Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Arvids fräs

Inlägg av Lapin »

ja om man bor i england dvs. annars blire lite mer.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Arvids fräs

Inlägg av sm7tjc »

Jag tycker att alternativ B borde vara det bästa. Det är ju inte så roligt att ge sig på kuggarna. Visserligen kanske det inte påverkar slitaget på remmen, men det känns bättre att hålla sig ifrån den ytan.
Det räcker gott och väl att fila till ett litet plan på axeln. Krafterna blir ju ganska små, så hjulet sitter säkert.
Anledningen till att jag gjorde nav var att hjulen är av plast, så det krävdes lite bättre stöd för infästningen (kom jag på nu när jag tänkte efter..... :vissla: ).
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Cano> Ca 715:- blev det totalt, inkl engelsk moms och frakt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av Cano »

Ok!
Det blev ju inte så farligt dyrt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag har varit lite dålig på att uppdatera under helgerna! Dan innan julafton dök det upp en extra julklapp från sastrom i form av kuggremshjul med uppsvarvade axelhål, skruvhål för stoppskruvar och t.o.m. inkl stoppskruv! Tack! :D

Dessutom har det inhandlats 820 mm långa linjärlager märke HIWIN HGW25 - d.v.s. samma dimensioner som de jag redan har från THK, fast längre, för sista axeln. Inköpta via Ebay och förhoppningsvis på väg från USA nu. Jag har även caddat lite på en lådversion av fräsen, delvis inspirerad av jojjes tråd om ny "lillasyster".

Nu saknas bara längsta kulskruven så har jag nog alla nyckelkomponenter sen. Sen ska man bara få ihop det också. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Nåt i denna stil kanske?
Bild

Kulskruven och linjärlagren som förut satt på bryggan (Y) är flyttade till bordet (X), och de längre lagren sitter på bryggan istället. X-kulskruven satte jag under "bottenplattan", mest för att den inte riktigt får plats annars, men jag tror att det blir riktigt bra med tanke på skydd från spånor också.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Botten från föregående inlägg i lite mer detalj. Jag är inte helt nöjd med infästningen av motor + kulskruv, men det är det bästa jag har kunnat komma på. Skruvarna till lagerhuset kommer att behöva dras åt genom hål som jag får borra i kanten på översta tvärslån (undre bilden)... Men motorn och lagerhuset måste ju monteras mot ytor som är vinkelräta mot varandra, så jag vet inte riktigt hur man ska lösa det bättre :humm: .

Hur stort ska man göra bordet egentligen? Nu är det 350 mm, jämfört med slaget som är 400 mm. Jag vill helst inte göra det större eftersom maskinen blir större då också, och den är redan rätt stor (~950 x 800 mm²).

Vad gäller fastsättningsmöjligheter så vill jag helst inte ha genomgående hål i bordet eftersom det är bara MDF mitt under bordet (de tunna skivorna ovanpå bordet är annars 1,5 mm alu).

Jag antar att jag får låta någon tillverka bordet. Som det är ritat nu borde det gå in fyra T-spår på tvären (i rörelseriktningen) - på de flesta maskiner verkar man istället sätta spåren på längden. Spelar det någon roll egentligen? Erfarenheter?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Två frågor:

1) T-spår, vad är lämplig storlek? Finns det någon "standard" för maskiner av den här storleken, som det är lätt att hitta passande tillbehör till? 10 mm, 12 mm? Jag hittade denna sida med dimensioner för olika T-spår. När man anger storlek på T-spåret, refererar man till skruven eller till bredden på spåret då?

2) En helt annan sak: tack vare PTC här på forumet så fick jag tag i jättefina lager för ett i sammanhanget helt klart överkomligt pris. Jag har funderingar på en styrd löstagbar "svarvdel" som man skulle kunna sätta fast på bordet. Men hur ser egentligen änden på en svarvspindel ut? Alltså delen där man fäster svarvchucken.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av Cano »

1) Jag tror inte det finns någon standard. Storleken på T-spåret anger bredden på spåret. 10 mm tror jag skulle vara lämpligt för din maskin. Wiberger har skapliga priser.

2) Änden på en svarvspindel ser olika ut från olika tillverkare (finns olika standarder). Man brukar få ha en chuckfläns mellan axel och chuck.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Ja, vad skulle man göra utan detta forum? :)

Vad säger ni, visst börjar det se ut som en fräs nu? Om än bara "på papperet" än så länge.
Bild

Det finns ju en del kvar att fila på på Z-vagnen förstås. En kulskruv för X-axeln är förresten på väg; skickades från Shanghai den 17:e. Från början hade jag tänkt mig en arbetsyta på 600x420 (A2), men det blir nog lite mindre - ca 500x390. Men det är OK.

C-c-avstånd mellan spåren är 75 mm. För mycket?
Bild
Jag antar att fräsning av själva bordet får bli skärselden för maskinen. Hoppas det kommer att funka... :roll: Om det inte finns en lagom stor skräpbit på f.d. Metallvaruhuset i Spånga sen när det blir dags så litar jag på att forumet får fram lämpligt material. :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Häromdagen damp det ner ett paket hemma (eller, avin damp ner och paketet fick jag hämta ut :)):

Bild
Bild

Tyvärr var det dåligt packat i bara skumplast utan något stabilt "skal", så ena änden har fått sig en smäll:
Bild
Bild
Bild

Nu verkar det som att själva skruven mot all förmodan har klarat sig och att det är spårkullagret som har tagit den största smällen. Hur det är med själva blocket vet jag inte eftersom jag inte har lyckats demontera det hela - hur sjutton får man bort såna där "spårclips"?! Rundtång kanske?

Bild

Hela linjärlagerfamiljen (givet att nya skruven, längst bak, är ok...):

Bild

:)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Arvids fräs

Inlägg av H.O »

Det finns givetvis speciella tänger för montering/demontering av spårryttare/segersäkring eller vad man känner för att kalla dom för. I brist på sådana verktyg brukar det fungera med en spetstång, det blir lite "bakvänt" men det brukar fungera. Dom kan sprätta iväg som bara den så akta ögonen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tackar! Det blir nog en sån där Biltematång.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av CNC Viking »

arvidb skrev: Hur stort ska man göra bordet egentligen? Nu är det 350 mm, jämfört med slaget som är 400 mm. Jag vill helst inte göra det större eftersom maskinen blir större då också, och den är redan rätt stor (~950 x 800 mm²).

Vad gäller fastsättningsmöjligheter så vill jag helst inte ha genomgående hål i bordet eftersom det är bara MDF mitt under bordet (de tunna skivorna ovanpå bordet är annars 1,5 mm alu).

Jag antar att jag får låta någon tillverka bordet. Som det är ritat nu borde det gå in fyra T-spår på tvären (i rörelseriktningen) - på de flesta maskiner verkar man istället sätta spåren på längden. Spelar det någon roll egentligen? Erfarenheter?
Hej Arvid,

Några synpunkter i all ödmjukhet:

Bordet: På vanliga fräsar brukar bordets mått vara större än arbetsrörelserna.

MDF-förstärkning: Klä med så tjockt och styvt som du bara har plats till, t. ex. Uddeholms Förbearbetade UHB11-plattor 12 x 100mm (finns upp till B 400mm) under varje linjärstyrning. De är plana inom nån hundradel och säljs i 1030mm färdiga längder.

Om du skall fräsa metall, bör du tänka så även för tvärgående axeln och Z-axeln. Det är dessutom kanon att gänga dessa plattor och dra fast komponenterna direkt mot dom.

T-spårs-riktning: Spåren skall gå parallelt med ev. skruvstyckes backar om du tänker använda nåt sånt. Om du tittar på ett, sitter styrklackarna på undersidan så att de kräver ett med backarna parallellt spår. Så du får bestämma dig åt vilket håll ett ev. skruvstycke skall monteras. Sen finns det naturligtvis vridbara skruvstycken, men de brukar bli lite högre. Rent instinktivt tycker jag att ett bord med spåren på tvären skulle bli svagare än en som har långa "balkar" på längden istället.

T-spårs-dimension: Skulle tro att din fräs inte orkar rubba nåt som är riggat med M10-bultar, och då blir det väl 12mm T-spårsmuttrar då om jag inte tar fel? Men detta kräver också sitt djup i bordet, så du måste kanske kompromissa där (nästa snäpp mindre mao). Se upp så du inte spårar upp bordet så det blir vekt. Bordet måste vara så tjockt att det efter spårfräsningen blir betryggande sammanhållande och styvt gods kvar i botten. Vad har ni andra minifräs-ägare för spår i era bord?

Också bra att du valt komponenter, som kulskruvar, linjärstyrningrar mm, av bästa fabrikat till din maskin.

Just my 2 cents...
Skriv svar