DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av tecno »

Mitt lilla A4 vac bord kom med 4:a slangar till en svarvad plugg för typ dammsugare. Som jag har läst mig till så bör man alltid täppa till allt utanför arbetsstycket. Problem som kommer med dammsugare är att man tappar helt kylningen och det lär inte ta lång stund inna den motorn har gjort sitt.

Lite OT
Har ett objekt stående för renovering, tanken är att denna gamla mjölkmaskin ska bli mitt vacuum verktyg. Har inte testat den ännu ej heller tagit bilder.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Just ja, mjölkmaskiner är nog inte helt fel. Kanske får ta upp kontakten med mina vänner på bondgården hemma i byn där man växte upp :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av dar303 »

Sorotec brukar ju ha riktiga pumpar för vauumbord, "side channel blowers" för hyfsade priser. Dock så hittar jag dom inte där idag men för en månad sedan fanns det, kanske nya modeller på ingång?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Agwan »

Ja jäklar du, de har tagit bort pumparna. Jag köpte en bara för några veckor sedan från dem för 3 papp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av X-IL »

Jag såg en pump märkt "High Vacuum Pump" på skroten idag, Robinair eller något liknande var fabrikatet och kapaciteten angiven till 30l/m. Det känns som en alldeles för liten sak till vakuumbord va? Verkar ha varit en pump för att tömma kylsystem då lådan har ett el-uttag det står kylsystem på och det står "aspe HFC-134A" som beteckning på den.
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Ledsen att jag till synes är så improduktiv men tycker mig inte ha ngt värt att rapportera eller så är det saker jag inte borde prata om pga. framtida patentansökningar osv... Trist att inte kunna berätta men men.

MEN lite har hänt som känns grymt positivt. Jag har blivit indragen i ett projekt inom min nuvarande organisation (Landstinget) med syfte att hjälpa fram innovatörer inom sjukvården. Idégivare kan vara allt från vår egen personal (sköterskor, läkare, fysiker (jag), tekniker, administratörer osv) till patienter eller anhöriga. Det finns ännu mycket att utveckla inom vården.
Mitt uppdrag är iaf att hjälpa idégivare att visualisera sina idéer grafiskt och om vi väljer att stötta idén och gå vidare, även ta fram prototyper. Grymt kul. Till min hjälp har jag fått SolidWorks Pro, HSMworks med 3D paketet, en massa datorhårdvara och "fri" tillgång till universitetets 3D-printrar :tumupp: :tumupp: :tumupp: Frågan är hur jag ska hantera maskintiden på min privata fräs, det får dock bli ett senare problem.
Peppad till max, jag misstänker att jag själv kommer vara min egen bästa kund :) Jag håller ju på med sånt här kvällar/helger iaf men nu kan jag äntligen debitera någon för arbetet! Såå, har ni idéer som ni vill förverkliga och ni bor i norra norrland (Västerbotten/Norrbotten) så kanske vi ses framöver! http://www.innovationssluss.se/

Nu till något helt annat.
Jag har intermittenta problem med TLO och Mach3+MSM, i tid och otid så vill inte "Touch Plate TLO" mätning fungera så bra.
Jag aktiverar funktionen, Z sänks mot TPn och hittar den, backar tillbaka som den ska (ZClearance avståndet), söker plattan igen med lägre hastighet, hittar den och backar tillbaka (långsamt) först en liten bit (gissar ZClearance), kort paus, sen en liten bit till (gissar till Z där jag startade processen). MEN nu gör den ibland ytterligare en G0 rörelse någon mm i valfri Z-riktning. De gånger systemet gör denna extra rapid rörelse blir alltid Z0 på fel nivå, oftast någon mm för högt. Detta händer inte alltid men när det händer hjälper det inte att göra om processen, då gör den lika dant varje gång tills jag startar om Mach3 å måste börja om med ref osv. Grymt irri!! Det värsta är när man inte uppmärksammar att den gör ngt fuffens å man kör igång sin kod å allt blir tokfel.
Någon som upplevt detta och vet vad det kan bero på?

Mvh L
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Agwan »

Kan det vara så att ingången du kopplat på flyter? Isf känner den av när sensorn går till eftersom den jordar då, men sedan kan den ligga och flyta på en odefinerad spänning och trigga lite när som helst. Kanske...
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Om jag inte missminner mig så är ingången active-low så den ligger nog på 5v otriggad å jordas vid aktivering. Läste ngt om liknande problem med tidiga versioner av MSM så har precis köpt en förlängning av licensen å ska uppdatera den (och Mach3) till senaste versionen så får vi hoppas det hjälper.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Agwan »

Att ingången är aktiv låg betyder ju inte att den automatiskt är 5V när man inte jordar den. Jag kanske missförstår dig, men man behöver något som drar den hög, om det inte redan finns inne i elektroniken.

Men har du läst att fler har liknande problem och det verkar ha med mjukvaran att göra så låter det ju troligt att du kan lösa det på samma sätt som de gör.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av perra_e »

Viken version av MSM har du? Jag har för mig att det finns en buggrättning på liknande problem.

--Per
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Körde 1.1.1 men nu 1.1.22, min licens hade gått ut så fick förnya den men de va ju en smal sak. Testkört så det ryker nu å det verkar lira igen.
Lustigt att "current tool DROn" på MSMs interface inte är standard förresten (1'a framför standard OEM#) så jag kunde till en början inte ange T# manuellt innan jag fixade till fältet med en editor. Kanske bara jag som har detta problem, men men.

Testat att söka hörn för första gången, nice funktion. Sugen att börja använda Master tool, auto TLO osv men borde nog skaffa (läs bygga) ett "master tool" i form av en probe isf. Tyvärr är ju Kinaspindeln inte helt optimal för repeterbara verktygshållare :( Botten på konan är allt annat än plan så kan inte gärna vila verktygsskaftet (probens) mot botten på konan å hoppas det blir repeterbart.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Inlägg: 516
Blev medlem: 18 juni 2008, 15:18:28
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Agwan skrev:Att ingången är aktiv låg betyder ju inte att den automatiskt är 5V när man inte jordar den. Jag kanske missförstår dig, men man behöver något som drar den hög, om det inte redan finns inne i elektroniken.

Men har du läst att fler har liknande problem och det verkar ha med mjukvaran att göra så låter det ju troligt att du kan lösa det på samma sätt som de gör.
Jo jag drar den hög (eller snarare Geckodrive G540 gör det, eller om det var mitt hemma-byggda break out kort, minns inte) tror det är 12v t.o.m. när jag tänker efter.

/L
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av perra_e »

Jag använder probe-funkionen mycket i MSM. Just söka hörn är väldigt användbart.
Jag har inte kört med Master tool, TLO heller men är också sugen. Jag testade lite precis när jag fått programmet men hade inte läst på riktig. Det slutade i att jag borrade rätt när i bordet på maskinen + körde av lite verktyg. Sen dess har jag inte vågat testa igen, men det kommer nog snart :-)

--per
Användarvisningsbild
krini
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 oktober 2008, 16:42:21
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av krini »

Ett bra ställe att leta efter vacumpump är på tryckeri eller reproanstalter sitter på många reprokameror och används när man UV-belyser offsetplåtar!

//Chrille//
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av Fräsen »

drlove skrev:../Till min hjälp har jag fått SolidWorks Pro, /..
Något nytt jag missat? Sökte lite men hittade inte något särskilt på just Pro.

Ladda upp videon där vi får se spån flyga! =)
Skriv svar