Ett litet tips till er som behöver elmotorer till robotbygg

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Ett litet tips till er som behöver elmotorer till robotbygg

Inlägg av Greensilver »

Jag köpte för en tid sedan två elstolar till min hobbybil. De satt i en Volvo V90 som tillhört en målare så skinnet var ganska dåligt (fullt med färg). Jag fick ge 800:- för båda två på självplocket. I varje stol sitter tre stycken kraftiga elmotorer. Dessa styrs av någon form av elektronikbox som också sitter monterad i stolsramen. Jag har stolarna under en filt här hemma om någon är intresserad kan jag ta lite bilder, den ena stolen är nämligen redan strippad inpå ramen (skall montera nytt skinn på dom).

Har på sista tiden börjat överväga om man kanske skulle bygga något datastyrt med motorerna istället för att hänga in dom i finbilen... :)
Drömbygget vore ju någon form av CNC maskin men det känns som om jag inte riktigt har förutsättningarna ännu.

Hur som helst - nästa gång ni är på skroten - passa på att kika om det står några bilar med elstolar inne. Om skinnet är dåligt och ni plockar bort dom själva kan ni säkert få loss dom billigt! :P
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Vet du hur många watt?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag kan inte se att det står något på dom men här är lite bilder...
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0001.JPG
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0002.JPG

Kan tillägga att dom verkar väldigt starka när man kör dom. Visserligen är dom väl ganska nedväxlade men stolen rör sig ändå med ganska bra fart. Jag skulle kunna tänka mig att de skulle funka till en kretskortsfräs eller en liten robot. Blir sugen på att slakta stolarna faktiskt...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag vågar inte påstå att Volvos motorer är samma som Fords (fast det är dom kanske numera) men om det är så har dom här motorerna väldigt låg intermitens ca 5 10 %. Dom lämpar sig inte för kontinuerlig drift men dom var väldigt starka medan dom fungerar. På jobbet gjorde vi några experiment med motorer från Ford stolar och dom har ingen livslängd om man kör dom mer än 2-3 min och sedan låter dom vila i 10- 15 min. Men i en Ford stol håller dom säkert bilen ut man kör kanske sammanlagt 10 min på ett år i den tänkta applikationen.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Aj då... Vad menas med intermittens?

Men det är ju rätt logiskt när man funderar på det - varför skulle dom köpa motorer med "normal" livslängd när de nästan aldrig används. Kanske inte sitter riktiga kullager i osv... Lite trist. Men å andra sidan kanske de funkar till en "hemmafräs" - ett budgetprojekt... :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Enligt kompisen som jobbar på Lear (tillverkar inredningar, stolar mm till bla. Saab) så hade en utav stolarna på linan råkat stå och försöka tvinga ihop stolen hela natten, den skulle tydligen fungera även på morgonen när dom kom.
Det låter ju välldigt bra, sen är ju frågan hur sant det är...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det låter som en bra motor om den kan stå stallad en hel natt utan att brinna, men samtidigt undrar man ju om dom inte behövde byta en säkring först innan dom provade den på morgonen. Motorn kanske har en inbyggd PTC som skydd, det är inte ovanligt.
Skriv svar