Fräsa kretskort med CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Fräsa kretskort med CNC

Inlägg av strombom »

Hej!

Jag har en liten cnc-maskin som jag vill kunna fräsa ut kretskort med. Dock hittar jag inga frässtål som är lämpliga att fräsa de små konturerna med, min minsta pinnfräs är 2mm, på tok för brett.

Jag har testat med ett spetsigt frässtål men det gick inte bra. Jag har även testat att bryta av ett litet borr och fräst med det, vilket gick ok, men det är fortfarande för brett och ger fransar i kanterna.

Någon som vet var man kan köpa lämpliga frässtål? Helst i sverige och helst väldigt billigt :)

/Johan
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

jag håller på med en cnc-fräs som ska göra just detta.
de frässtål jag kommer att använda kostar nog en tusing styck, dock lär man aldrig slita ut dem.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

så många frässtål som jag på ett eller annat sätt brutit av.... jag skulle vara livrädd med ett sånt i fräsen =)

var får du tag på sådana?

/Johan
jockysoft
Inlägg: 136
Blev medlem: 6 augusti 2003, 23:10:58
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

jag vet inte!

Allvarligt talat så är en kompis till mig utbildad verktygsmakare och har koll på var man köper sådana.
dom är belagda med nåt som gör att man inte sliter ut dem så lätt!
men å andra sidan är dem dyra.

men min maskin ska ha verktygsväxlare och så så jag slipper det flesta bryderierna med att byta stål!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

du har inga bilder, planer, skisser eller något, för ditt projekt låter väldigt kul!

hur mycket bygger du själv?

/Johan
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Känner en kille som har en CNC-fräs på jobbet. Till den finns det så små som 0,3mm fräsar om jag uppfattade det rätt. Sjukt små... Men det kan vara så att jag mins fel. Fan 0,3mm är ju hur litet som hälst... måste minnas fel. Kan inte finnas så små. Så ignorera detta :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo det måste finnas... jag vill helst inte ha större än 0.3 mm...
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det finns 0,6mm borr på Clas Ohlsson (eller hur det stavas) såna har jag för att göra hålen i mina kretskort...

//Rille
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

http://www.solectro.se/
Har de ni söker!.

Joda jag har köppt på mig några 0,2mm fräsar från Solectro, till min halvfärdiga mönsterkorts fräs, så det finns!!!
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Vad håller du fragge på att bygga för något? Har du nå bra länkar? Funderar själv på att börja bygga någon typ av fräs..
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Fagge skrev:http://www.solectro.se/
Har de ni söker!.

Joda jag har köppt på mig några 0,2mm fräsar från Solectro, till min halvfärdiga mönsterkorts fräs, så det finns!!!
Tackar!

Vad har du för spindel, vilket varvtal kör du med?

Jag har 20000varv på min vilket känns lite i underkant. Jag pratade med en norsk firma på tekniska mässan som hade lämpliga frässtål för ca 200kr st, ska nog ta och beställa därifrån, han var trevlig. :)

Vad kostade de du köpte och vad gjorde att du valde just 0.2mm ?

/Johan
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja som sagt så ska det bli en mönster kortsfräs när den blir färdig.
Det är finmekanikern som är lite slö av sig, men annars så är elektroniken klar, & polaren som skall göra programmet väntar på att allt ska bli klart.

Varvtalet beror på hur snabb matning man har!. Det är nått man får labba sig fram. Det finns formler för att räkna fram varvtalet, men jag har inte fördjupat mig i det änu.
Förhög spindelhastighet så bränner man fräsen, & för låg hastighet så sliter man upp skären på nolltid.

Jag tittade lite på olika modeller av Dremmel typ, men ingen vågade garantera, 0 glapp i alla leder.
så jag köppte en KRESS motor från Solectro, minns inte riktit vad den kostade men runt 3500:- var det i alla fall.

I & med att jag vill kunna göra enklare SMD kort så är kravet 0,2mm.

Sen så har jag verktyg till att kunna kapa & borra mönsterkort / Frontpaneler & plaster mm.
Ska bli så jädra skönt att kunna göra snygga 4kantiga hål utan att behöva fila som en galning, för att få ett bra resultat.

Fräsen ska jag kunna köra med antigen med Dator eller Yoystik eller pil tangenter fristående.

Fräsbordet är av 2cm Alumek, som är hårdare än stål & väger lika mycke som aluminium!.

Det svåraste av allt är att konstruera lyften som skall lyfta den ca 3kg tunga motorn med en precition på 1000delar, men jag tror jag har löst det av ett gammalt microskop, för där är precitionen mycke hög, & 1,8 graders stegmotor!.

Sen så får jag klura ut någon form av utsug för spånen som blir, Vill gärna inte ha någon klumpig damsugare som låter förjävligt.
Ingen som har nån bra, liten, smidig, billig lösning på utsug?.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag vill också göra ytmonterat, brukar nästan alltid använda ytmonterade komponenter numera...

Min spindel är för tillfället en sån proxxon som finns på selectro:s hemsida, den duger helt klart för mina kvalitetskrav.

Jag ska maila selectro och se vad deras frässtål kostar... så kanske jag får någon använding av min maskin snart! =)

Min maskin har jag använt så lite så jag har stått med dammsugaren jämte... men det är klart att det skulle vara värt att fixa något utsug. Det blir ju inga stora mängder så det kanske räcker att koppla en liten slang till en sån där liten handhållen dammsugare.

Mjukvaran jag skrivit importerar HPGL filer och gerber-filer från Eagle. Jag har testat att fräsa ett mönsterkort med filer från Eagle och det fungerar bra, felet är att mitt minsta frässtål för tillfället är 1mm vilket gör att jag inte kan fräsa ok mönsterkort...

Hur gör du i z-led, du låter den kontrollera höjden exakt eller, det gör min... Annars brukar man väl använda någon sorts anordning som släpar mot mönsterkortet så att det blir samma fräsdjup även om mönsterkortet skulle bukta lite...

/Johan
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ok.
Programmet vi hadde tänkt å göra ska fungera som så att man scanar in en bild "Layout" till tiff eller bmp.
Sedan så importerar jag bilden till programmet som "scannar" av bilden i punkter på motsvarande 0,2mm & kollar om ljust den punkten innehåller svart eller vitt.
Vid svart då ska fräsen upp & inte skära & när punkten kommer på ett vitt område då ska fräsen ner & skära. Detta sker i realtid som sammtidigt ger ut styrpullser på LPT porten!.

Det har jag inte tänkt på att kortet skulle kunna bukta sig, men laminaten jag har är av grov tjocklek så att jag tror inte det är någon fara.

När jag lägger på ett nytt kort så ska jag köra ner fräsen manuelt & sedan resetta Z steg-räknaren.
Sedan stega upp så att fräs-borret lämnar kortet.
Skriva av steg-räknaren & skriva in det i programmet.
Så att när programet vill att fräsen ska gå upp, ja då kommer ett vist förbestämt antal pulser ut till fräsen.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det måste bli lite av en utmaning att kunna följa konturerna och inte missa något område? Eller ska ni bara köra fram och tillbaka med 0.1 mm mellanrum och se när det är "tillräckligt svart" under frässtålet att den ska sänka stålet.

Jag kör dock inte med parallellporten, jag använder en enchipsdator för att sköta grovjobbet... pc:n skickar bara koordinater på serieporten.
Skriv svar