Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av torch »

Fortsatta bra erfarenheter av BioCut 30E?

Ska den kombineras (eller inte kombineras) med någon speciell typ av gejderolja?

Står i begrepp att införskaffa båda till Storebro Combi-Millen jag håller på att ta i drift efter byte av styrsystem.

Tittat på BioCut SW 68, och den borde väl även funka i växellådan (som ska ha tex Texaco Rando HDC-68 enl manualen)

Vore bra om man kunde köpa allt från samma ställe och dessutom minimera antalet olika oljor att ha på hyllan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av tecno »

Jag kör med 68 olja i vx-låda och gejder smörjning.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av torch »

tecno skrev:Jag kör med 68 olja i vx-låda och gejder smörjning.
Och även i kombination med biocut 30E vad jag kan läsa ovan. Det får avgöra saken Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Ej att förväxlas med Castrols BioCut.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Jag fyllde på tanken i min svarv för första gången i helg. 15 liter ville den ha.

Bild

Blev att byta några delar, gummislang för trädgårdsbruk blev ny linje. Halvtumskopplingarna byttes mot 1/4". Gud vad det klottar. Det ser inte så hemskt ut på bilden men det bara strittar överallt och det är jättemycket kylvätska under släden. Tog en halvtimme att rengöra svarven.

Kommer behöva en sköld runt chucken samt bygga ett nytt skydd för att bättre täcka in släden och förhindra att kylvätska tar sig in dit lika lätt. Skyddet för tvärsliden funkar ganska bra fast lädret blev ganska blött.

Det gick jättelätt att dela en 32mm bit med rostfritt stål. Inget centerhål heller så det var inte lättaste operationen precis men det gick som på vals med kylvätskan.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

En av dom största anledningarna till att jag enbart har skärvätska till kallsågen men inget annat är just allt slabb, visst tar saker lite längre tid att svarva och fräsa ibland men det spar jag in på städningen sen och det går att slipa stålen så skärvätska inte behövs. När jag kör kladdande lättmetall handsmörjer jag med k-sprit, det går åt ytterst lite för att det ska skära rent. Både Colchestern, revolversvarven och fräsmaskinen har kylvätskeaggregat men står tomma.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jag kör inte med vatten ens i kallsågen.
Enda gången jag kör med vatten i manuella svarven är när jag ska borra med lite större borrar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

Kör jag inte med vätska i kallsågen funkar den inte, då står den bara rätt upp i skyn och tuggar luft eftersom skärvätskan reglerar matningstrycket.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Då förstår vilken såg du har.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Jag tycker det funkade så mycket bättre att dela jämför med då jag står med en flaska att jag nog kommer försöka få till det med skärvätskan. Den känns lite overkill så jag har funderat på att tillverka nåt eget liknande fogbuster systemet med typ en pumpflaska eller kompressorluft.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

On Topic, vilken skärvätska kör du med?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 12 april 2023, 11:18:07 Då förstår vilken såg du har.
Japp det är en Kasto, den skulle lokala järn och bygghandeln slänga för att nåt nöt hade haft av inre bladfästet så jag fick den, jag slipade rent där bladfästet ska sitta, svetsade ihop ett T och bultade fast med 4st M6 insex och det har hållit alla år jag haft den, den har använts massor. Just nu är den nerplockad och ska blästras ren och lackas upp och fixas till och få avtappningar och hjul så den både kan tömmas och spolas ur och flyttas runt. En skitbra liten såg. :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Tilia Universal hette den väl. Googlar på den och ser den blivit sjukt dyr sen jag köpte. Men den räcker säkert länge.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Nästa gång ska jag prova detta finska märke, då jag får slut på gejderolja och skärvätska, dom säljer båda och påstår dom är komptabibla med varann och inte ska skapa de typiska problemen man får då olja och skärvätska blandas.
https://koneita.com/fi/leikkuunesteet-j ... y-4-l.html
https://koneita.com/fi/leikkuunesteet-j ... te-5l.html
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag tillverkat ett bättre skydd för bädden och det funkar bra än så länge. Nån enstaka droppe vätska ledade sig till bädden men majoriteten rinner undan. Gjort i plåt

Bild

Bild

Liten video där man ser principen, tog inga skär dock


Provade ett skär med skärvätskan och resultatet är nog det bästa jag nånsin uppnått på svarven. Det är inte bara utseendet utan hur det känns, som glas nästan.
Skriv svar