Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Alla.

Jag har nu efter mycket tvekan och långa funderingar skaffat mig ett riktigt maskinskrvustycke. Ett sånt som kallas "Screwless vice" Fick dock omgående ett problem. Hur skall jag "fästa" skruvstycket på mitt fräsbord. Går att montera skruvstycket med dess längdaxel i både X och Y axel på fräsbordet. Men jag vill nog helst montera i Y-axeln. Fräsbordet är lagomt brett så att skruvstycket ryms i Y-aeln. Skruvstycket är 100 mm brett och 245 mm långt.
Screwless vice.jpg
Kanske göra något som vilar på urfräsningen mellan rörliga backen och skruvstycket ca 3 mm. Eller något som sticks in i hålen, 12,5 mm, på sidan av skruvstycket. Och som sedan skruvas ner mot fräsbordet med skruv och T-mutter M12. Tar gärna emot lite synpunkter och även bilder på era lösningar på detta problem.

Önskar John Eriksson i Bollnäs Mvh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av tecno »

något som sticks in i hålen, 12,5 mm, på sidan av skruvstycket. Och som sedan skruvas ner mot fräsbordet med skruv och T-mutter M12.

Du svarade på din fråga själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av Glenn »

Stösta anledningen att jag inte köpt ett sådant där "filskruvstycke" (som jag tgror dom kallas på svenska?) är just de tattiga lösningarna för fastsättning, antingen hål som på ditt eller bara skåror.

Det betyder ju i praktiken att jag måste bygga nån slags fäste själv, när jag köper nya grejer :doh:
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Var kanske lite otydlig med "något" men jag ville beskriva mitt problem i lite allmänna ord och jag hoppades på att läsarna skulle vara kreativa och beskriva hur "något" kan göras. Har naturligtvis en del funderingar själv men är nyfiken på hur andra har gjort. Jag är ganska säker på att det finns enkla och bra lösningar på detta. CC avstånd på hålen i skruvstycket ä 20 mm Cc avstånd på T-spåret i fräsbordet är 70 mm.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tänker lite så här.
Skruvstycke.JPG
Fattas några delar här. 12 mm pinnar genom 12 mm hål i skruvstycket och en M12 insex samt T-Mutter för 14 mm T-spår. Skall se likadant ut på andra sidan av skruvstycket Skall vara Här är det möjligt att flytta skruvstycket godtyckligt inom en stor del av denna spårade skena. Samt att om behovet finns så kan skruvstycket vridas i önskad vinkel mot Y-axel i maskinen. Samt borde gå att montera skruvstycket i X-axel, kanske efter lite justering av dimensioner.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av H.O »

Du köpte fel sort helt enkelt.
Mina sådana skruvstycken har lika dana spår på sidorna som dina har i fram och bakänden. Typ så här:
Skärmklipp.PNG
Lånad bild - uppenbarligen.

Enkelt att spänna fast med spännjärn.
Kanske har du plats på bordet att använde det bakre spåret och sedan nyttja utrymmet under den fasta backen för ett spännjärn på vardera sida.

Ett alternativ är ju att vrida skruvstycket 90° så det är "längs X-axeln" istället. Då kanske du kan använda befintliga spår fram och bak att spänna fast det med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Finns inte plats att nyttja dessa spår på fram och bakände på skruvstycket i Y-axel. Vore naturligtvis ett alternativ att fräsa ett spår 12,5 mm där hålen i skruvstycket är. Till det krävs hårdmetallvektyg då skruvstycket är härdat. Sen vet jag inte om skruvstycket blir skevt eller på annat sätt blir formförändrat pga av inneboende lössläppta spänningar eller spänningar som uppstår pga. fräsning.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av säter »

Finns det ingen möjlighet att borra ett par fästhål i mitten av skruvstycket?
Det gjorde jag på ett Gerardi en gång i tiden.
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har provat med att stryka en fil mot ett ställe som inte syns eller har någon vesäntlig funktion för skruvstyckets användning och den gled så allt är förmodligen härdat och sedan slipat. Skall jag då borra eller fräsa så måste jag använda hårdmetall verktyg som jag har dåligt av. För att fräsa så är jag lite fundersam om min fräsmaskin är kraftig nog för att fräsa i härdat stål med hårdmetall fräsar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av säter »

Har du någon bild som visar spåret i mitten lite bättre?
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tog ett par närbilder på skruvstycket. av ståndet mellan nedersta delen på rörliga backen och skruvstycket är Ca 3 mm. Hålen som syns är 12,5 mm och genomgående in till mitten på skruvstycket.

DSC_1162.jpg
DSC_1160.jpg
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av jihe »

En alternativ montering om du inte vill använda hålen kan ju vara att göra en mellanplatta du lägger mellan skruvstycke och bord. Då kan du använda spåren i fram- och bakkant för montering på plattan.

Att förlita sig på tungor som är under 3 mm tjocka för att kunna utnyttja mellanrummet under backen skulle jag nog inte vilja göra.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av hawkan »

Jag gjorde några såna här
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 11 november 2023, 15:23:28 Hålen som syns är 12,5 mm och genomgående in till mitten på skruvstycket.
Sätter man mutterstycket till dragskruven i dessa hål?
Skriv svar