Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av cinc »

Inga bilder ännu..... :humm:
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Inventor

Inlägg av Thorped »

Morgons skrev:Kan djupt rekommendera Autocad Inventor. Lätt att lära sig och massa bra funktioner!
Antar att du menar Autodesk Inventor. Det må vara lätt att lära sig men det är totalt uselt att använda. Bara den lilla funktionen att man måste dra sträcket innan man kan bestämma hur långt det ska vara är ju absurt. I AutoCAD t ex så bestämmer man bara startpunk och riktning och sen är det bara att skriva in hur långt sträcket ska vara, 5 flugor i en smäll.

Nu ska jag inte sno någon annans tråd mer för att klaga på Inventor. Ha en bra dag!
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av labmaster »

Om det är 2D så kör jag med QCaD under Linux. Den funkar kanonbra och är helt gratis.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Cano »

Att jämföra Inventor med AutoCAD tycker jag är lite som att jämföra äpplen med päron.
Jag använder båda inom jobbet men till skilda saker.
AutoCAD använder jag enbart till 2D t.ex. layout.
Inventor kör jag 3D modeller, simulering, sammanställningar och skapar ritningar i.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Thorped »

Cano skrev:Att jämföra Inventor med AutoCAD tycker jag är lite som att jämföra äpplen med päron.
Jag använder båda inom jobbet men till skilda saker.
AutoCAD använder jag enbart till 2D t.ex. layout.
Inventor kör jag 3D modeller, simulering, sammanställningar och skapar ritningar i.
Jag också bara AutoCAD till 2D och Inventor till 3D. Men jag tycker fortfarande det är hemskt störande att man ska behöva göra så många extra grejer i Inventor innan man får den utformning man vill ha. Det är antagligen bara jag som stör mig så förbaskat på detta så jag får väl be om ursäkt!

Vet någon någon svensk Inventor-tråd där man kan få lite tips & tricks?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Cano »

Inte ska du be om ursäkt för din åsikt. Jag tycker samma som du fast tvärtom, jag tycker AutoCAD är omständigt.
Jag tror det finns någon/några trådar om SW så du kan väl starta en om Inventor där du kan få tips, vi är flera här på forumet som nyttjar programet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32535
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av säter »

NeoTech skrev:Ska ta lite bilder på det, när jag är i verkstan nästa gång.
Hur vart det med bilderna?
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av cinc »

Visst tusan den här tråden har jag nästan glömt.....

Blir det inga bilder?
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Tvivlar på att han kommer lägga upp bilder.

Här följer en uppdatering med bilder från ett jobb jag gjorde idag.

Skulle tillverka en slags kil till en sticksåg. Kilen har uppgiften att spänna åt hållaren för sågbladet men samtidigt inte sitta för hårt så det går tungt.

Började jobbet med att rita detaljen lite snabbt.
Bild

Kollade genom plattjärns lagret...
Bild

...och kunde konstatera att 25x25mm plattjärn skulle passa perfekt till min detalj.
Bild

Nästa steg blev då att kapa upp biten med längden 185mm.
Bild

Efter biten var kapad planade jag alla ytor och fräste detaljen till måttet 18x21,5 mm
Bild

Det blir spegelblankt då man fräser med en planfräs :)
Bild

Här har vi arbetsytan då jag flyttat ena skruvstycket för att testa om det går att vinkla. Dessutom har jag precis rengjort och oljat in bordet efter semestern då det hade börjat rosta av några spån som legat i blöt över sommaren.
Bild

Såhär såg det ut under, så jag använde Würth "Rost off med grafit" spray sen putsade jag lite med en stålborste.
Bild

Så blev det efter rengöringen.
Bild

Testa vinkeln för att se hur stadigt det blir, ytan var tvungen att vara slät så det var viktigt att det inte kunde vibrera.
Bild


Bild

Testade även spänna fast skruvstycket.
Bild

Vinkeln stämde.
Bild

Efter jag testat slå lite med en gummiklubba kunde jag konstatera att det skulle vibrera för mycket för att köra. Så jag provade vända skruvstycket och det visade sig vara ett vinnande koncept.
Bild


Bild

Det var svårare att spänna fast denna sida då det inte fanns någon bra yta att sätta spännjärnen mot, men det blev ganska stumt på detta sätt.
Bild

Testade ta 0.5mm för att se att fräsen inte tog i någonstans.
Bild

Här är allt som ska fräsas borttaget.
Bild

Man ser hur väldigt blank ytan blev. Bara putsa till kanterna nu så det inte finns några grader.
Bild

Jämförelse med gamla biten.
Bild

Här ser ni hur biten ska placeras, springan som syns längst ner i bild är där sågbladet spänns fast. Jag borrade sedan 3 stycken hål som jag gängade med M6 och sen var det bara att skruva tillbaka kilen. Job completed!
Bild


Så kan ett jobb se ut för mig i min vardag. Det är inte vanligt att jag vinklar på detta sättet men eftersom det bara var 1 detalj som skulle tillverkas och den var så pass liten så passade det bra att fräsa på detta sätt med skruvstyckena vinklade.

En fråga också, vad använder ni för medel då ni rengör arbetsytorna i era maskiner?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av DW »

-äntligen några bilder Open, fast inte de vi väntat på. Jag tror trådens räddning förblir läsarnas bilder eller :humm:
Snyggt jobbat o finurligt gjort Open :tumupp:
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av thewho »

fina ytor du får till :tumupp: vad är det för stål du använde? Något verktygsstål elr va de heter? :humm:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av DW »

hm, jag tvivlar lite på att han jobbar med maskiner på heltid. Han har snyggare händer än jag!
Du papperpular nog lite emellanåt Open :P eller hur förklara du detta?
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Tackar!

Stålen jag använder är 5 sidiga Kyocera stål. Finns här http://www.kyocera.se/index/products/cu ... hures.html

Jag använder 90% av tiden handskar pga känsliga händer mot kylmediat i maskinen(blev det efter ca 5 års användning).
Varför jag inte har handskar på bilderna är ju för att jag är tvungen att fota och det är svårt att göra med handskar :)
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av thewho »

Nu tänkte jag mer på råmaterialet till kilen :wink:
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Aha, du jag tror de var ett vanligt blötjärn bara, materialet var inte allt betydande vid detta jobb : )
Skriv svar