Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av tecno »

Sorry OT

Hur många 'tårtor' fick du ge för den?
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Jadu, jag skulle nog inte klara av att fräsa snabbfästningen på baksidan av klämbackarna. Sen vet man ju vad man får då man köper ett välkänt märke som Gerardi är. Och dyra vet jag inte om jag tycker dom är, med tanke på hur länge dom håller så är det väl inget som är speciellt dyrt, sen är det ju inte till hobbyverksamhet som dom används heller.

Baksidan av klämbackarna, dom är sneda så man behöver aldrig skruva utan det är bara dra upp dom ur maskinskruvstyckena
Bild

Bild
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av NeoTech »

Techno, jag är jue sån där websnickrare på heltid, Och dom har lite material ligger i en bit så kan man lätt räkna om tiden till materialkostnad o slänga på lite för en stunds maskintid. Men iom jag kunde ge dom färdiga camfiler så vare jue minimalt med arbete för dom. Mao de jämnar ut sig.

Men ontopic, så har man maskinerna så e jue verktyg inte så svåra o tillverka.

Ah oki, ja klämbackarna kan vara ett problem men slot lösning på det där viset är definitivt inte omöjligt, jag gjorde en t-slot lösning så de hänger kvar för egen maskin dock så misstänker jag att klacken som gör att dom stannar kvar själv, tar bort effekten av att dom "drar ner" arbetsstycket i skruvstycket, men i mitt fall var det mer för jag ville kunna byta material i backarna.

Och priset.. Tja, jag är inte beredd o lägga 5000+ på ett skruvstycke iaf, då maskin inte kostat mig mer än 20k, så det där är jue bara en fråga om hur stor plånbok man har och hur snabbt man får igen kostnaden då så klart.
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Precis, det är ju där det sitter, hur mycket man är berädd att lägga ner på det. Med tanke på vad min maskin kostar så känns det väldigt fattigt att måsta göra egna skruvstycken till den ;) det är som att äta ärtsoppa med guldsked! hehe
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:Men iom jag kunde ge dom färdiga camfiler så vare jue minimalt med arbete för dom.
Ja du, tror man att jobbet mer eller mindre blir klart av att man har ett utkast med G-koder, då tror jag inte man har fattat det här med maskinbearbetning.
Det åtgår specialmaterial, allt ska härdas och slipas osv.

Jag skulle inte vilja åta mig att göra en Gerardi-kopia för 25k.
Ändå är det ett av de enklare skruvstyckena.

Nej det som finns att köpa för rimliga pengar är inte lönt att hålla på med.
Ändå är jag en snål sate, som tillverkar verktyg högt och lågt, där priserna är orimligt höga.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av NeoTech »

säter skrev:Ja du, tror man att jobbet mer eller mindre blir klart av att man har ett utkast med G-koder, då tror jag inte man har fattat det här med maskinbearbetning.
Det åtgår specialmaterial, allt ska härdas och slipas osv.

Jag skulle inte vilja åta mig att göra en Gerardi-kopia för 25k.
Ändå är det ett av de enklare skruvstyckena.

Nej det som finns att köpa för rimliga pengar är inte lönt att hålla på med.
Ändå är jag en snål sate, som tillverkar verktyg högt och lågt, där priserna är orimligt höga.
Well, detta är inte härdat självklart och bara inslipat så det fungerar glappfritt. Det duger bra för mitt syfte, skit ramlar int dän när jag fräser dom - good thing.
Och utkast vet jag inte.. Jag visste jue vad för maskin dom har och slutprocessa filen tog med mig den ner o stog o stirra på maskin medans den körde mina delar.
G-kods programmering är rätt banalt i jämförelse med vad jag gör på daglig basis på jobbet...

Gillar dock dina förutfattade meningar här, bara för man har en fråga som kan verka konstig i dina ögon betyder det inte automatisk att jag är helt okunnig och dum i huvvet.

Min fråga var fortf. mest varför han inte tillverka dom själv då han uppenbart har möjligheten.. Och slutsatsen var jue att han tjäna in kostnaden på de han köper rätt snabbt.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Fräsen »

Gerardi skruvstyckena är, precis som alla andra "seriösa" skruvstycken, härdade och därefter slipade. Han kan säkert grovfräsa ut materialet i tex 2541 och sedan lämna in på härdning, därefter behöver han lämna in allt på slipning eftersom man inte kan fräsa till någon precision i så härdat material. Vidare kan saker och ting gå snett ifall man inte gjort ett antal hundra skruvstycken av liknande art förut. Kontentan är att ifall man vill ha ett kvalitetsskruvstycke så gör man inte det billigare själv, ifall man inte har egna slipmaskiner och härdugnar. Då är ändå tiden för nedlagt arbete väldigt lågt för de 25k som han betalat för väl fungerande backar.

För hobbybruk så HELT okej med "hemmagjorda". I produktion där varje felkälla orsakar problem, INTE okej... Själv är jag DIY,are och skulle bara drömma om att betala 25k för ett skruvstycke... :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av säter »

Nu vet jag inte om 25k var priset på ett köpt skruvstycke.
Det var bara en siffra jag tog som exempel.
Swemill
Inlägg: 224
Blev medlem: 9 september 2010, 23:41:47

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Swemill »

NeoTech: Har du inte någon bild på det färdiga resultatet? Är det bara bultat ihop och inte kilat? Vad har du gjort för spindel? Inslipning med smärjlduk gjordes för att det skulle gå "lätt"? Vad valde du för material och vad blev kostnaden för allt? Lite trist med allt jobb om det sen rostar bort...

Man kan får ett nytt bra fungerande, inslipat och med härdade - neddragande backar för ca 3000:- Eller så kan man köpa ett begagnat "märkes" för tusenlappen som kostade ca 30k nytt.

Har man inget annat att göra, har material och vill få lite fräsövning, så kan man såklart lägga tid på vad som helst som känns kul. Jag anser dock att jag har "bra betalt" genom att köpa skruvstycke då jag istället lägger tiden på jobb åt andra som går bättre ihop!
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av NeoTech »

Ska ta lite bilder på det, när jag är i verkstan nästa gång.

Och ja nej det kommer garanterat rosta över tiden.. Och det är bara skruvat, så nej precisionen är jue inte super på ngt sätt.
Jag har jue då heller inga inkomster på mitt hobby pysslande, och hade lite 4140 stål över, så kändes befogat. =)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av DW »

hur går det med bilderna, lite nyfiken efter all diskussion
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av cinc »

Bilderna tycks dröja...
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Fräsen »

Han finns här så PM kanske kan skaka liv på honom? *vi vill se*
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av cinc »

Spänningen börjar bli olidlig....
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av cinc »

Glest mellan verkstadsbesöken?
Skriv svar