer fram å tillbaka har det varit som du vet :) Och det har nog varit bra som sagt.

@ alvestjo:
Ja faktiskt, inte helt olikt. Mycket fin fräs du byggt och jag ser redan saker jag kunnat "låna" från din design som kanske kunnat reducera antalet gråa hår i framtiden för mig, men men, mina balkar kommer färdigkapade från Solectro så kan inte tänka om nu :(
Ang den extra balken på traversen så är den bara för stabilitet, Y-balken på traversen är ju 813mm lång så tänkte jag behövde extra stabilitet där.
Vad tror alla ni?
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Suck.. i vanlig ordning kan man inte lita på fraktbolagen.

Posten: behöver jag säga mer...
USPS: OK att de ska leverera från USA till Norrland men iaf, hänt noll sen paketet lämnats in förra veckan.
Schenker: Lovade leverans i måndags (igår) men säger nu torsdag.. sommarvikarier?
Bussgod: Ändå värst, skulle leverera tillbehör till svetsen från Kiruna till Luleå (kort sträcka med norrländska mått mätt) men paketet verkar ha försvunnit?!?!? Skickades igår runt lunch och ska komma fram samma dag. Varken bussgods eller Ahlsells i Luleå som är mottagaren av paketet vet var det befinner sig. Murphy?

Inte förvånad och säkerligen inte ensam om dessa problem..
Ville bara skriva av mig lite ilska.
Redan försenad ett par dagar enligt planen, men å andra sidan gissar jag att min semester räcker till gott å väl iaf, men av princip så gillar jag inte när mina planer rubbas (rubba inte mina cirklar).

Jag hade behövt få igång svetsen INNAN balkpaketet kommer så jag i lugn och ro kunnat öva på alusvetsning, det var ju trots allt 10 år sedan man pyssla med sånt senast. Men nu lär väl svetstillbehören och byggmaterialet anlända samtidigt vilket gör att jag måste ha is i magen och ta mig tid att öva innan jag sätter igång med the real deal. Tyvärr är "is i magen" inte min grej... Jag är en sån som köper saker över disk till dubbla priset hellre än att köpa på nätet å behöva vänta ngn dag på leverans.

//Love
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Lapin »

är det en sak jag lärt mej under min "beställa delar" fas så är det att man absolut inte ska hoppas för mycket på påstådda leveransdatum, de har en tendens att vilja skita sej.
Beställer man från Chineserna tar det typ en vecka så har man grejerna. beställer man från usa så tar det längre tid men ändå inte så värst. Beställer man å andra sidan från ett svenskt företag så kan det ta 2 månader innan man har alla grejer.

Jag som bygger fräsen 45 mil ifrån där jag jobbar på veckorna kan inte bara åka ner för att ta emot några saker utan försöker fixa så att jag får flera leveranser till samma vecka, trodde jag iaf. var nere 2 veckor och hade beställt från 2 olika företag som båda hade lovat mej leverans första veckan, det ena paketet kom i slutet på andra veckan och de andra paketet kom inte alls medans jag var nere. så jag var tvungen att åka tillbax till jobborten utan att ens sett mina varor, 90 mils waste :cry: .

sorry för lite avskrivning här med men ville bara visa att du inte är den enda som har problem med leveranserna :P

Fint bygge för övrigt, var själv inne på en "allt från solectro" design från början, inte helt olik din faktiskt. lycka till
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

He he, du satt i en än värre sits än mig alltså :)

Jo vi är nog många med samma problem runt om i landet/världen. "Roliga" är att alla levererande företagen har gjort sitt men fraktbolagen sölar i vanlig ordning. Nåväl, får väl hacka i mig att det kommer försena allt en hel del iom att jag planerat huvudvärk i helgen och inte kan "jobba" då. Kanske får prioritera om lite...

//Love
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av tkgb »

Ja frakt kan vara lite av ett lotteri.
Rekordet i långsamhet har nog Royal mail dvs Engelska posten.
Tycker alltid dom är tröga ca 3-4 veckor från England till sverige
En gång köpte jag en flaska loctite på Ebay UK,från att det var poststämplat i England
till att jag fick brevet tog det över 3 månader :D
Brevet såg ut att ha besökt jordens alla hörn trots att min adress stod hur tydligt som helst på det.
Säljaren var dock reko och skickade en ny flaska när den första inte kommit efter 2 månader.
Så jag fick ju 2 flaskor tillslut när den jag beställde först till slut dök upp :tumupp:

Fast från kina går det oftast ruggigt fort 5 dagar är inte ovanligt.

mvh tommy
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Hehe, det var ovanligt långsamt, inte ens svenska postverket brukar ju vara så sega :)

jo jag blir ofta förvånad hur snabbt asiaterna kan få hit grejor, om de så är samlpes eller eBay-paket så går det konstigt nog snabbare än om man beställt nationellt (nästan).

Men USPS kan oxå om de vill, beställde ett grafikkort till Mach3-datorn för typ 150 kr inkl frakt och det var här på 4 vardagar, vilket är konstigt då posten inte fixar den inhemska transporten av paket på mindre än 2 dagar normalt. men glad blev man å det är f**n sällan man får bli det när man väntar paket.

Ngn dom vet hur många mA en "brytare" måste kunna sänka på en G540 för att den ska trigga på input? Läste ngt om att alla input på en g540 har ett pull up motstånd på ~2kOhm @ 12v vilket kan vara svårt att sänka med en opto switch som max sänker 100 mA t.ex. Om jag kopplar förbi G540'n så är det inga problem men vore ju nice om man slapp mecka med det.

Om USPS, tullen och posten gör sitt jobb så bör jag ju ha min G540 i slutet av veckan eller början av nästa så kan testa själv då men i brist på annat har jag lekt med opto switchar ikv, inte så spännande men dem verkar fungera som dem ska och det fungerar med Mach3 (både med och utan extern pull up).

//Love
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av arvidb »

12 V över 2 kΩ får man med 6 mA, så har du 100 mA till godo så ska det inte vara några problem. :)
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Testade att sänka 12v med 2kOhm pull up å fick bara ner spänningen till ca 6v å det räcker ju inte. kanske stämmer inte spec på opto switchen :(
Håller med om att 6 mA genom 2kohm ger 12v men verkar inte stämma för dessa tillämpningar. Får testa på riktigt sen när G540'n landar.
Skriv svar