Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

DSC_4224_cs.jpg
DSC_4225_cs.jpg
Man märker att man håller på med precisionsgrejer när skenstyrningen kan användas som referens för att kolla kvaliteten på ens verktyg. Både vinkelhaken från Hultafors och stålskalan från Biltema ger för mycket mätfel för att kunna användas för att markera CC-avstånd för skenstyrningen (Biltemas stålskala: ca 0,75 mm fel på 500 mm).

Som tur var visade min gamla tumstock i trä precis rätt jämfört med CC-måtten för skenan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag har funderat en hel del på hur man får till en plan yta för skenstyrningarna om man inte har någon plan yta att utgå ifrån, och dessutom bygger i ett material som inte är plant i sig. Till slut skaffade jag ett maskinvattenpass (begagnat, ebay.de), letade upp den stabilaste ytan jag kunde hitta hemma, ritade två linjer på samma avstånd ifrån varandra som skenstyrningarna, och markerade även ett antal punkter längs varje linje. Sedan vägde jag av bordet hyfsat genom att placera båtbrickor och postit-lappar under bordsbenen.

Till sist försökte jag väga av varje punkt som jag hade märkt ut jämfört med punkterna bredvid med hjälp av postit-lappar, och när de var för tjocka, med vanlig "kontorstejp":
DSC_4411_cs-invagning.jpg
DSC_4413_cs-vattenpass.jpg
Ett skalstreck = 0,1 mm/m = en lutning på 100 ppm. När jag köpte passet så var jag rädd för att det skulle vara alldeles för känsligt och att det inte skulle gå att få repeterbara resultat alls. Men det fungerar faktiskt. Ett skalstreck motsvarar ungefär tjockleken av kontorstejp/dokumenttejp under ena änden av passet. En postit-lapp på samma ställe är ca 3 skalstreck. Och det märks inte alls när man går bredvid bordet (flerfamiljshus i betong - som tur är. Jag hade inte velat göra detta i hus med träbjälklag...). Den känsligare (och vanligare?) varianten av maskinvattenpass, på 0,02 mm/m, hade nog varit lite jobbig att använda dock.
DSC_4414_cs-platta.jpg
Först hade jag tänkt att skruva och limma fast plattan ovan på en torsionsboxliknande konstruktion, men det hade aldrig gått att få det ens hyfsat rakt. Nu är tanken istället att använda epoxi som lim och helt enkelt lägga "mittendelen" av torsionsboxen på plattan när den ligger på de avvägda punkterna, och låta epoxin fylla ut eventuella ojämnheter. Sen blir det målning med samma fukttäta epoxi efteråt för att träet inte ska röra sig med luftfuktigheten.

Det ska faktiskt bli rätt spännande att se hur detta blir... Jag är inte övertygad om att det kommer att bli så rakt egentligen. Träet kanske t.ex. sväller av epoxin?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

... sju år senare:

Jag har försökt mig på att göra en FEM-analys i Salome-Meca. Här med last 100 N i positiv x-led på "verktygsspetsen" med bordsytan fixerad, och förvrängningen i konstruktionen förstärkt 2500 gånger:
boxyz_xforce100N_2500x.png
Rätt intressant, man ser tydligt var man bör satsa på förstärkningar (särskilt om man vrider och vänder lite på det hela i 3D).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Arvids fräs

Inlägg av dar303 »

Hehe, denna tråd symboliserar verkligen "Det är vägern som är målet"! :)
Jag startade ett ganska ambitiöst CNC-projekt vid ungefär samma tid men jag har under min väg kommit på att det är bättre för att köpa färdiga maskiner och andras övergivna projekt, det är roligt att bygga emn ajg ville tillverka saker också!
Så parallellt med min halvfärdiga maskin har jag nu tre fräsar och två svarvar som är vida bättre än vad jag kunnat bygga själv och inte kostat speciellt mycket heller! Med växlare och allt! :)
Och nu är chanserna att jag verkligen ska bli klar med den första maskinen mycket större!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Visst är det så. :)

Hade jag haft utrymme så hade jag också köpt en rejäl kluns med trasigt styrsystem eller nåt i den stilen och renoverat den, men nu är det lägenhet och en enda liten fräs som gäller. Men som sagt, resan är det viktiga. :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Arvids fräs

Inlägg av X-IL »

Har det hänt nåt mer med mekaniken under dessa 7år? Eller har det stått still. Ganska nostalgiskt att kolla igenom tråden och se både Jojje, Stenberg, CNC Viking och flera andra forumister som inte är med oss idag på samma sätt (i Jojjes fall inte alls tyvärr).

Mer bilder efterfrågas som alltid!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Det har stått stilla med mekaniken är jag rädd. Däremot fick jag ihop elskåpet under året som gick.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag uppdaterade designen och körde en ny analys med samma kraft och samma uppskalning av deformationen:
boxyz_v2_xforce100N_2500x_B.png
Klart bättre, runt 20 % av deformationen om jag läser färgskalan rätt. Den här versionen är dessutom lite grundare, 700 mm (-50 mm) så att den går igenom en normal dörröppning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

SAM_3362_testmontering_X.jpg
Spännande att linjera upp detta. :) Jag tänkte först att det inte är så svårt att mäta upp parallelism i två dimensioner med indikatorklocka, men märkte snart att skenorna ju faktiskt lutar också! Då blev det genast svårare.

Efter ett par dagars tänkande lutar det åt att göra om de båda skenorna till en enhet genom att spänna fast två plana "saker" mellan skenorna: en mellan de första vagnarna på varje skena och en mellan de andra vagnarna. Sedan dra ut vagnarna till ändlägena så att hela strukturen bildar en fyrkant. Sedan shimsa hörnen för att få bort skevhet, med hjälp av maskinvattenpass. Och till sist mäta med bladmått under skenorna för att se hur mycket shimsning som behövs, och var.

(Nu är detta temporärt, det hela ska målas med epoxifärg sen, så det kanske går att "gjuta" en planare yta då...)

Här är nån annan som upptäckt samma problem:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Arvids fräs

Inlägg av bobobo »

Ser ut som stativet är plywood?
Vad ska du ha för släde ovanpå vagnarna sedan?
Om släden är mycket styvare än understativet, så gör det väl inte så mycket om skenorna är lite vridna, skenorna tål väldigt höga belastningar (med låg friktion) så de vrider sig rätt när släden passerar. Lite förspänning kan nog nästan vara till fördel då det borde öka styvheten genom att eliminera glapp.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Planen är släde av aluminium så småningom. Och stativet i plywood mycket riktigt, så det stämmer ju att det inte blir lika kritiskt som med stativ i metall. Men det känns ändå bra att få det hyfsat. Och som konstaterats tidigare i denna tråd så är det resan som räknas. :) Det är kul att komma underfund med hur sånt här görs och lära mig på vägen!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Såhär går det till i de våtaste av drömmar: :rofl
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av tecno »

arvidb skrev: 8 augusti 2021, 17:18:45 Planen är släde av aluminium så småningom. Och stativet i plywood mycket riktigt, så det stämmer ju att det inte blir lika kritiskt som med stativ i metall. Men det känns ändå bra att få det hyfsat. Och som konstaterats tidigare i denna tråd så är det resan som räknas. :) Det är kul att komma underfund med hur sånt här görs och lära mig på vägen!
Överarbeta inte detta då du har ett levande material i stommen, allt det du gör nu kommer högst troligt att ändra sig så fort du flyttar på pjäsen.
Skriv svar