Robot, Servo o ir

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

det är väll max 232 du ska ha och inte max233?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jine skrev:(...)
2x 2300mA

Med andra ord bör jag alltså få en 6,5v/4amp strömkälla.. Sen ska jag filtrera,reglera spänningen till 5 Resp 6v (5v till elektroniken, 6v till servorna) O sen får jag inte glömma dioderna heller ;)
Du behöver nog inte försöka reglera spänningen till servona. Jag tror de kan överleva upp till 8 V, som du nog kan få ur ett nyladdad batteripack (inklusive spänningsfall över dioder). Dock vågar jag inte lova att de pallar det :wink:

Dina batterier är märkta 2300 mAh, inte milliampere, som du misstagit det för. mAh - milliamperetimmar - är ett mått på batteriets kapacitet, d.v.s. att det kan leverera exempelvis 2300mA i en timme innan det är slut. För att ta reda på vilken ström ditt pack kan leverera krävs lite mer undersökningar; beräkning av betteriernas inre resistans.
Jine skrev:Därremot nån som vet varför mina servos inte ändrar riktning när jag pulsar 1ms, 1.5ms eller 2ms den bara går åt samma jävla håll :( (FEL HÅLL)

Mvh Jim
Ditt program kommer utföra rutinen "nothing" varje programcykel. I denna rutin har du ju sagt åt den att pulsa servona med 1 ms-pulser. Verkar som det är det som är felet, om det är den senaste bifogade koden du kör med.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jopp Max 232..


Stiff, Ok Tack för mAH grejjen...

Nej stiff, Skrota förra koden..

Tex dessa koder ger samma resultat.. :(

Kod: Markera allt

main:
High Portb.3
Pause 1
Low Portb.3
Pause 20
goto main

-----------------------------

main:
High Portb.3
Pause 2
Low Portb.3
Pause 20
goto main
Hajjar du nu?

Den vägrar lyssna på 1/2mz pulser den bah kör på åt samma håll hela tdn..


Tror mina servos e cp.. eftersom om jag pulsar 1ms så ska den försöka gå till ena endläget eller hur?? om jag då vrider Poten i servot till ena respktive andra hållet så fortsätter servot gå ENDÅ! :(
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan inte ha två rutiner som heter samma sak, hur ska då kompilatorn veta vilken du menar när du anropar "main"?

Du har två servos som är modifierade för att kunna snurra kontinuerligt? Då tror jag inte det funkar med positioneringen, allt du kan säga åt dem är att köra höger eller vänster... :?:
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Det är 2 olika koder.. inte en o samma!!

o det som är problemet är att det inet går att säga åt den o snurra åt OLIKA håll den bah snurrar åt samma hela tdn!!
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jo det brukar gå utmärkt att modda RC-servos att stället för att bestämma en vinkel mha pulstid, bestämma hastighet (oah riktinig) genom samma pulstid., dock måste poten stå still och vara i mittläget (om man använder 1,5ms som "mittläge/stillastående", (fungerat utmärkt på de servos jag testat iaf)
Är du säker att du verkligen får 1-2ms ut? (någorlunda exakt iaf)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tänkte väl det, poten måste vara låst i centerläget för att det ska funka ordentligt att köra kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Taaadaaa Tackar!! Ska testa det nu.. Sen ere dax o sovaa!!


Men hur får jag den stå "exakt" i mitten läget?? Måste jag sitta o markera ändlägen o mäta ut det lr hur gör man?

Edit kom just på att det bör gå o mäta resistansen o dela på 2 :D
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jo, det borde ju gå aldeles utmärkt, alternativt mata ut pulser på 1,5ms och justera poten tills motorn står still (dock måste du veta att det verkligen ÄR 1,5ms's pulser du får, fast det kanske är bra, i detta fallet, att göra det på detta sätt, för då kan du kallibrera ditt servo mot det verkliga intervall du får ut från UCn.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

HAr kört med en rc mottagare o sändare o kalibrerat så dom står exakt i mitten.. men dom verkar faktist döda endå.. Ska testa lite mer sen.. Har varit sjuk ett tag nu så jag får se senare..
Skriv svar