IR-strul

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
remadde
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 februari 2005, 12:52:48
Ort: Farsta
Kontakt:

IR-strul

Inlägg av remadde »

En dumt dum fråga men jag ställer den iallafall, trots att det känns lite förnedrande. Blir bara sur av att jag inte får det att funka.

Iallafall, håller och och pillrar med en robot och till denna ska vi ha IR (kombinerat med ultraljud) för att hitta motståndarrobotar. Ultraljudet fungerar smärtfritt men av någon outgrundlig anledning får jag inte igår IR-modulen...

http://www.acroname.com/robotics/info/a ... sharp.html

Jag använder en av trepinnarsvarianterna (har tyvärr inte vilken av dem i huvet, och de ligger inte häromkring) men får det som sagt inte att funka... krämar på 5V i VCC och grounden i GND (direkt från labbkortet vi jobbar med där vi har såna pinnar) men får ändå konstant cirkus 450 mV på V0 pinnen... oavsett vad jag gör framför IR-en...

Antar att jag har missat nån idiotgrej men... någon som har nån trevlig input?


Första posten i detta forum för mig, hasr spanat runt en hel del på robotsidorna och det verkar vara ett väldigt trevligt ställe! :)
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

KAN vara det men för att få dom att "reagera" så måste man sätta dom output, pause 1ms input Och sen läsa av dom.. Kanske inte är det men Stiff sa det till mig och då fugerade det..!

Typ:
Output
Pause 1
Input
Read data
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det brukar vara open drain på de där IR-modulerna väl?

Så det behövs ett pullup-motstånd (några kohm mellan ugången och VCC) för att man ska kunna få ut något.

Att driva ut en etta på pinnen och sen byta till ingång skulle väl kunna funka, men en ganska konstig lösning. Då liksom tvingar man upp pinnen till hög nivå och sen släpper man och ser om mottagaren drar ner den igen.
remadde
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 februari 2005, 12:52:48
Ort: Farsta
Kontakt:

problemet löst

Inlägg av remadde »

problemet löst.. vi hade slarvat vid jordningen helt enkelt.. klantigt men sant :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Tyvärr är det ju inget ovanligt problem...det där med jordningen.....det kan vara lite lurig, för om man bara mäter spänningen på en jordledare men som inte är kopplad till jord å så läser man av multimetern...jaha där står det 0 volt...å så tror man att felet ligger nån annanstans. Därför kan det vara bra att resistansmäta jordanslutningarna
OBS resistansmätning skall göras utan spänningsmatning i kretsen
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ett annat sätt är att mäta spänningen i förhållande till VCC på det man tror är jord, då ser man skillnad på jord och "ingenting".

På oscilloskop brukar jag peta på probspetsen med fingret samtidigt som jag mäter på en punkt. Om den är högimpedant så får man in en massa fint 50hz-fladder :)
Skriv svar