Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av DW »

Den ser rejäl ut!
Jag är intresserad av en bild på "instrumentbrädan". -sågar alla bygelsågar tryckande. (ut mot drift chefen... )
Manuell eller hydrauliska låsning av material på den?

är den 1-fas :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

CNC Viking:
Premiärsågningen får dröja ett tag. Nu har jag förrådat den på vinden så länge.

DW:
Dom flesta modernare bygelsågar, sågar tryckande, äldre dragande.
Dom äldre har ej heller hydraulisk matning neråt, utan bara uppåt. Kraften neråt fås av egentyngden.
Låsning och frammatning på Kaston sker med elmotorer.

Funderingar angående dragande och tryckande sågar.
Bladet slits ju nästan enbart i ena änden, närmast fastbacken. Det är sällan man sågar full diameter.
Det innebär att när bladet är slut i en tryckande såg, borde det gå att använda på nytt i en dragande. :humm:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av DW »

-ja det låter väl förnuftigt. Kanske går att ordna en byts forum för era sågar.

Jag valde en bandsåg i lagom format som kan såga 150x100, vatten finns på och 2 hastigheter.
Ett tag körde jag den med Biltemas grönsåpa, smörjade bra och luktade inte rutten olja. Den höll
bara 3-4 veckor men då satte jag till PolyPropylenglykol som inte är giftig och spädde
till 50% vatten. Den gick i min borrnaskin över ett år. Enda naktdelen var om man körde med förlite
skärvätska så att ånga bildas så luktar polypropylen inte gott men fann inga farliga sönderdelnings-
produkter. Den tvättade maskine samtidigt som den kyler. Jag gillar rena maskiner. Kommer det på
golvet så är det bara att skura på....... :lol:
QTP
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 maj 2006, 18:20:33
Ort: Västsverige

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av QTP »

Har just fått hem två stycken Rage 2 sågar. Kan nån förklara varför en av fötterna (den av plåt) är 35 mm hög medans de tre övriga (av gummi) är 40 mm höga. Den vickar rejält med andra ord.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av orvar-e »

går det inte att justera den gjord av plåt ....? Måste nästa gå ut och kika hur min ser ut.
Grattis till köpet hoppas ni får många timmar fina tillsammans du och sågen. :D
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av krille356 »

Sitter och tittar på de olika modellerna av Evolution Rage sågarna, har i dagsläget en kallsåg som jag är nöjd med förutom att den tar väldigt stor plats i verkstaden.
Man drar sig även lite för att använda den då den är tung som ett .......... att flytta, funderar på om man kunde "ersätta" den med en Rage såg?
Det är enbart till hobbybruk jag ska ha den.

Ni som redan har köpt och hunnit såga en del, är ni fortfarande nöjda med sågen?

Hur grovt järn kan man såga hyfsat smidigt? Går det att såga av en 50x100 mm plattjärn och i så fall ungefär hur lång tid skulle det ta?
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av JB »

Om någon är intresserad har jag en http://www.jula.se/kapmaskin-2200e-125590 ståendes.
Ser ganska exakt ut som den fast svart har jag för mig, använd kanske 10ggr, har nog även en extra kapskiva till.

Bud?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av grym »

strax efter jag sålde min kallsåg så behövde jag kapa två , 80x80 eller 90x90 T balkar, gick på under minuten , snuskigt fort,

kapade även 50mm rundstång på den tiden, eller fortare, det var inte några problem
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av krille356 »

Låter som att det inte ska vara några problem att kapa lite grövre mer massivt material :)

Det står dock lite här och var att det är max 6mm godstjocklek man får kapa med den, hittar en himla massa filmer på youtube där de kapar klenare material men inga där de kapar grövre.

Några länkar:



Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av grym »

:oops: , jag har inte läst bruksanvisningen, men det gack bra ändå :mrgreen:
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av Super7 »

Jag hittade en kap och gersåg liknande denna http://www.jula.se/kap-och-gersag-1600-w-125574 i sopcontainern här på jobbet sen köpte jag ett 5-pack kapskivor till 230mm vinkelkap. Det enda jag behövde göra var att svarva till en distansring från axelns 16mm till kapskivans 22m. Kanske inte den bästa lösningen för grövre material men 50*50*2 fyrkantsrör funkar :tumupp: likaså har jag kapat plåtremsor ur en 3mm plåt (1200*200*3) och då var det lysande med teleskopfunktionen....
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av orvar-e »

Jag är rätt nöjd över min rage2, det enda minus är att jag upplever det svårt att få exakt rakt snitt. Plus att jag tycker att fastsättningen av arbetstycket är rätt klent dimensionerat.
Ska sätta ihop nått bättre och smartare när andan faller på. Oftast vill man ju såga 90 eller 45 grader, allt annat är undantagsfall.
Det går ruggigt snabbt att såga, så det går även ruggigt snabbt att såga fel också ... :vissla:
En trevlig sak är att det går fin fint att såga trä också med den klinga dom skickar med. :)
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av krille356 »

Det är för många modeller att välja mellan :humm:

Någon som köpte rage3 och som kan ge ett utlåtande om den?

Man skulle gärna känna och klämma lite på båda modellerna innan man bestämmer sig :)

Ingen som har en liten film där man kapar lite grövre material?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av Andax »

Jag har en Rage3 sliding mitre saw och är än så länge helnöjd. Har väl inte sågat jättemycket, mest alu-stänger och stål-stänger till svarvämnen mm. Inga grövre material dock. Det grövsta har väl varit 25-30 mm stålstång.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av dar303 »

Beställde precis en rage3 + 2 extra klingor från power-tools-pro, fin julklapp!
Skriv svar