Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

-fick ett svar idag, se info..... vilken info skrev jag! Fick bara pris och det var svindyrt
Pris 5L: 522:-
Pris 20L: 2045:-
svar om dosering mm fick jag ej utan han ville ha ett A4 med frågor av mej innan :(

men OK/Q8 säljer den oxå så frågan har även gått dit, så jag återkommer med fakta. Sedan är
ju tveksamt om någon köper skärvätska för 100:-/liter men stämmer 3% så är ju de billiga lika
dyra eftersom de flesta kräver 5-8% inblandning.

SYRABAD, skämtade. jag kommer inte ihåg PH -återkommer
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Kan det verkligen fungera att gänga, mata hårdare och korrosionsskydd med bara 3% koncentration? Verkar skumt. Kan de visa referenser på nöjda användare? Varför vägrar de att skicka ett datablad med ALL information? Verkar också skumt. Skall också kolla med den lokale Q8 industri-återförsäljaren.

Priset verkar lite i överkant också.

Är det någon här som har använt Blasers Vasco 1000 Veg. baserade emulsion? Nyfiken på svensk recension där.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

"Pris 20L: 2045:-"
Jag har för mig biocut ligger i nivå med det där priset.
Jag kör 4-5%, har inte märkt nån förbättring med fetare blandning, enbart mer obehagligt för händerna.
Jag har datablad om det nåt spciellt du är intersserad av.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter skrev:"Pris 20L: 2045:-"
Jag har för mig biocut ligger i nivå med det där priset.
Jag kör 4-5%, har inte märkt nån förbättring med fetare blandning, enbart mer obehagligt för händerna.
Jag har datablad om det nåt spciellt du är intersserad av.

Jag kollade Castrol Industri's hemsida och kunde inte hitta Castrol Biocut G där. Säljs den verkligen fortfarande?

http://www.castrolindustri.se/castrol/P ... ioner.aspx
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag hittade den här länken när jag googlade.

http://www.castrolindustri.se/castrol/u ... ocut_G.pdf
Det är ju märkligt att man inte kan navigera till den från hemsidan.
Mitt fat är max 1år gammalt, så i sånna fall har det utgått nyligen.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Tack för Biocut G-länken!
Google, vad är det???? Hehe, bara skojar... :wink:

Biocut G verkar mycket lik Vasco 1000 och dess varianter i beskrivningen. Om Du var mycket nöjd med Biocut G och den inte finns kvar i sortimentet (kan Du ringa och kolla kanske, även aktuella priser förståss), tror jag att Vasco'n kan vara ett alternativ. Jag tänker höra med deras lokala representant om vägledning, referenskunder, priser mm.

OBS. Blaso's Blasocut-produkter är MINERALOLJE-baserade emulsioner vilket jag vet att många ogillar, de säger att den strippar färgen i maskinen, HAAS tillåter inte mineraloljebaserade produkter då de skadar gummitätningar mm, och en del säger att det bildas en tjock sörja i maskinen mm.

Blaso's Vasco 1000 är VEGETABILISK liksom Biocut G.

http://www.blaser.com/index.cfm?type=land
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Nu har jag tittat lite mer på det här, pratat med ett flertal leverantörer av skärvätskor och kommit fram till följande:

Att det faktiskt är de mineraloljebaserade emulsionerna som är mest använda och av alla säljare ansedda som de mildaste mot maskin, produkter, människa. Därför har jag koncentrerat mig på att kolla upp dessa. Jag vill helst använda en kvalitet som är avsedd för medeltung till tung bearbetning, skall smörja bra för gängningens skull och inte innehålla chloriner och svavelämnen ( istället använder ett flertal tillverkare olika estrar för att erhålla bärighet mot högt skärtryck). Även om de säger att produkten inte innehåller svavel etc, så har jag tittat på deras säkerhetsblad och ibland sett att det vid förbränning kan uppstå t.ex. svaveloxid! Hur förklarar de det? Sådana produkter hamnar förståss längre ner på min lista. Flygindustrin brukar som regel inte tillåta att leverantörer använder skärvätskor som innehåller chloriner och svavelämnen.

Alla dessa tillverkare säger också att den vanligaste orsaken till "sjuka" skärvätskebehållare till 90% beror på att man inte håller efter koncentrationen och tar bort läckolja från ytan. Man skall alltså ha en refraktometer och använda en oljeskimmer.

Skärvätskor:
De kandidater jag har på min lista för närvarande är:
De är listade enligt mina preferenser för tillfället.

1. Master Chemical: Trim E925. Har ej fått in pris och referenslista ännu. Används bl.a. av Flygindustrin. MC anger att den är kompatibel med aluminium, alla stållegeringar, gjutjärn och gula metaller, vilket torde betyda att den funkar OK även i mässing etc. Klarar mycket tung bearbetning.
Agent: BC Försäljnings AB, Smålandsstenar

2. Cimcool: Cimperial 821. 1 978 kr / 20L. Används bl.a. av Volvo Flygmotor.
Rekommenderas för medeltung till tung bearbetning. Prospektet säger att den är lämplig för aluminium, stål och rostfritt stål. Vet ej dugligheten för gula metaller, återkommer om detta.
Agent: Bl. a. Göhlins Verktyg o. Maskin AB, Gnosjö

3. Shell: Sitala D3403. 1 060kr/20L. Den rekommenderades av Shells tekniker för medeltung till tung bearbetning och är en av de vanligaste sorterna enligt agenten. Innehåller vanliga EP additiv, alltså möjligen chloriner och/eller svavel. Lämplig för stållegeringar och aluminium där merparten av bearbetningen görs i aluminium.
Vet ej dugligheten för gula metaller, återkommer om detta.
Agent: Bl. a. Edströms Maskin AB, Jönköping

4. Castrol: Hysol XF. 1 860kr / 20L. Rekommenderades av Castrols Tekniker för medeltung till tung bearbetning i aluminium, stål, gjutjärn, kopparlegeringar och titan, dock ej så bra till gula metaller enligt deras tabell. Innehåller vanliga EP additiv, alltså möjligen chloriner och/eller svavel.
Agent: Bl. a. Tools Sydost AB, Värnamo

Gejdoljor:
Det är viktigt att den gejdolja som används i maskinen INTE blandar sig (emulgerar) med skärvätskan. Dessutom skall den ha viskositet och egenskaper som rekommenderas av maskintillverkaren.

Min maskin har linjära kulstyrningar för X- och Y-axeln samt solida gejdrar för Z-axeln. Maskintillverkaren rekommenderar bl.a. Shell Tonna T68, Mobil Vactra #2 m. fl.

Mina kandidater är:
De är listade enligt mina preferenser för tillfället.

1. Castrol: Magnaglide D68. 940kr / 20L. Utvecklad speciellt för plastbelagda gejdrar men är även mycket lämplig för icke plastbelagda gejdrar. Den bästa gejdoljan (även för icke plastbelagda gejdrar) enligt Castrols tekniker och feedback från kunderna.
Agent: Bl. a. Tools Sydost AB, Värnamo

2. Castrol: Magna BD68. 616kr / 20L. Utmärkt för alla icke plastbelagda gejdrar.
Agent: Bl. a. Tools Sydost AB, Värnamo

3. Shell: Tonna S68 (är en förbättring av Tonna T68). 695kr / 20L.
Agent: Bl. a. Edströms Maskin AB, Jönköping

Jag har uteslutit Mobil's Vactra#2 (1 075kr/20L) och Vacuoline 1405 (1 158kr/20L) på grund av att jag läst en hel del negativt om produkterna på olika CNC-forum. Enligt forumen skall man ha ändrat Vactra #2 för ett antal år sedan genom att ta bort vidhäftningsmedel (utan att tala om detta för kunderna) och detta har ställt till stora besvär i vissa maskiner. Som en "fix" för detta tog man fram Vacuoline som säljs parallellt med Vactra nu. Tyder på ett velande samt ostabilt uppträdande mot kunderna, så jag vill hellre pröva något, som jag själv i alla fall uppfattar som, mer seriöst.

Refraktometer:
Bästa pris hittills har jag fått från Edströms Maskin AB, Jönköping, 1 595kr.

Oljeskimmer:
Bästa priser hittills har jag fått från QH System, Västra Frölunda,
Skivskimmer 3 100kr
Slangskimmer 3 955kr

Emulsionsblandare:
De flesta tillverkare samt återförsäljare har sådana att erbjuda, både enklare samt avancerade (dyra). De sänks ner i koncentrationen, man ställer in rätt inblandnings % , kopplar till en vattenslang och spolar färdigblandad emulsion direkt i skärvätsketanken. Blandar emulsionen mycket lättare än om man häller koncentration i vatten och rör om.

Alla priser jag angivit är exkl. moms

Alla påståenden, ställningstaganden mm är mina egna och har ej framkommit av erfarenhet, utan bara genom sökande på internet, kontakt med leverantörer, återförsäljare mm.

Om någon ser något uppenbart fel, vänligen meddela det här.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Ang. Gejdolja:
Själv kör jag med TonnaS68, från rekomendation av en servicetekniker som som sett mycket elände.
Han påstod att Statoil och flera andra fabrikat, har haft den tråkiga egenskapen att dom med tiden löser upp klistret till plastbelagen.
Körde förr med BP macurat?, lite osäker på stavningen, den hade den trevliga förmågan att bli som "kåda" i smörjledningarna efter ett tag.
I svarven kör jag med 46 hydraulolja pga av den har smörning och hydraulik kombinerat. Det tråkiga är att hydraulolja emulgerar lätt in i skärvätskan.
Nu misstänker jag att din maskin inte har plastbelag, utan linjärstyningar, då är det nog inte lika kritiskt.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter skrev:Ang. Gejdolja:
Själv kör jag med Tonna S68, från rekomendation av en servicetekniker som som sett mycket elände.
Körde förr med BP macurat?, lite osäker på stavningen, den hade den trevliga förmågan att bli som "kåda" i smörjledningarna efter ett tag.
Tur att Du varnar för BP's Maccurat D. Den finns på Castrol's hemsida också, av någon anledning. Fick Du rensa eller byta alla oljedoserarna vid styrningarna också?

Troligen bäst att inte gå utanför de 3 jag har nämnt. Är det någon mer som har något (+) eller (-) att säga om dessa 3?

Min maskin har linjärstyrningar för X- och Y-axlarna samt solida gejdrar (ej plastbelagda) för Z-axeln, och går på Tonna S68 för närvarande (har ca. 2L kvar i smörjsystemet. Inga problem med funktionen, men rinner snabbt igenom vid Z-axeln och luktar lite "oljigt".
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Maccurat: Fick rensa alla smårören, dom här som bara är en 3mm utv. Riva isär och rengöra alla portionerare.
Sen fick man tvångssmörja alla rör och kanaler efter portionerarna. En och en för hand.

TonnaS68 funkar bra för mig. Jag köper det på Bilmetro. (fd Bil&Buss).
zebben
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2009, 11:50:08

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av zebben »

Vid en googling ramlade jag över den här diskussionen om skärvätskor och eftersom jag arbetar som säljare av skärvätskor kan jag bidra med några kommentarer och lite prisinformation:

Skärvätskor:
En helsyntetisk skärvätska (i meningen lösning som är transparent) kan aldrig göras lika smörjande som en emulsion (som blir opak när den blandas med vatten). Fördelen med de helsyntetiska är att de naturligt blir mer motståndskraftiga mot surning, detta eftersom de (förenklat) till skillnad från emulsionerna inte innehåller en ren vattenfas. CNC Viking listade Master Chemicals Trim E925 överst och den ligger i topp i de flesta avseenden, det enda är att den kan ha en benägenhet att skumma vid högre tryck (är som regel ok upp till 15-20 bar, men skumningsbenägenheten beror ju inte enbart på trycket). Om skumningen skulle vara ett problem finns Trim E 805 som dock inte har riktigt samma livslängd som E925. Båda finns för 59 kr litern (+ moms och frakt) i 20-liters hink. Om man vill ha en helsyntetisk finns Trim C205 för samma peng.

Gejdoljor:
Om man har plastbelagda gejdrar är det viktigt att man verkligen väljer en gejdolja som är avsedd för det. TOTAL´s DROSERA HXE är avsedd för plastgejdrar och kostar 41 kr litern i 20-liters dunk. Standardoljan DROSERA MS kostar från 29 kr (beroende på viskositet), moms och frakt tillkommer.

Kan beställas till de angivna priserna, liksom andra produkter för metallbearbetning, från Gävle-Dala Industriprodukter.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

zebben skrev: Skärvätskor:
CNC Viking listade Master Chemicals Trim E925 överst och den ligger i topp i de flesta avseenden, det enda är att den kan ha en benägenhet att skumma vid högre tryck (är som regel ok upp till 15-20 bar, men skumningsbenägenheten beror ju inte enbart på trycket). Om skumningen skulle vara ett problem finns Trim E 805 som dock inte har riktigt samma livslängd som E925. Båda finns för 59 kr litern (+ moms och frakt) i 20-liters hink.

Gejdoljor:
Om man har plastbelagda gejdrar är det viktigt att man verkligen väljer en gejdolja som är avsedd för det. TOTAL´s DROSERA HXE är avsedd för plastgejdrar och kostar 41 kr litern i 20-liters dunk. Standardoljan DROSERA MS kostar från 29 kr (beroende på viskositet), moms och frakt tillkommer.

Kan beställas till de angivna priserna, liksom andra produkter för metallbearbetning, från Gävle-Dala Industriprodukter.
Tack för denna infon zebben.

Som sagt, jag lurar lite på Trim E925 och jag tror inte det blir stora problem med skumbildning i mitt fall då jag har en vanlig Flerop från 1996 med s.k. flood cooling, alltså inte med högt tryck genom spindelcentrum. Min maskin har också ett max varvtal på "bara" 6 000 rpm, vilket jag också tror håller ner skumnings / dimbildningstendensen i maskinen.

Kan Du förresten svara på om E925 lätt "slås sönder" till dimma som sedan finns överallt i verkstan?

Vidare så eftersöks referens(er) som man kan snacka med innan man bestämmer sig. Om Du inte vill skylta med namn / tel-nr, kan Du kanske ge mig några referenser i ett PM här.


Gejdoljor
Jag har inte plastbelagda gejdrar, men funderar lite på Castrol Magnaglide D68 då den skall ha utmärkta stick/slip-egenskaper. Är det någon som vet om man kan hälla Magnaglde D68 i ett system som det varit Shell Tonna S68 i ? Jag tänkte bara köra slut på Tonna S68 och sedan fylla upp den med Magnaglide D68.
zebben
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2009, 11:50:08

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av zebben »

Jag har inte hört att E925 skulle vara mer dimbenägen än normalt.

När det gäller referenser har jag ingen som ”hobbykör”, men exempelvis Transema Finmekaniska i Sundbyberg använder den i stora fopar.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering,

I förra veckan slog jag till och inhandlade kylvätske-koncentrat, refraktometer samt gejd-olja.

Eftersom jag var mest intresserad av Master Chemicals Trim E925 så fick jag äntligen fatt på 2 firmor som använde denna skärvätska. De säger båda att de under många år prövat en hel del väskor med varierande resultat. Nu har man funnit en som fungerar utmärkt till de flesta metaller, skummade ej samtidigt som man har eliminerat problem med hudirritation etc. De var mycket nöjda med med Trim E925. Den ena sade att de bara blandar 5% och att det fungerar bra, ev. lite fetare vid krävande gängning, och att de använder Castrols Magna BD68 gejdolja tillsammans med denna skärvätska. Det fungerar utmärkt och gejdoljan flyter snällt upp på ytan. De skimmar gejdoljan som finns på ytan varje natt. Vid blandning av emulsionen används en avsedd blandare, men den är lätt att blanda "manuellt" också enligt BC Försäljnings AB.


Så det blev 20L Master Chemcal Trim E925 samt 20L Castrol Magnaglide D68 som "skall vara lite bättre" än Magna BD68 på friktionsfronten. Jag provar denna nu först och kanske den billigare "nästan likvärdiga" Magna BD68 senare bara för att se om skillnaden alls är märkbar.

Priserna som vi saknat är:
Master Chemical Trim E925: 1220kr / 20L, men jag köpte för 840kr / 20L till rådande kampanjpris hos BC Försäljnings AB, Smålandsstenar. Här köpte jag även Master Chemical's Refraktometer för 1749kr (som för övrigt ser likadan ut som Cimcool's).


Skärvätska TRIM E925
Bild

Gejdolja Magnaglide D68 ( köpt hos Tools Sydost AB, Värnamo)
Bild

Master Chemical Refraktometer
Bild

Fortsättning följer med bl.a. en oljeskimmer samt en gejdoljeuppfångare direkt under Z-axel-gejdrarna som jag bygger själv. När detta är klart skall sumpen fyllas, material inhandlas och provfräsning äntligen utföras. Jag har dock "fräst" en hel del luft med den hittills.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Ska bli intressant att höra hur skärvätskan funkar.
Priset var inte mycket att bråka om.
Kanske man får överge Castrol om det visar sig funka bra.
Skriv svar