Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Hej, är rätt så ny här på forumet. Jag har varit medlem ett tag och kollat runt, speciellt i Mekatronik-forumet men detta blir mitt första inlägg.

Tänkte visa upp min fräs och dess tillbehör.

Maskinen är en YCM NSV102A och den har ett Fanuc styrsystem. Maskinen är tillverkad 2007.
Måtten på axlarna är X / Y / Z - 1020 / 600 / 600 mm och bordet är 1120 mm x 650 mm

Jag kör just nu med CAM från Microtech.

Är det något ni undrar så delar jag gärna också med mig av den kunskapen jag har.

Här kommer det lite bilder..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Open 18 juni 2020, 13:56:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Perkla »

Otroligt snygg pjäs du har... och framför allt ett välfyllt verktygsskåp till den.. :)

Vad har du maskinen i huvudsak till.. ? Lär ju finnas ett användningsområde till denna då man väljer att investera ett antal hundra tusen på en sådan maskin.. :)

Skulle själv kunna tänka mig att ha en sån maskin.. om jag bara visste vad jag skulle ha den till..

Köpte du den sprillans ny.. ?

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Perkla »

Ang CAD program finns den en massa jätte kunniga människor inom detta område på detta forum.. men att rita i antar jag att det är Autocad som gäller.. eller liknande program..

Själv har jag inte så mycket koll, men jag håller på bygger en CNC fräs i MDF för hobbybruk och som ett litet projekt att lära mig hur det funkar att bygga en sån här maskin i MDF..

// Perkla
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: YCM NSV102A

Inlägg av boris »

Hej! Jag rekommenderar Alibre DeSign Standard för 99$.

http://www.alibre.com/
Tutorials:
http://webservices.alibre.com/OnlineTut ... torial.htm
Senast redigerad av boris 16 september 2009, 22:16:07, redigerad totalt 1 gång.
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Open »

Tackar!
Maskinen står inne i en del av företaget jag jobbar på. Det är ett litet företag (5 anställda)och jag kör oftast diverse serieproduktioner på mindre serier (40 till 300 bitar) men även mindre tillverkning. Kan ge lite exempel på produkter jag tillverkat.

Alu-rören man fäster vägskyltar på, gör dessa i flertal olika längder. Brukar bli rätt så många om året.
Bild

Ett x-block, dvs ett pneumatiskt luftsparblock som jag tillverkar. Jag vill inte länka i forumet, men gå gärna in på sidan och kolla.
http://www.x-design.se/

Köpte in den för 2 veckor sen, den är i stort sett som ny, har stått som ett demoex i en maskinhall och körts ungefär 300 timmar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: YCM NSV102A

Inlägg av säter »

Det ser ut som chuckbackar på väggen i skåpet.
Har du svarv också?
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Open »

Jadå, tänkte lägga upp lite bilder på den också. Det är en Puma 2000SY.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Morgons »

Kan djupt rekommendera Autocad Inventor. Lätt att lära sig och massa bra funktioner!

Vill man integrera med CAM så är Solidcam klar vinnare hos mig, Du lämnar aldrig CAD programmet utan du gör verktygsbanorna i CADen, Också väldigt enkelt att använda och har stöd för allt. EMD, EMD wire, svarv, fräs, 5 axligt.. ja det bror på hur stor plånbok man har ^^
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Open »

Autocad äger jag redan, men det är inget jag använder ofta.

Det är ofta så att man tänker "ja men gud va bra att jag kan göra alla verktygsbanor och bearbetningar inne i ett CAD- eller CAM program" men i praktiken så har jag märkt att det ofta går snabbare att göra i alla fall snabbtransporter och enklare bearbetningar i ett cnc-program, dvs du har framme den råa G-koden och ändrar, kopierar och klistrar in.

Det är sällan jag ritar upp en hel bit i ett CAM/CAD program utan jag brukar bara göra en bana för matningen jag ska köra.

Har jobbat några år som cnc-operatör nu och jag vill gärna bli motbevisad att det sättet jag jobbar på inte är det effektivaste sättet, på så sätt kan man spara produktionstid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: YCM NSV102A

Inlägg av säter »

Jag håller med dig.
Jag handknackar nästan alla program.
Har lite hjälp av en enkel lisp-funktion i Autocad, som dumpar koordinaterna i en textfil, när man klickar på dom.
Jag tycker det är svårt att få cam-program att göra exakt som man vill.
En bra texteditor är däremot ett måste.

Ofta tar man ett gammalt program till en liknande detalj, och skriver om lite.
Startblock och liknande är ju oftast alltid lika.
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: YCM NSV102A

Inlägg av Open »

Just precis så arbetar jag också. Cam program ska ju gå att ställa in så dom lyder rätt bra, men det är så mycke mer jobb att se till att alla verktyg med diametrar och antal skär samt vilket material och diverse annat är inmatat i cam programet tycker jag. Enkelt att bara köra lite på känsla och räkna i huvudet.
gustav t
Inlägg: 144
Blev medlem: 7 juni 2006, 17:05:00
Ort: Fjällbacka

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av gustav t »

Säter, har du något tips på bra texteditor till vanlig g-kod?
Har letat, men aldrig funnit någon bra.

/gurra

ps. Jag vill också ha en YCM NSV102A
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Meduza »

Notepad++ ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av säter »

gustav t skrev:Säter, har du något tips på bra texteditor till vanlig g-kod?
Har letat, men aldrig funnit någon bra.

/gurra

ps. Jag vill också ha en YCM NSV102A
Jag använder en urgammal IBM personal editor II.
Dock är den till för DOS. Nu använder jag dos-dator för programering, så för mig är det kanon.
PE2 tillsammans med Speedkey, så man får lite fart på tangenterna, tycker jag är bättre än allt modernt jag provat.

Det är möjligt att den går att köra i DOSfönster, har inte provat.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Morgons »

hehe joo det är ju skillnad per er som har en riktigt maskin att stå vid! Jag kör hemma byggd maskin med 3 olika fräsar och Mach 3. Kör mycket 3d bitar så handknacka nån kod är väldigt svårt....

Men ska du bara plana och borra lite så behöver du ju inte ha så avancerade program.

Har du STL kod i maskinen? Alltså Strukturerad Text?

Annars kan du ju köra lite macron som du kan kapa tid med om du gör väldigt "lika" program. Typ Helix fräsningar etc...
Det är möjligt att den går att köra i DOSfönster, har inte provat.
Finns nått som heter Virtuell PC. Du starta ett program som kör ett annat operativ system i detta program, tex DOS, NT 4, 2000, Linux.
Skriv svar