Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

detta såg jag på http://www.waterlogic.se/viewdoc.asp?co_id=1503

UV-ljus förhindrar bakterietillväxt genom att förstöra DNA:t i bakteriernas kärna vilket gör att de inte kan föröka sig. Den ultravioletta lampan i Waterlogics system har våglängd 253,7 nm vilket är den våglängd som bevisat sig vara mest effektiv mot bakterier.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Jag har också vatten från egen brunn till min skärvätska. Leverantören fick vattenprov som han provade i labb. Det var OK på PH- såväl som på mineral-fronten.

Det var första gången överhuvudtaget som jag läst att syre är bakteriefrämjande. Har svårt för att tro att man skall stänga igen helt från syretillförsel för att hindra bakterietillväxt. Så bra som min akvariepump verkar fungera så här långt, måste det till bra motbevis för att jag skall ändra och försegla systemet.

Har också hört att det skall vara bra med UV-ljus mot bakterier. Tror mer på detta i så fall, än att hindra syretillförsel.

Häftig oljeavskiljare du byggde! :tumupp: Man ser inte exakt hur det går till att få över oljan från gummislangen till avrinnings-rännan (mer än penseln). Har du nån mer avslöjande bild?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

javisst kan jag ha fel vad gäller att fylla upp max i tankarna.
Problemet i mitt fall är att maskinens inre är öppet uppåt i z-konstruktionen, så jag kan inte få luft tätt.

Nästa gång jag drar igång skimmern skall jag ta bättre bilder. Du kan ana hur rännan har legat.
Den var bara inskjuten under övre hjulet. Skimmern lutar en 20-30 grader och penseln är något
sneställd så att oljan sakta förskjuts för att droppa ner på den vikta plåten.

Jag var inne på att bygga som du men jag får inte ner hjulet i vätskan lika lätt som med band.
Min tanke var att få tag på ett 20mm brett gummiband som man kan skarva men kanske någon annan kan
ge tipps på var de finns att köpa.

Där jag jobbade innan jag blev långledig, så hade vi ett reningsverk för att rena spillvatten/tvättvatten efter fordonsvård.
I detta fanns ett ozonaggregat + uv-ljus. Ozon är ju inte bra ihop med något normalt = rost men uv är
billigt och enkelt. Vattnet var ju alltid grått o luktade unket men 90% återvanns trotts all avfettning mm.
Du har ju skärvätska som är dyrare än min bil så det kanske blir optimalt att belys den oxå.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

"Du har ju skärvätska som är dyrare än min bil..."

Jag håller med att allt som kôsta nôt är för dyrt, smålänning som man är! :shock:

Men relativt sett så är väl priset ganska OK, om man tänker på att de andra premium-kylvätskorna kostar ca 1800 - 2500 kr/20L.

Min Trim E925 kostar: 1220kr / 20L, men jag köpte för 840kr / 20L till kampanjpris som fanns just i den vevan.

Blir inte mycket till bil för den pengen. :wink:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: mer om skärvätskor o lukt

Inlägg av säter »

DW skrev:Jag köpte en billig variant av skärvätska.
Bara att konstatera att skärvätska som bara står i maskinen ruttnar lika fort som
om man kör.
Min erfarenhet är att ruttnar betydligt fortare om det står utan användning.
DW skrev:Du har ju skärvätska som är dyrare än min bil.
Det kanske finns ett samband mellan dyr skärvätska och bra hållbarhet.
Som jag påtalat tidigare, det blir inte billigt att byta vattnet stup i ett heller.
Dessutom tycker jag det så störande att behöva hålla på och krångla med skärvätska i stället för att fräsa.

Jag kör med Castrol BiocutG, har inga luftpumpar, omrörare eller skimmer. Har aldrig problem med lukt.
Byter vatten när det börjar bli helt mättat med smörjolja.

Vikingen:
Jag är sugen att testa Trim E925 när mitt Castrolfat är slut. Det är inte bara smålänningar som snåla. 8)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

Säter,
jag tror oxå att skärvätskan mår bäst av att få jobba. Så nu hänger det på Viking hur rapporten blir med
luftningen.

Min skärvätska från BC-försäljning var billig 48:-/liter med garanterat innehåll av:
monoetanolamin (MEA) + Dietanolamin (DEA) + Trietanolamin (TEA) i burken.
Inget man skall ha på händer o fötter.....eksem.
Den luktar allså gädda redan som ny och då snackar vi inte ungsbakad.......Finns det etanolamin i påminner
lukten om halvsur fisk. Allmänt känt för sin rostskyddande effekt + gör att varor inte möglar.
MEA,DEA +TEA finns bl.a i vissa tandkrämer.

Om jag drar till med att jag kört max 150-200 timmar på ett år. 2-3 timmar/vecka men det är inte alltid
jag kör med skärvätska heller.
Nästa gång skall jag prova helsynteten Syntocool 900

Priset för Syntocool på 5 liters dunk är 99:-/lit + moms.
Priset i 20 liters dunk är 94:-/liter + moms.

inblandning från 3% Den ser ut som på bilden och luktar fräscht......eller var det fräst :wink:

Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Jag kör som sagt med akvariepumpen i en hel timme varje kväll 7 dar i veckan oavsett om maskinen körts eller ej. Verkar fungera likvärdigt med att "oljan får arbeta". Det som sker när den får jobba är just att den pumpas runt och syresätts när den sprutar ut ur munstycket, plaskar emot bord, arbetsstycke, spånor mm.

I varje fall har jag inga gamla gäddor i sumpen, utan den är luktfri.

Och jag tror att om säter använder en oljeskimmer (kör den ca 1/2 tim då och då)
så kan han köra betydligt längre utan att oljan blir för fet pga gejdoljan.

Förresten säter: Lägger sig gejdoljan ovanpå kylvätskan så att den är lätt att skimma bort? Detta är ett måste och det var därför jag la ner ett himla jobb på att kolla att Trim E925 verkligen inte emulgerade med de gejdoljorna jag kan tänkas använda. Och detta funkar perfekt med min kombination.

Syntetoljor:
Min maskin luktade f*n när jag fick den och därför frågade jag förra ägaren vad han hade använt. Syntetemulsion svarade han. Färgen i maskinen var mer eller mindre upplöst / bortspolad och senare upptäckte jag att gummiavskraparna till X-, och Y-linjärstyrningarna var helt förstörda av kylvätskan och / eller gejdoljan.

Jag provade med att lägga en ny avskrapare i ren gejdolja och den klarade sig i alla fall de veckor som jag testade. Slutsatsen är väl då att man får se upp och verkligen kolla upp hur kylvätskan påverkar maskinens tätningar / färglager.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag har inga problem med att gejd-oljan emulgerar in.
Därför upplever jag inte läckoljan som något stort problem.
Däremot kan läckande hydraulolja bli problem.
Jag kanske får byta vätska varannat år!

Jag vill minnas att i början av den här tråden, konstaterade vi att att Biocut och Trim verkade vara väldigt likartade.
Är det så, vinner Trim på sitt lägre pris.

Ang. syntetoljor så har jag testat dom för sista gången. :tumner:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

"Jag vill minnas att i början av den här tråden, konstaterade vi att att Biocut och Trim verkade vara väldigt likartade."

Jag tror att det var Blaso's Vasco 1000. Men de tankarna övergav jag sen jag talat med de firmor som använder Trim E925.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Det börjar närma sig botten i mitt Castrolfat.
Nu inträffade något märkligt. Det jag pumpar upp är tunt som diesel och gult till färgen. :humm:
Det är ca. 15cm kvar i fatet. Undrar vad som är fel?

Måste beställa ny olja, och frågan är om man ska överge Castrol och satsa på Trim E925?
Prisskillnaden verkar ju vara stor.
Är det någon som vet om någon bra leverantör, förutom BC Försäljnings AB?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

Jag köpte ju syntocool men den är inte öppnad ännu.

Påtal om geidolja, min manuella fräs, en Fexac tar olja från växellådan till geiderna. Min ga: är slut så jag vet inget om vad det var.
Antigen måste jag öppna upp pumpen eller tillsätta tjockas möjliga olja. Jag tycker det kommer alldeles för mycket.
Har nu kört utan olja i 6 mån och skimmat av ibland. Resultatet är mycket bättre, ingen lukt och genomskinlig skärvätska.
I denna maskin är BC billigaste skärvätska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Nu har jag beställt 2st 20L dunkar Trim-E925 för test.

Handlade av http://www.industrishopen.com/ i Bispgården.
64:-/L inkl. frakt. Det var något billigare än vad BC Försäljnings AB kunde erbjuda.
Dessutom var det snabb respons på Epost. Bc fick jag inget pris av förens jag ringde. :tumner:
Open
Inlägg: 268
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Open »

Jag har kört med Bio-skär 2000 i flera år nu. Tycker den funkar bra och gör det den ska. Nu är de så att jag tömmer tankarna och rengör pumpar och filter varje år, så jag vet inte om den blir dålig då jag aldrig haft en skärvätska i mer än 1 år. http://www.chemirol.se/produkter.html
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

OK,
Dags för lite feedback och facit efter ca 1 1/2 års användning av TRIM E925 och Castrols gejdoljor Magnaglide D68 resp. Magna BD68.

Flera saker (variabler) har ändrats under resans gång.

1. Körde med TRIM E925 (blandat med vatten från egen brunn/filter) och Magnaglide D68 gejdolja:
Var lite klibbig att ta på efter körning, men bearbetningen fungerade OK och jag märkte ingen tendens till att gejdoljan emulgerade i skärvätskan. Alltid en distinkt hinna att samla upp från skärvätskeytan.

2. Samma som 1, flyttade verksamheten till större lokaler inne i stan (vatten från egen brunn byttes till stadsvatten):
Samma gejdolja användes, Magnaglide D68. Verkade fungera som tidigare.

3. Gejdoljan tog slut och nu skulle jag prova den billigare Magna BD68 istället:
Till en början ingen skillnad, men vid en längre körning i stål i våras använde jag inte kylvätskan och det rann ner ganska mycket gejdolja i sumpen innan jag skimmade av den. När jag väl skimmade av den fick jag upp onormalt mycket olja.
Jag tänkte att så mycket gejdolja kan väl inte ha gått åt? Tänkte inte mer på det, utan nästa gång jag skulle köra med kylvätskan var de tunn som p*ss och det blev korrosion på fräsbord mm efter spånor / större droppar. Vad i h**e, tänkte jag, koncentrationen brukar ju gå upp, inte ner när vätska dunstar bort.

Jag ringde kylvätske-leverantören, berättade om mitt fenomen. De sade bara att det varit lite problem med vissa applikationer och att man satt in en annan produkt istället, VHP E820, som visat sig lösa dom problemen. Han nämnde att E925 innehåller rapsolja vilket VHP E820 inte gör. Bara mineraloljebaserad, snällare mot maskinlacken och mycket stabilare blandning. Lämpad för höga skärtryck.

Detta svarade inte på min fråga om korrosionen, så jag grunnade fram min egen teori.
Jag tror att emulsionsoljan i TRIM E925 lämnade vattnet och förenade sig med gejdoljan på ytan. Detta resulterade att blandningskoncentrationen sjönk drastiskt till ca 3,5% och förklarar också att jag fick fiska upp så mycket olja. Jag kontaktade leverantören igen som höll med om att det kan ha hänt och skall kolla upp vidare på andra håll. Men samtalet gav också att man inte längre "sätter in" E925, utan rekommenderar VHP E820 direkt.

4. Min 20L-dunk tog precis slut, så jag beställde 20L VHP E820 och skall börja använda den nu i höst:
Först med resterande av Magna BD68-gejdoljan som jag har kvar av. Sedan tror jag faktiskt att jag går tillbaka till den dyrare Magnaglde D68 igen, eller kaske rentav provar Shell Tonna S68 igen.

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Jag gjorde ju ett test med 2 st hinkar TRIM E925, och märkte inga större problem.
Därefter tog jag hem ett helfat.
Efter att jag nu förbrukat halva fatet, börjar småproblemen märkas.

På ytor som inte utsätts för spolning, bildas med tiden ett kletigt skikt som gör att mikrobrytare mm. tenderar att fastna.
Även jag har märkt viss antydan till korrosion.
Jag misstänker att gejdoljan emulgerar in med tiden. Linjen i refraktiometern blir med tiden mer och mer diffus.
Skriv svar