Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Äntligen! Nu är mina problem lösta för denna gång :)
Parametern jag fick ändra för gradtalet va Mp3430 som gick att ställa mellan 0-360 grader.
Men hursomhelst helt underbart att man har er som försöker hjälpa mig. Mycket tacksam för det.

Sen så kan jag ju nämna att lösningen med mitt senaste problem kom från min tråd på cncforum.se. Där det för övrigt sitter en del duktiga killar. Med andra ord ett starkt rekommenderat forum för oss med lite större nc-maskiner.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av Noxin »

Glöm nu för allt i världen inte att ta en backup på dina parametrar så fort maskinen funkar som den ska.
Printa ut backupen och lägg i elskåpet.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Men nu kommer ju den lite intressanta frågan på detta. Går denna smarta MP3430 även använda i körkåd i annat än för probning?
Tänker då jag snart åker 4-axel på denna maskin så har jag även sett när folk kör mindre svarvbom i sin BT40-kona. Extremt små ingrepp då givetvis. Men hur som så har man ju då grym nytta av att kunna vrida denna runt sin axel. Även nyttig med ganska lite till hållkraft på givet gradtal. Då ändå inte mycket vridbelastning blir då bommen är i centrum av spindeln. Men de som finns att tillgå. Vet ju att den håller sin verktygsvinkel ganska bra vid verktygsväxling. I vart fall om man jävlats lite med den i de läge. :)

Kan någon ha svar på detta tro? Hur MP-parametrar går att bruka i terminal-kod?

Tack på förhand, mvh Daniel.
Senast redigerad av sniffer 4 juni 2019, 20:31:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Det var ett svårt inlägg att begripa.
Ska du svarva med 4-e axeln som svarvspindel?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

säter skrev:Det var ett svårt inlägg att begripa.
Ska du svarva med 4-e axeln som svarvspindel?
Precis rätt uppfattat. Talar om vevaxeldetaljer såsom undercut-radier i vev och ramtappars sidor osv. För att undvika brottanvisningar. Svårt att komma ner med annat än radieskär på svarvbom för dessa operationer tyvärr.
Bild på dessa radier:
91C7F55D-9D26-4AD3-BF9D-F43B45E96733.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Hur ska du kunna komma upp i någon skärhastighet att tala om med 4-e axeln?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

säter skrev:Hur ska du kunna komma upp i någon skärhastighet att tala om med 4-e axeln?
Det va varken svar på frågan eller något som är väsentligt.
Jag skall skära/(karva) dessa skåror oavsett om det blir i 22rpm/min. Punkt slut. Frågar er om lösning på mitt kodproblen. Går det lösa?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

Vanlig M19 innebär nog enbart att spindeln orienterar till ett vinkelläge angivet med MP3430 (vanligen verktygsväxlingsläget). Du kan inte nå ett andra läge utan att manuellt ändra i parametern

Vill du fritt kunna välja vinkellägen måste du nog ha någon typ av "Spindle orientation" option där man kan skriva in ett värde för önskad vinkel efter M19 i programmet

Har du "Spindle Probe" till maskinen så kan det hända att möjligheten finns i det optionspaketet

Har du "Rigid Tapping" i maskinen så finns i alla fall en givare för vinkelposition som är grundförutsättningen för att det ska kunna fungera

Allt beror på hur just din maskin är beställd från Lagun
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av sniffer »

Misstänkte detta, tack för givande svar. Nu kan jag ha lite tur dock då min låda är en utbytes-LE410CA och jag inte riktigt vet vad som är upplåst eller finns i mjukvaremöjlighet. Så prova är nog enda. Hoppas..
Dock vad jag läst så verkar ju det mesta för prob osv gå att konfigurera själv i MP-parametrar. Dock kanske man måste äga och ha proben inkopplad för att funktionerna skall gå att aktivera/använda. Dåligt påläst där dock.
Hur som. Jag får prova, tack!

Edit:

Det intressanta dock är ju att piloten säger såhär på just 410:

The machine and TNC must be prepared for spindle ORIENTATION by the machine tool builder!

Men om man då har verktygsväxlare så innebär det väl ändå att detta änna måste va gjort liksom. Kan ju ställa gradtalet i MP liksom. Lurigt om de kan skriva så och ändå låsa funktionen? :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Hur fungerar t.ex. på en Integrex?
Låser den spindeln mekaniskt eller eller är det servomotorn som tar upp krafterna?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

Där låser den garanterat mekaniskt men Integrex är ju en svarv med huvuduppgift att kunna svarva effektivt på ett bra sätt vilket inte går om man inte kan låsa spindeln ordentligt
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

sniffer skrev:The machine and TNC must be prepared for spindle ORIENTATION by the machine tool builder!Men om man då har verktygsväxlare så innebär det väl ändå att detta änna måste va gjort liksom. Kan ju ställa gradtalet i MP liksom. Lurigt om de kan skriva så och ändå låsa funktionen?
Det är skillnad på funktion för att kunna orientera till ett i parameter satt läge och funktion för att kunna orientera till valfria lägen via program
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

Kolla om du kan kalla på Heidenhain dialog Cycle 13 via Cycl Def. Kan du använda den cykeln i dialogen så är maskinen klar för spindelorientering. Hur man sen ska göra samma sak i ISO-kod är ett annat problem
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av säter »

Får maskinen en riktig A-axel i detta fall?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kört fast igen. Hjälp...Heidenhain 410ca. Lagun 1000.

Inlägg av persa »

Nej inte i den mening att man kan programmera vinkelpositioneringen med ett axelkommando (hade i så fall varit C-axel, rotation runt Z-axeln). Men klarar dialogen Cycle 13 så har den i alla fall en pulsgivare för spindeln (då klarar den säkert även Cycle 17 Rigid Tapping)

Men som du antyder stora problemen ligger nog i avsaknad låsning spindel och låg skärhastighet
Skriv svar