Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Hej allesammans, jag har varit bortrest under helgen, därav att det har varit lite tyst...

Kul med alla inlägg!

Fräsen> På "Timing Belt Pulley"-sidan som länkas därifrån verkar vara samma hjul som finns på diycnc. Så man kan ju kolla datablad på RS hemsida och köpa dem från diycnc, om det nu blir billigare.

För min del blir det nog Canos tips Technobots. Totalpris för alla axlar inkl frakt och moms blir typ 710:- (€62.26), så det blir en del fikapengar över till Sastrom. :) Jag måste bara bestämma vilket axelavstånd jag ska ha!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tre uppsättningar kuggremsdrifter är nu beställda från Technobots! Det blev AT5, 10 mm, och 22/27 tänder till slut på allihopa (ca 5:4 nedväxling vilket ger 12 m/min på X och Y med full kraft, 18 m/min peak). Två 330 mm remmar och en 280. Jag har inte fått något ordererkännande/kvitto än, men det kommer väl, hoppas jag...
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av Cano »

Hoppas köpet går bra!
Jag funderar på att provhandla av dom också. Du får gärna raportera om frakt tid/kostnad.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag har ännu inte fått något ordererkännande från Technobots, men jag mailade dem och frågade och fick veta att ordern har kommit in ordentligt iaf.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Mina servomotorer har i originalutförande något slags kontaktdon monterade som är väldigt lika 44-206-42 för kraft, och en kontakt av samma modell fast 3x3 för encodern. Nu är ju motorerna köpta på Ebay så någon har en klippt kabel och någon har något annat slags kontaktdon. Kort sagt, jag behöver hitta en lämplig kontaktmodell att montera på alla motorer.

Kablarna från motorerna är bara ett par decimeter långa, så jag tänkte ha "skarvsladdar" från varje motor till gemensam kopplingspunkt på fräsen, och därifrån skarva på kabel från styrskåp.

Vad tror ni om typen som jag länkade till ovan för kraft? Lagom billig och tål 600 V/9 A, men bara gjord för 50 ur- och inkopplingar (vilket väl iofs borde vara nog). De behöver ju egentligen crimpverktyg men jag tänkte klämma med vanlig tång och kleta på lite lödtenn. :)

Men så behöver jag också ett minst 9-poligt skarvdon för encodersignalerna. Nåt tips?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Ingen som har nåt tips om lämpligt skarvdon för encoderkablar? Det handlar om 3-kanalig RS-485 plus drivspänning (24 V tror jag) - totalt 9 poler, som sagt.

I vart fall, detta har trillat in senaste dagarna:

Bild

Tre uppsättningar AT5-10 kom i fredags från Technobots UK, 6 st mikrobrytare från Hongkong (tror jag), kom igår efter en månads transport, och två "super precision bearings" kom för någon vecka sen, varav det ena var helt snett och vint... jag fick iaf pengarna tillbaka för dem, efter lite tjat.

Nästa steg är att bestämma mig för hur jag vill ha hål för stoppskruv borrade på de stora hjulen, de som ska sitta på kulskruvarna. Änden på skruvarna är nämligen bara 15 mm långa, medan hjulen är 21 mm breda... Ska man borra hålet för stoppskruven genom "kuggbanan" kanske? Alternativet är att låta halva remmen gå utanför skruvtappen, så att säga, men det känns inte helt stabilt.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

En katt som beskådar inköpen?
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Arvids fräs

Inlägg av sm7tjc »

Det vore ju synd att göra för mycket åverkan på så fina remhjul.
Till min "Jula-fräs" svarvade jag bussningar, med fläns, som sitter med stoppskruv på axeln. Remhjulet sitter sedan utanpå bussningen och är skruvat i flänsen. Hmmm.... knepigt att beskriva, men en bild kanske förklarar hur jag menar. Kupolmuttern sitter där bara för att den är snygg....

Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Ja, Albin tyckte det hela var väldigt intressant. :)

Alternativen för stoppskruven (en bild är nog rätt bra här, min förklaring ovan är nog inte så bra :roll: ):

Bild

Tre frågor:
1) A eller B? Spontant känns det som A är det bästa...
2) Vad ska man ha för storlek på stoppskruv? M3?
3) Hur går jag tillväga för att slipa plattor på axlarna? Kan jag använda nåt i stil med Clas Ohlson 30-3205?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

sm7tjc> Intressant lösning! Vad behövs det för väggtjocklek (radiell) på bussningen för att den ska sitta bra med stoppskruv? (Nu har jag iofs inte tillgång till svarv, men det kan ju få vara ett senare problem. :))
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av jojje »

A.

Vad behövs det för väggtjocklek (radiell) på bussningen för att den ska sitta bra med stoppskruv?
Samma som stoppskruvslängden, pluss lite för för felmarg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tackar för det, jojje.

Det betyder att bussningen skulle bli 10 mm innerdia och 19 mm ytterdia (4,5 mm väggtjocklek med M3x4 mm stoppskruv). Då är det precis så att det finns plats att borra M3 i kuggremshjulets gavel.

Dock blir det tre ytor att svarva till sjyst tolerans, istället för en, och fyra hål att borra och gänga, istället för ett. Plus extra material. Nä, det får nog bli stoppskruv direkt genom hjulet istället, om ingen vet säkert att det inte kommer att funka. Jag har för mig att Mekanex föreslog detta som lösning när jag tog upp det med dem förut, så det borde ju funka...

M4 känns som en lagom storlek för stoppskruven?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av jojje »

Alt. A var väl stoppskruv direkt genom hjulet?
Minst jobb, och mest gods. Om det får plats med M4, så ta det.

Kan du ha två, mot varandra, så blir det ännu bättre.
Knepigare att göra ytorna, 180° mot varandra, på axeln bara.
Ett annat sätt är att fila lite, sen borra ett litet grunt hål.
Då åker inte hjulet av axiellt heller.
Ev. fila ett spår, efter du planat, i 90° mot axeln.
Då åker inte hjulet av. Blir som ett kryss, funktionsmässigt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av Cano »

Förslag A har jag sett på flera maskiner. Dock var dom något större men det borde inte spela någon roll.
Vad gick tandremmar och hjul på med frakt?
Artesuave
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juni 2009, 19:53:47
Ort: Göteborg

Re: Arvids fräs

Inlägg av Artesuave »

Jag har också beställt remhjul och jag tänkte använda mig av alt. A. Mina remhjul är något mindre men det finns ju ganska stoppskruvar med såg jag, sen om det blir för klent med en kan man säkert ta två stycken...

Cano: http://www.technobots.co.uk/ frakten är inte så farlig ca 60kr för några remhjul och remmar, 1,5kg kostar bara 150kr i frakt enligt deras tabell...

edit: läste fel i frakttabellen, max för airmail till Sverige är 1,5kg...
Senast redigerad av Artesuave 11 december 2009, 13:01:04, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar