Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

säter, du som köper på fat borde ju prova syntocool 900. Inte ett fat utan en 5 liters. ~48:-/liter.
Dyrt men låg inblandning. Min dunk är oöppnad ännu pga att jag inte gjort rent min svarv ännu.
Här är det bara trä som gäller till Dah Lih´n kommer hem. Då har du 100l liggande då till ingen nytta?
Senast redigerad av DW 19 september 2011, 23:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter,

Skimmar du av gejdoljan från sumpen ibland? Om man gör det och håller efter så koncentrationen inte sjunker under 4,5 - 5%, så borde det funka OK igen.
Kvarstår då klibbigheten samt agressiviteten mot lacken. Detta beror nog på rapsoljan. Därför skippar jag i alla fall TRIM E925 i fortsättningen.

DW,
"Då har du 100l liggande då till ingen nytta?"

Så illa är det ju inte. Det är bara att hålla efter koncentrationen och köra slut på fatet. Tänk på att säter producerar enorma mängder spån som snor åt sig en hel del skärvätska till skrotkontainern.
De 100 litrarna går nog åt i rask takt....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag tror det är en mindre del som följer med spånorna.
Det mesta kan nog återfinnas som en kletig beläggning på precis allt i verkstaden.
En del sitter nog i lungorna på mig också. :badgrin:

100L, kör jag inte slut på i rappet, men man får härda ut tills det är slut.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

-klart att den kommer till nytta men synd att ingen av er som kör mycket vågar prova Syntocool 900.
Jag säljer ju den inte så jag har inga fördelar men när jag hade den i min bandsåg var det den bästa, drygaste skärvätskan hitintills o även den dyraste.
Luktar lite som -tvättmedlet Fenom. Aldrig klabbiga spån. Jag kanske har helt fel men om andra provar den kanske man kan pressa priset en del. Får rensa min Emco PC turn 120 o göra eget test men det blir ju bara en stående lösning :tumner:

tillaggt:
Dosering
Späds med vatten i förhållande 3 - 6% beroende på bearbetningsmetod.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

säter,

Aj då, ja du kör väl mest med okapslade maskiner? Då kan det ju spruta runt en hel del, och jag vet att E925 "dimmar" lite när strålen träffar högvarviga verktyg och chuckar.
Jag har helkapslad maskin, t.o.m. med tak, så jag har inte fått så mycket kladd utanför maskinen, bara lite precis utanför dörrarna om man öppnat dom under körning.

DW,

Vi får väl se vad som händer framåt. Nu skall jag först prova E820 först i alla fall.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

"Jag tror att emulsionsoljan i TRIM E925 lämnade vattnet och förenade sig med gejdoljan på ytan."

Igår tömde jag sumpen på slutskvätten avTrim E925. Vilket klet! Jag torkade ur sumpen till 100%, sköljde igenom kylslangen och fyllde med nya skärvätskan Trim VHP E820 till 6% koncentration. Avslutade med att pumpa runt emulsionen under en timme.

Innan jag tömde ur den gamla vätskan kollade jag koncentrationen och den var nu nere på 2,5 - 3%. Tyder på att emulsionsoljan separerat från blandningen, förenat sig med gejdoljan och flutit upp till ytan.

Kolla mellanskiktet här, så ser ni en oljesörja som inte alls ser ut som ren gejdolja. Överst ligger ren gejdolja, men den kommer inte från sumpen, utan den har jag hällt i dunken senare.
Detta visar tydligt skillnaden mellan emulsion, oljesörja och ren gejdolja.
Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Hos mig är det rena katastrofen nu. :tumner:
Färgen på emulsionen har övergått till brun.
Där det ligger spån kvar, roster det på någon timme.
Jag har provat att öka upp koncentrationen rejält, men det hjälper inte.

Det visar återigen att det här med skärvätska är inte enkelt.
Trots alla goda omdömen vi hade om Trim E925, fungerar det inte ett dugg.
Som jag sagt tidigare, det är inte första gången jag går på sådana här minor.

Det får nog bli att öppna plånboken och återgå till Castrol. Faktiskt den enda skärvätska som har varit problemfri för mig.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av cinc »

Även jag har varit trogen Castrolanvändare! Men sen dom bara säljer via återförsäljare som tar mycket mer betalt för blandbara och raka skäroljor så tröttnade jag.
Provade en dunk Mobil skäremulsion som inte var något bra.
Har även provat Motorex som funkat bra men varit väldigt dyrt.

Har nu Q8;s Beethoven VNF-2 i maskinerna.
Funkar bra för mig och mycket anständigare prisnivå.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Micke_71 »

Vi bytte från Shell Adrana som var helt okej o jag som är allergisk fick gå som försökskanin o testade Statoil Coolway FF25 vilket funkade helt okej, av någon skum anledning så bestämmer man sig för att köpa in Coolway HD25 och mina eksem blossade upp som ett brev på posten.

När det gick upp för mig att det inte var samma produkt som jag testade så kan vi väl säga att det tog lite hus i h-e efter att jag inte kunnat sova en hel natt sen i maj-juni förutom under semestern.

Idag hade vi representanter från Cimcool hos oss o vi får hem ett helfat Cimperial 835 att testa med.

Jag har kört med Castrol Cooledge 5 och det var den som utvecklade min allergi, Castrol Biocut G som var lika jävla illa och som sved som eld i händerna. Sedan Shell KS fluid (2076?) där jag blev helt fri från problem men den slutade man tillverka och Shell Adrana var till och från. Coolway FF25 provade jag bara i några veckor men kände inte av några större problem. Coolway HD25 funkar inge vidare på mina tassar men känns jävligt fräsch i maskinen.

Men alla har fungerat bra rent bearbetningsmässigt, KS fluid var skitbra till rostfritt där SS fräsar fick 3-4ggr längre livslängd men uselt rostskydd. Annars är skillnaden inte så stor mellan dom.

Kanske kan vara lite tips på alternativ. Cimperial 835 hoppas jag på, de har skippat en del farliga grejor i den. Efter att ha haft eksem av skärvätska i 12år och kliat mig genom tusentals nätter så tycker jag nog att ni fokuserar lite dåligt på hälsoaspekterna, bara pris och funktion.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Skall börja fräsa i aluminium med TRIM VHP E820 första gången imorgon. Återkommer med resultat. Hittills mer luktfri än E925 och mindre klibbig att ta på.
Håller också tummarna för långtidsstabiliteten.


cinc,

Har du kört länge med Beethoven VNF-2? Den är väl syntetisk, innehåller inga vegetabilsika oljor? Vad kostar en 20L spann resp. helfat?

Micke_71,
"..så tycker jag nog att ni fokuserar lite dåligt på hälsoaspekterna, bara pris och funktion."

Helt rätt resonerat. Tyvärr säger alla försäljare att just deras produkt är "helt ofarlig, orsakar inte allergi osv..." Det är därför det är så viktigt att få in info som den du nyss givit i forumet.

Jag har inte direkt haft problem med att E925 gav klåda, men den diskvalificerade ut sig själv pga taskigt beteende i maskinen (korrosion och instabil emulsion).
Håller som sagt tummarna för E820 nu.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Micke_71 »

Jag började min karriär och var totalt oförsiktig, till och med vårdslös i min kontakt med skärvätskan. Det kunde hända att man stoppade in händerna o sköljde av skiten i skärvätskan, man var ju ändå konstant kladdig av den intorkade filmen som var på allting.

Jag hade ju aldrig haft en allergi eller eksem i hela mitt liv. Men så kom första problemen och man började passa sig. Men då var det för sent. Jag vill inte tro att det var det vårdslösa beteendet som var orsaken, jag får inte värsta problemen av emulsionen i sig. Problemet är filmen som är 100% koncentrat efter att vattnet dunstat. Det sitter på detaljer, verktyg och maskinen.

Handskar hjälper inte utan kan faktiskt göra problemet värre. Det har jag alltid sagt och alltid blivit ifrågasatt på, men killarna som var hos oss idag kommenterade direkt när jag använde handskar för första gången på månader. Deras erfarenhet är densamma, handskar är ingen lösning. Att springa o tvätta sig är heller ingen lösning för man tvättar bort det lite skydd som huden har i fett. Cimcools representant måste jag säga är duktig och påläst om ämnena i skärvätskan, de andra verkar mestadels bara ha läst reklambladen medans de räknat på sin provisionsbaserade lön.

Men skärvätskor som jag bara får kontakteksem av och ingen direkt allergireaktion så hjälper det att smörja sig regelbundet efter varje gång man tvättat händerna. ju fetare salva destor bättre. Stoko Vitan har funkat bäst på mig eller vanlig vaselin. Med med Coolway HD25 så hjälper det inte..... :cry: Annars verkar det ju vara en bra produkt.

Jag kommer att meddela om Cimperial funkar eller inte. 10-20kr litern mer eller mindre för koncentratet är löjligt i sammanhanget, det lär man sig efter att inte kunnat sova en hel natt på flera år annat än på semestern. Visst det är 2-4000kr dyrare på ett helfat men finge jag sova om nätterna så kunde jag öka min arbetstakt motsvarande 40 000kr på varje förbrukat fat. Vi gör över med ca 200liter färdigblandat i veckan i maskinen och det blir 10 liter koncentrat, dvs 100-200kr mer i veckan. En del maskiner gör ju inte ens över med 1/10 av det så vad kostar det då?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag tror det är svårt att ge rekomendationer av fabrikat angående allergi och eksem.
Det som fungerar bra på en person kan vara katastrof för en annan och vice versa.

Jag tror de flesta moderna skärvätskor fungerar hyggligt vad gäller de skärande egenskaperna.
Det är de andra egenskaperna man får fokusera på.
Även Trim E925 fungerar bra rent skärtekniskt. Jag gängade nyligen 2000st M12 bottenhål i SS2541, med samma tapp, utan problem.

Även jag har märkt att Biocut kan vara lite vasst åt händerna, speciellt om man har lite för fet blandning.
Nu tycker jag den är bra, för att den återstående oljefilmen du nämner, blir väldigt tunn.

Jag återgår till Biocut när jag tömmt nuvarande fat. Ska leta upp någon återförsäljare som kan lämna ett anständigt pris bara.
Det ska bli intressant att höra hur Cimcool fungerar.
Jag har inte kört Cimcool sedan den var rosa, för 20 år sedan. Då vart armarna illröda upp till armhålorna efter en dag. :tumner: Man får hoppas att de spärpt sig.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

nu när det kommer in fler med erfarenhet måste jag fråga varför man inte verkar köra med helsyntetiska skärvätskor, I Priset borde ju även hälsan räknas in.
cinc:
Jag har ingen erfarenhet av Q8;s Beethoven VNF-2 men skriv gärna vad du tycker är bra/dåligt.

En sak har jag lärt mej då jag gillar kemi. Passa er för alla AMINER -ja ni har läst det innan. mono, di, tri etanolamin.
Läser man den tjusiga reklamen i Rapsoljeskärvätska som är miljövänlig! men har ovan iblandat.....det står inte på
reklambladet utan på kemisk fakta. Allergi och canserogen, särskilt vid hög värme!
Senast redigerad av DW 19 september 2011, 23:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Micke_71 »

Dietanolamin ska idag vara förbjudet i skärvätska i Sverige enligt killen på Cimcool. Coolway HD25 innehåller fettsyre-etanolamin. Många andra innehåller tri-etanolamin. Han påstod att dietanolamin är den klart farligaste för att det kunde omvandlas till rikigt elaka cancerogena ämnen. Har rabblade upp hela kemiska processen men det kommer jag inte ihåg.

Adrana 3601.04 som vi hade innan saknar de misstänkta ämnena som jag inte tål men jag var inte bekymmersfri med den heller. Fast det är nog den som funkat bäst över 10års period efter att KS Fluid togs bort :cry: Finns inga aminer angivna och den har inte heller metylenbismorfolin som formaldehydavgivare.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

säter, har inte du testat helsyntetiska skärvätskor någon gång?
Skriv svar