Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

persa skrev:Kolla om du kan kalla på Heidenhain dialog Cycle 13 via Cycl Def. Kan du använda den cykeln i dialogen så är maskinen klar för spindelorientering. Hur man sen ska göra samma sak i ISO-kod är ett annat problem
Här är nog svaret på hur man gör i ISO-kod

http://www.manualsdir.com/manuals/79783 ... l?page=274
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

säter skrev:Hur fungerar t.ex. på en Integrex?
Låser den spindeln mekaniskt eller eller är det servomotorn som tar upp krafterna?
persa skrev:Där låser den garanterat mekaniskt men Integrex är ju en svarv med huvuduppgift att kunna svarva effektivt på ett bra sätt vilket inte går om man inte kan låsa spindeln ordentligt
Här kommer en video som man kan nörda ner sig mycket i om man vill. Den visar bl.a. hur låsningen av frässpindeln fungerar på en Integrex när man vill använda den för svarvverktyg. Man får i alla fall en bra förståelse för varför såna här maskiner kostar det dom kostar. Inga halvmesyrer och budgetlösningar här inte

https://www.youtube.com/watch?v=yPqsRgPDQNs
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

persa skrev:Kolla om du kan kalla på Heidenhain dialog Cycle 13 via Cycl Def. Kan du använda den cykeln i dialogen så är maskinen klar för spindelorientering. Hur man sen ska göra samma sak i ISO-kod är ett annat problem
Tack! Intressant, detta får provas.
Tänker även att mitt svarvskär kommer va väldigt centrerat så att spindelns hållning ej behöver någon nämnvärd styrka.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

persa skrev:Den visar bl.a. hur låsningen av frässpindeln fungerar på en Integrex när man vill använda den för svarvverktyg.
15° Curvic-koppling tydligen.
Skriv svar