Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Chemirol
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 mars 2013, 12:53:15

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Chemirol »

Hej Alla

Angående information får ni den via pm, mail samt våran hemsida. Jag vill helst inte skriva om produkten här eftersom de kan anses som "försäljning"

Viking, jag har skickat information till dig via mail :) har du fler frågor så ringer jag gärna upp dig.

MVH

Fredrik Beng
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CNC Viking »

Lite feedback efter 5veckors användning av OKQ8's Beethoven VNF-2.

ca. 35L (av 115L) har dunstat och koncentrationen är nu uppe 5,5% (diffust streck i refraktometern). Det sprutar lite bättre ur munstyckena när den inte är så blaskig som den nyblandade på 4%. Den tunnare blandningen spottar och har sig lite varje gång spolningen går igång. Jo, en sak som kanske inte är så bra heller, det blir en del pölar med tjockt grönt koncentrat kvar i maskinskåpets lägsta fickor. Verkar som emulsion stannat kvar och sen har vattnet dunstat bort och lämnat koncentratet kvar. Geggigt, men bättre än rost.

Men nu till det viktigaste och orsaken till att jag bytte vätska: De antikorrosiva egenskaperna. Jag har inte haft bort skruvstycket under de här 5 veckorna och nu när jag lyfte bort det så fanns inte tillstymmelse till röd- eller svartrost under. Perfekt!

Funktionsmässigt vid fräsning, borrning, gängning i stål och aluminium så är den ungefär likvärdig med de jag använt tidigare.
Eftersom jag gängar mest med formgängtapp (även kallad "rullgängtapp"), använder jag alltid pasta också vid gängning i stål.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av ghost_rider »

Vad är livslängden på t.ex Tilias skärväska?
Jag fyllde på mitt lilla system med rekommenderad procenthalt och nu ca 4 månader senare är allt borta. Jag kom ner en dag o kände en doft som påminde mig om härsken mjölk o luktade mig fram till min skärvätskebehållare på fräsen. Tänkte nåja, det luktar illa men jag står ut o fyllde på lite avdunstat vatten. Nu är skärvätsan helt klar utan en tillstymmelse av vithet ifrån skärvätskan. Kan den ha brutits ner? Måste man ha syresättning av västskan om den inte används på några dagar?
nimbus
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 september 2014, 16:14:05

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av nimbus »

Skulle varit intressant och höra om Beethoven skärvätskan fortfarande är bra efter drygt 1år.
Är det köprekommendation? och även hur skimmern funkar

Mvh M
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CNC Viking »

Rapport om Q8'as Beethoven VNF-2:

Den har tuffat på bra hela tiden och det är dags att köpa nästa 20L-spann snart. 20L räckler 12-18mån.

Inte en enda gång har den visat några rosttendenser, inte ens under skruvstycken som suttit där i 1-2 mån.
utan att flyttas.

Jag fyller på när sumpen larmar vid ca."1/2-tank". Då har det fursvunnit 60L vätska och koncentrationen gått upp
till ca 5%. Det luktar lite sunkigare då och är oljigare på ytan. När jag fyllt på nytt, blir den nästan luktfri och lättflytande.
Påfyllningen görs med en 10L vattenkanna i vilken jag också rör ner 2dl VNF-2 per kanna. När sumpen är full kollar jag koncentrationen som oftast ligger på 3%, varefter jag rör ner ca.1L VNF-2 direkt i sumpen. Slutkoncentrationen jag använder numera är faktiskt det rekommenderade 4%. Har dock märkt att koncistensen är som en tjock sörja i botten på 20L -spannen och tror man måste skaka om dunken varje gång man skall tappa upp ur den.

Det spruttar inte längre från munstyckena som det gjorde när jag började med VNF-2. 4% funkar bra till stål, aluminium och gängning i alu. Dock smörjer jag alltid tappen med Rocol vid gängning i stål, då jag gängar med formtapp (sk "rullgängtapp").

Innan jag började med VNF-2 tömde jag sumpen, körde runt med lite rent vatten och tömde igen. Sedan fyllde jag bara på enligt ovan. Därefter har jag bara fyllt på och korrigerat koncentrationen ca varannan månad. Har alltså inte tömt systemet sedan start med VNF-2. Känner ingen bakterielukt el.liknande, bara "vanlig kylvätskelukt".

Jag använde tyvärr lite för dålig färg när jag målade maskinen och min förra vätska Trim gick hårt åt den. VNF-2 påverkar den upprivna färgen inuti kapslingern något, men inte alls så aggresivt som Trim'en gjorde.

En stor fördel med VNF-2 är att den finns överallt, bla 300m från firman. Priset är också acceptabelt, 1100:- +moms för 20L.

Redan innan jag började med VNF-2 bytte jag gejdoljan till Q8'as Wagner 68. Den luktar mindre än min förra, flyter perfekt ovanpå emulsionen, kan fås på nära håll och priset är också i paritet med andras gejdoljor, 606:- + moms för 20L.

Om jag glömt nån aspekt, fråga på bara :)
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Vad det gäller refraktometer så finns det en på marknaden med Brix 0-10% för 495kr

Det händer mycket på marknaden just nu när det gäller skärvätskor. Tyvär har tidigare REACH system inte varit tillräckligt för att reglera marknaden och tillverkare har kunnat gömma sig bakom gränsvärden med extremt giftigt innehåll. ex bor, borsyra, sekundära amino syror, kort- och medelkedjigt klor mm
Under 2015 träder ett tillägg som heter GHS i kraft i samband med REACH. Enligt GHS systemet kommer man inte undan utan är tvungen att redogöra för sitt giftiga innehåll varpå produkterna får väldigt otrevliga piktogram (varningsbilder) på förpackningarna med bestämd storlek så att det inter går att missa dem. Bilder med frätande händer, exploderande människokroppar, döda fiskar och dödskallar är många bilder som kommer att synas på skärvätskorna. :shock: Det finns ett fåtal som inte kommer att ha dessa pictogram och ingen information om giftigt innehåll i säkerhetsdatabladen. En av de främsta av dessa tillverkarna är Hangsterfers från USA (där blir man ju stämd in i nästa århundrade om man skulle ha en produkt som skadar någon människa)

Både refraktometern och Hangsterfers finns att få tag på hos Iso Tool i Kristianstad. :idea:

Vi har själva precis bytt all vår skärvätska då det visade sig efter kontroll att den mer eller mindre var livsfarlig. Vi gjorde några sökningar på google på ovan ämnen och man blev ju vettskrämd av vad som stod i rapporterna om vad dessa ämnen gör med användaren som kommer i kontakt med det. Rekommenderat var i princip att man skulle ha på sig en respiratorisk andningsmask med filter samt kemikalieförkläde och skyddshandskar upp till armbågarna om man skulle handskas med dessa ämnen även om det var i låga doser.

Skrämmande att tillverkarna har kunnat förse oss med sådan skit i så många år och dessutom inte ha dåligt samvete över att de skadar sina kunder och tom kan förkorta deras liv. :evil: :evil:

Mitt tips till Er som använder skärvätska är att begära ett nytt säkerhetsdatablad som är enligt GHS och då ska det heta SDS och inte MSDS som det tidigare hette. Titta under sektion 3, 11, 15 och 16. Där bör ni hitta en hel del som avslöjar dem. Det kommer tyvärr att dröja till mitten av 2015 innan de måste avslöja sig med piktogram på förpackningarna. Men för all del begär information om innehållet från stället där ni köper produkten, Ni har rätt till att få reda på hela innehållet !!!!! Säg till dem att MSDS inte gäller längre och att Ni ska ha ett SDS som är enligt GHS systemet. Vi upptäckte även när vi sonderade marknaden att en del tillverkare hänvisadet till ex GHS pictogram nr 7 i säkerhetsdatabladet. Detta pictogram visade sig vara en dödskalle. Snacka om att försöka gömma sig fram tills det att dödskallen kommer på förpackningen.

Hela skärvätskeindustrin borde skämmas. Tack och lov så finns där ett fåtal tillverkare som tagit problemen på allvar och tillverkar produkter som fungerar utmärkt utan dessa giftiga tillsatser. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Hangsterfers finns att få tag på hos Iso Tool i Kristianstad.
En sak är säker, Hangsterfers kommer det inte i en droppe av i mina maskiner.
Detta efter att maskinerna vart mer eller mindre obrukbara efter ett års användande.

Fint första inlägg dessutom.
Det verkar vara rena rama reklamen.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av ajje »

"Skickligt" förklädd skrämselpropaganda och reklam?
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Om du kallar det reklam att värna om användare som stått år ut och år in med dessa gifter utan att få reda på vad de använder och blir utsatta för så får du väl kalla det reklam men jag föreslår att du tittar på nedan;

http://www.da.se/home/da/Arbmiljo.nsf/0 ... enDocument
http://www.arbetsmiljoforskning.se/astm ... C3%A4tskor
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.30 ... liga-lista

Det finns många fler länkar att läsa om dessa substanser. Exempelvis så var det så att det tidigare gränsvärdet 4,9% borsyra i skärvätskan inte behövdes redovisas och produkten kunde faktiskt lagligt sett kalla sig "borfri" när den i själva verket inte är det. Jag blev själv förbannad när jag fick reda på hur det låg till.

Om våra maskiner blir obrukbara återstår att se. Vi har kört skärvätskan sedan augusti nu och än så länge så har vi inga problem. Två operatörer med eksem tycker sig se mindre och mindre utslag efter en arbetsvecka vilket verkar bra.

Angående GHS så är det så mina kära vänner att det kommer att gälla oss alla oavsett om Ni anser att det är skrämselpropaganda eller inte. Detta är inte något jag har hittat på. Ett tips är att ni läser på kemikalieinspektionens hemsida eller ECHAs hemsida om detta. http://www.kemi.se/sv/Innehall/Lagar-oc ... ablad/GHS/

Jag tycker att det är bra att det skapas något som GHS som kastar ljus på alla typer av kemikalier som är farliga utan att tillverkarna har behövt informera användarna om det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av mrfrenzy »

Signaturen "Skärtekniker" är alltså Johan Pettersson, VD på Isotool i Kristianstad vilket framgår av hans registrerade mailadress.

Förtäckt reklam och skrämselpropaganda brukar inte uppskattas här så det vore bra om du kunde förtydliga ditt syfte med inläggen.
MatsN
Inlägg: 1104
Blev medlem: 2 maj 2010, 23:57:36
Ort: Luleå

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av MatsN »

Är det skrämselpropaganda om man säger vad saker kan innehålla? Bra info tycker jag. Har själv stått i svarv med dålig ventilation och en dimma av skärvätska. Det kändes i luftrören.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Signaturen "Skärtekniker" är alltså Johan Pettersson, VD på Isotool i Kristianstad vilket framgår av hans registrerade mailadress.

Förtäckt reklam och skrämselpropaganda brukar inte uppskattas här så det vore bra om du kunde förtydliga ditt syfte med inläggen.
Det är inte heller tillåtet att som första inlägg försöka sälja något eller promota en
affärsverksamhet
Jag tycker det är ett tydligt regelbrott.
Det hade varit skillnad om Skärteknikern hade varit med och diskuterat skärvätska tidigare.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av ajje »

Vi kan nog lugnt utgå ifrån att riktiga diskussioner om skärvätska inte var den primära orsaken till att "skärteknikern" registrerade sig här. ;)

Gratis marknadsföring heter det.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Jag vad ska man säga....... :doh: Än en gång hamnar en tråd på ett forum på nivå "sandlåda" :doh:

Att säga att saker är skrämselpropaganda då tunga organisationer klart och tydligt klargör att det finns farliga saker som vi använder i vår omgivning utan att vi vet om det är bara beklagligt.

Tycker att ni som anser att det är skrämselpropaganda ska fråga alla de människor som lider pga sviterna från olika kemikalier däribland skärvätskor, men jag ser att ni lätt tappar "tråden" och lägger focus på annat.

Tanken var att få användare medvetna om vad som pågår och vad som igentligen pågått inom branchen.

Som tur är är det inte alla som har inställningen "bläh.. det där är skrämselpropaganda". Vissa inser att det är farliga grejor som många stått och handskats med i 20år utan att veta om det. Men sen finns det de som struntar i det och då brukar det gå som det går. Tex de som sa att "äh det där att asbets skulle vara farligt är bara skitsnack och skrämselpropaganda". 20år senare satt de människorna med stenlunga och cancer. Eller ett mycket bra exempel är Hallands åsen. Tätningsmedlet var ju helt "ofarligt", vi vet ju alla hur det gick med det eller ...?

Sista inlägget då jag inser att tråden kommer tappa focus från skärvätska till "skrämselpropaganda, reklam etc" :bravo:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av swesysmgr »

Om du skrivit ditt inlägg under egen flagg istället för att som "Skärtekniker" försöka ge intryck av att vara en oberoende tredje part då hade ingen klagat. Det är upplägget som är problemet, inte informationen i sig.
Skriv svar