CNC maskin bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
robbygg
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 september 2003, 22:06:03
Ort: Skåne

CNC maskin bygge

Inlägg av robbygg »

Ja mmm nu har jag kollat rundor på internet ''igen'' för att leta upp något intressant, och intressanta saker hittade jag. CNC maskiner är mycket fascinerande. Därför undrar jag om det finns fler här som funderar på att starta bygga eller håller på med att bygga CNC maskiner. Det verkar vara en ganska utbredd hobby i Tyskland. Lagom svårt och rita på CAD'en men nog så knepigare och sätta ihop i verkligheten. Och elektroniken verkar knepig och få tag på här i Sverige. Därför undras det om någon vet vad man kan göra istället. :)

MvH
robbygg
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Re: CNC maskin bygge

Inlägg av strombom »

Hej,

Jag har byggt fungerande styrning (mjukvara och hårdvara) till min lilla cnc-fräs. Du kan få se mina ritningar på drivstegen till stegmotorerna om du är intresserad.

Kan du programmera Atmel AVR? I så fall kan du få ta del av koden till mitt styrkort också, det ansluts med serieporten till en pc och tar emot enkla kommandon som att gå mellan två punkter i 3 dimensioner.

Själva maskinen var jag och köpte på en mässa i Tyskland där intresset som sagt är större än i Sverige.


Här är drivkortet:
http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/b ... ivkort.png
Kretsarna är L297 och L298, jag köpte dem hos Farnell. Värden på kringkomponenterna hittas i databladen för kretsarna.

/Johan
robbygg
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 september 2003, 22:06:03
Ort: Skåne

Inlägg av robbygg »

Hej

Jag kan inte programmera Atmel AVR! Jag är mer intresserad om man kan få tag på färdiga styrsystem. Jag är egentligen bara ute efter att bygga det mekaniska (det enda jag kan). Det eletriska är jag INGEN stjärna på. Men funkar ditt styrsystem till andra mjukvaror också eller måste man vara ett programmeringsfenomen då.

MvH
robbygg
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag skulle kunna bygga åt dig men bara komponenterna springer loss på dryga tusenlappen, och det blir ju knappast en CE märkt historia =)

Din fråga huruvida det fungerar till andra mjukvaror; det beror på hur du menar. Jag har skrivit ett program som tolkar vissa typer av g-koder samt hp-plotter (hpgl) filer, så det går ju att importera dessa filer från diverse CAM program.

Mina grejer ligger ju dock på en ganska amatörmässig nivå då det är min första maskin, och jag har ju varken någon utbildning eller yrkeserfarenhet när det gäller såna här maskiner ;) men huvudsaken är ju att det fungerar, och jag är hur som helst ganska nöjd med systemet...

Om du vill ha en komersiell styrlåda inklusive mjukvara så säljer det här företaget en lösning: http://www.easgmbh.de
Den springer dock loss på över 4000kr och jag är tveksam till att den är så mycket bättre än min lösning. Det är för övrigt där jag köpte min maskin, BGS100 heter den.

/Johan
robbygg
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 september 2003, 22:06:03
Ort: Skåne

Inlägg av robbygg »

Tja!

hmmm jo får tänka på det. Får fråga i gruppen vad dem säger. Men annars låter det som det ända vettiga än så länge.Till en CNC med 3 axlar krävs nog 4 stegmotorer och en fräs motor (eller)? Det blir 4 styrkort resp. 5. Tror du inte man kan styra det med ett PLC system? Ok ska fundera. By the way du vet ingen bra sida med CNC prylar?

MvH
robbygg
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

jag har köpt mina motorer o styrkort på bde.se.

tre styrkort och tre motorer för 1000,- ;) +en väldigt bra bygghandbok.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

GNU: kopplar du styrkorten direkt till pc:n sen? Vad har du för mjukvara?

/Johan
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Re: CNC maskin bygge

Inlägg av Robert Nielsen »

strombom skrev:Hej,

Jag har byggt fungerande styrning (mjukvara och hårdvara) till min lilla cnc-fräs. Du kan få se mina ritningar på drivstegen till stegmotorerna om du är intresserad.

Kan du programmera Atmel AVR? I så fall kan du få ta del av koden till mitt styrkort också, det ansluts med serieporten till en pc och tar emot enkla kommandon som att gå mellan två punkter i 3 dimensioner.

Själva maskinen var jag och köpte på en mässa i Tyskland där intresset som sagt är större än i Sverige.


Här är drivkortet:
http://www.mtek.chalmers.se/~strombom/b ... ivkort.png
Kretsarna är L297 och L298, jag köpte dem hos Farnell. Värden på kringkomponenterna hittas i databladen för kretsarna.

/Johan


säljer du program varan????
Går program varan att använda till LPT
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Re: CNC maskin bygge

Inlägg av strombom »

nej jag säljer den inte, då tvingas jag ju lämna support!

du kan dock få koden gratis... utan support :)

nej jag har gjort den för serieporten, inga problem att konvertera den till parallellporten iofs men då försvinner hälften av fördelarna med min konstruktion :)

/Johan
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Du kan väll maila mig ang. källkoden.

Robban.nielsen@telia.com[/url]
Skriv svar