Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Nu har jag byggt färdigt min oljeskimmer också.

Bild



Ni kan se hela byggets gång i min CNC-maskin-tråd.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 2&start=45
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Gejdolje-uppsamlaren är klar också.

Om man skall skimma olja ur kylvätskebehållaren är det ju totalt onödigt att behöva ta upp olja som inte behöver hamna där från början!

Gejdolje-uppsamlaren monterad
Bild

Läs vidare här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 2&start=45
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Ytterligare tillskott till kylsystemet,

Kylvätskan skall hållas ren från gejd-olja och koncentrationen skall hållas efter för att den inte skall bli "bakteriesjuk" och lukta pyton. Men som extra grädde på moset, kan man dessutom syresätta kylvätskan för att hålla den fräsh och luktfri, så jag skaffade en luftpump med luftstenar (akvarieutrustning) också.

Uppackad sats. Pumpen har 2 utgångar och levereras kompl. med 10m slang, 2 backventiler, 2 luftstenar, samt 6 reservmembran.
Bild

Ni kan läsa mer om det hela här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 96#p514396
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Micke_71 »

I fråga om skärvätska så drog jag på mig en överkänslighet som efter mycket om och med visade sig vara en dietanolamid som var den enda enskilda kemikalien jag reagerade på.

Skärvätskan jag blev dålig av var Castrol Cooledge 5 o jag såg ut som värsta psoriasis patienten. Vi provade då Biocut G som enligt Castrol inte innehöll några farliga ämnen för huden. Problemen blev dubbelt så jävliga på bara ett par dagar.

Sedan fick vi tips om Shell KS fluid som vi provade och det var en skapelse med en frisk doft av såpa. Det rostade fort av den och den surnade snabbt där den blev liggande under skruvstycken osv men inte i tanken men hud problemen försvann ganska omedelbart.

Shell slutade med den och vi började med Adrana istället och det har gått men inte varit helt utan problem. Problemen har dock varit ganska lindriga jämfört mot hur jag har sett ut. Jag är hundra på att de har trixat lite hit och dit med sammansättningen i den. Men det sista året har jag varit 100% symptomfri så jag tror att Shell hittat rätt. Det är första gången på 12 år som jag slipper eksemen. :D

Bland mina misstag så var det största att jag började med kortisonsalva. Det tunnar ut huden och ökar då på känsligheten. Att skärvätskan angriper så bra beror på att den löser fettet i huden. Bästa medicinen är då att ersätta det med nytt fett. Vanligt vaselin på tub funkar men det bästa som var början till slutet på mina problem är en extremt fet kräm salva som heter Stoko Vitan. Stoko gör många men det ska vara just Vitan.

Så skall man hållas med skärvätskor så är det mina erfarenhetet av problem som kan uppstå och hur man bäst förebygger genom att smörja händerna regelbundet med något kraftigt återfettande. Det tog mig ca 12 år att komma till en fungerande lösning varav halva tiden har inneburit veckor utan sömn på grund av händer som varit så trasiga o värkt så jag inte ens kunnat knyta handen utan att blodet runnit.

Jag var kaxig innan jag fick problem. "Det händer inte mig. Jag har aldrig vart känslig mot något i hela mitt liv." Men man lär sig så länge man lever. Mitt råd är att förebygga problemen med en bra salva och just Stoko Vitan är det bästa jag provat och vara uppmärksam på problem. Skydda sig det bästa som går.

Hur färgen i maskinen mår och hur den luktar eller kladdar är väldigt sekundärt när man upplever det helvete jag haft.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Micke_71,

Tack för att Du delar med Dig av de dyrköpta erfarenheterna! :tumupp: Hoppas verkligen inte att man råkar ut för samma problem.

Var köper man Stoko Vitan?

Vilka material bearbetar Ni?

Vad gör Ni med kylvätskan i övrigt? Skimmar Ni av gejdoljan från ytan regelbundet? Syresätter Ni kylvätskan? Hur ofta kollar Ni koncentrationen? Hur länge använder Ni kylvätskan innan Ni rengör tank och fyller på ny? Bara undrar, och i så fall vad det har för inverkan.

Skall fylla tanken nästa vecka med TRIM E925. Hoppas det skall gå bra. Har i alla fall kollat med 2 firmor innan jag köpte. När jag hade köpt min maskin, luktade den ganska pyton av gammal skärvätska pga dålig skötsel och så vidare. Förra ägaren hade visst använt någon form av "syntet"-emulsion som han inte riktigt kom ihåg längre. Den var ettrig. Kliade i skinnet på armarna bara man kom nära. Löste också färgen inuti maskinen samt gummi-avskraparna på linjärstyrningarna (inte roliga att byta). Men nu är allt tip-top igen.

Och Du har givetvis rätt, människan kommer först.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av säter »

Micke_71 skrev:Hur färgen i maskinen mår och hur den luktar eller kladdar är väldigt sekundärt när man upplever det helvete jag haft.
Man får sig en riktig tankeställare av det du skriver Micke.

Jag har kört många år med Biocut nu, och inte fått några besvär.
Dock kör jag inte fetare blandning än absolut nödvändigt.
Den enda jag haft besvär av var på tidgt 80-tal, Cimcool, en rosa skärvätska.

Många förespråkar att man ska jobba med handskar för att skydda sig.
Jag är inte helt säker på att det är det rätta.
Jag försöker tvätta händerna ofta, istället för att gå hela dagarna med halvblöta handskar.

Man får en otäck känsla, att på livets höst, kommer man att få böta för att man blaskat med emulsion hela livet.
zebben
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2009, 11:50:08

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av zebben »

De senaste inläggen angående känslighet visar bara det som jag alltid sagt när jag diskuterar skärvätskor –ja, kemikalier över huvud taget- med mina kunder, nämligen att det är mycket individuellt vilka ämnen man reagerar på. Jämför bara med att vissa inte kan dricka mjölk! Även om man inte upplever att man är överkänslig är det naturligtvis viktigt att minimera exponeringen. Det kan göras på flera sätt, ett är att man om möjligt sparar ihop till en körning istället för fler mindre och sedan avslutar med att tvätta händer/underarmar, ett annat att genom aktiv ventilation av maskinen minska exponeringen på hud men framför allt på lungor. Grunden är dock att alltid ha god koll på halten i brukslösningen. Refraktometer rekommenderas varmt ur arbetsmiljöhänsyn. Dessutom sparar den pengar, det stora flertalet av maskiner har för hög koncentration av skärvätska. Det beror på att vattnet avdunstar snabbare än skärvätskan vilket resulterar i att brukslösningen blir kraftigare på samma sätt som en sås tjocknar när man kokar ihop den.
Var alltid observant och ignorera inte signaler om att du kan vara överkänslig!
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Evaldos »

Jo, koncentrationen är väldigt viktig, men ph-värdet är viktigare vad gäller
bakterieodlingar, koncentrationen talar mest om fetthalten i vattnet.
Har du tappat värdet helt går vätskan ej att "reparera".
Att tänka på är att hygienen, a och o.
Testa ph värdet med ph stickor.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Var kan man köpa ph-stickor, och vad skall PH-värdet ligga på (max- och min-värden)?

Vad gör Du med kylvätskan för att hela tiden ha rätta hygienen?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av Micke_71 »

Vi har tidigare haft syresättning på skärvätskan när de provade något vegetabiliskt skit som härsknade som smör ungefär. Kommer inte ihåg vad den hette men den var ökänd för att härskna. Vi har oljeabsorberande kuddar i kylvattentanken på maskinen då vi på andra maskiner haft en del synpunkter på funktionen hos skimrarna. Vi fick prova en portabel reningsanläggning. Men den skiten pajade redan andra dagen.

Några problem i de maskiner jag stått som ordinarie i har det aldrig varit med att skärvätskan blir sjuk.

Men vi har ett par Corea bäddfräsar som det växer i. Den ena är helt otroligt hopplös hur skärvätskan blir sjuk och hur illa den luktar. Men där är det lustigt. Samma bakterier som verkar finnas i svetten hos operatören verkar sätta sig i skärvätskan. Hos en så var det ruggigt. Sedan slog han över skärvätskan i dimsmörjaggregatet till pipborren. :evil: I den ena Corean har jag bildbeviset på en "Blob" som flyter fram. Stor svart trådig geléklump, o den hade fan mig huggtänder också.

Den värsta av de maskinerna hade stått ett tag o jag fyllde på ny skärvätska då min egen hade service. Slog väl i ca 100 liter och de som kom ur munstycket de första tio minuterna fick en expresso att framstå som ljus o blaskig. Jag fick skölja systemet med flera hundra liter vatten och sedan tanka på nytt med en klart ohälsosam mängd systemrengöring och biocider. Men jag Den har gått ett par månader och nu kan man börja ana en svag doft av den tidigare operatören som slutade för 6 månader sen. Jag är glad att jag slipper stå i den o köra. :roll:

Krämen är riktigt fet. Och det är just poängen med den.

http://www.plantins.se/search.do;jsessi ... playType=2

http://www.jula.se/handkram-stokovitan-100-ml-132367

Överdrivet tvättande kan vara riktigt illa. Man avfettar ju huden ännu mera. Jag har gått på den blåsningen också.

Man ska väl inte överdriva men man ska inte nonchalera riskerna. Drar man på sig en överkänslighet så är det inte så värst kul. Jag kan erkänna att jag struntade blankt i riskerna innan jag åkte på det själv.
rocketcheese
Inlägg: 4
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:05:55
Ort: Krokom

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av rocketcheese »

Kanonbra lärorik tråd.
Jag har två styrda svarvar (Emcoturn 340 och Index GS30) varav den sistnämnda precis är igångsatt efter nyinstallation och urtvättning och nu fylld med Trim E925.
Ska bli intressant att se hur den vätskan uppför sig avseende bakterier, skäregenskaper etc.

Vad jag fattar räcker det ju med EN enda lite bakteriejävel så är det bara en tidsfråga innan hela tanken är dålig.

Ska omedelbums åka till Jula och handla Stokovitan. Tack för tipset.


//Uffe :mrgreen:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Hög tid för lite uppdatering då...
Har inte varit helt overksam i alla fall.

Detta hände då maskinen skulle igång på allvar i Februari:
Tillverkade en smidigare gejdoljeuppsamlare, "MK II" så att säga.
Bild

Bild

Fyllde på kylvätskesumpen med 104L vatten + 6L Trim E 925 som hälldes i 1L portioner rakt
ner i vattnet.
Bild

Sedan körde jag runt soppan med min spolslang under 1 timma, så att den blandades ordentligt.
Bild
Bild

Kollade också min nya refraktometer och den stämde på "öret" mot det uträknade.
Den visade 5,5% emulsionsblandning.
Bild

När jag ändå höll på och plaskade omkring, mätte jag trycket från kylvätskepumpen.
Inga jättevärden precis. Den trycker 1,5 bar vid helt stängd ventil och ca 1 bar vid
ena ventilen halvöppen. 0 bar då den är helöppen. Det kallas väl inte "Flood Cooling" för inte, he-he.
Så skall man ha lite fjong i strålen(arna) får man montera ganska snäva utsläpp för
att bibehålla en del av trycket. Pumpen flödar dock bra, 50L / min vid helt öppna
kranar (omsätter hela sumpen på drygt 2 min).
Bild

Min akvariepump startas varje kväll och går i 1 timme. Sumpen syresätts genom 2 utsläpp. Det blir ca 1 cm skum under den timmen, men det sjunker till blank yta igen på bara ca 10 min.
Bild

Köpte också nya 1/2" LineLoc kylvätskerör / munstycken. Detta praktiska grund-kitet
klarar man sig med i de flesta fall. Bara att köpa till extra skruvnippel och lite olika
munstycken att labba med.
Bild

Lite fler munstycken samt en tång som är guld värd. De olika segmenten är hårda som pannbenet
på den lede att pressa ihop för hand! Om man vill ha 3mm munstycke så måste man ta den från
1/4"-serien och sätta en 1/4" - 1/2"-adapter emellan.
Bild

Det var också dags att fylla på centralsmörjnings-systemet med Castrol Magnaglide D68 som ersätter min tidigare Shell Tonna S68. Maskinens linjärlager och kulskruvar verkar ett par snäpp tystare och har mer "silkeslent" ljud.
Bild

Oljeskimmern fick sitt första prov också. Det fanns inte mycket gejdolja i sumpen då i början, men den tog upp det som fanns hur smidigt som helst. 2rpm visar sig vara ganska perfekt för detta ändamål. Skimmern körs inte regelbundet med programmerad timer. Istället startar jag den med en vridtimer ca. 20-30 min. då och då när jag har koll på läget. Om den t.ex. skulle gå 2 timmar om natten skulle den kanske överfylla behållare och vätska rinna ut på golvet. När gejdoljan på ytan försvunnit fortsätter den att ta upp kylvätska också, om än inte i samma mängder.
Bild

Efter 3 veckor:
Under de 3 första veckorna som oljesumpen varit fylld med kylvätska (TRIM E925), har det dunstat bort 18L vätska. Då hade jag ändå bara 13-15*C nattetid och när jag inte är där. Det är bara vattnet som försvinner, all emulsionsolja blir kvar. Jag fyllde på nytt vatten innehållande ca 0.5 - 1% emulsinolja för att det skall accepteras bra av vätskan i sumpen. Fungerar perfekt. Kollade blandningen igen, och den var nere i 5.5% igen som vid första fyllningen. Jag kör nu med akvariepumpen varje kväll 21:00 - 22:00 och det verkar fungera bra.
Bild

Efter 10 veckor, =slutet av april:
Nu har man kört lite mer frekvent med maskinen och börjar få en bild av systemet.
Kylvätskesystemet fungerar som väntat, men man måste ofta rikta om strålen för att den skall träffa rätt borr / fräs-ställe. När man borrar i aluminium drar det upp spånor på borren som sedan viftar bort kylvätskan från hålet.

Gejdoljan från Z-gejdrarna fångas upp mycket effektivt av min gejdoljeuppsamlare. Här har jag nyss hällt av gejdoljan som nådde ända upp i behållaren. Det blir ca 50% kylvätska också pga att den sprutar mot gejdrarna och sen rinner ner hit också. Men det är ju lätt att först hälla av oljan i en dunk och sedan hälla tillbaka kylvätskan i sumpen.
Bild

Tack vare att jag tar hand om Z-gejdoljan innan den hinner komma ner i sumpen, blir det inte mycket alls att skimma bort. Jag kör ca 1/2 timme via en vanlig vrid-timer då och då och detta är vad jag samlat upp hittills från start. Sen kör jag med akvarieluftpumpen 1 timme sent varje kväll 7 dar i veckan och det resulterar i en mycket fräsch kylvätska som inte luktar alls. Det har gått 2 månader sen jag fyllde på vatten i sumpen, så nu hade det dunstat 22L igen, inte mycket mer än det dunstade på bara 1 månad. Koncentrationen var uppe i 6.4% nu. Verkar som att det "slutar dunsta" när denna koncentration uppnåtts. Men jag har inte kört hårt, och det kanske beter sig annorlunda om man gör det. Koncentrationen gick ner till ursprungliga 5.5% igen när jag fyllt på med vatten. Det är ju billigt så här långt för det är ju bara oljan som kostar nåt.
Bild

Det sprutar runt en hel del kylvätska när man fräser med höga varv. Undre täckplåten som jag monterade fungerar bra och stänger ute skiten från verktygsväxlaren.
Bild

Jag är ganska nöjd med mitt automatiska spånskydd för verktygskonorna. Fungerar över förväntan och släpper inte in en enda spåna i växlaren. Denna bild visar hur det sett ut ända sen den var nyrenoverad. Har inte behövt ta bort en enda liten spåna / eller torka kylvätska.
Bild
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

mer om skärvätskor o lukt

Inlägg av DW »

Det blev en lyckad tråd cnc-viking :bravo:
Vad blev priset på Castrols Magna BD68 gejdolja. Köpte du den hos BC oxå?

Jag köpte en billig variant av skärvätska och lutade av min storebro Combimill med kaustiksoda för ca 1 år sedan.
Har inte namnet - specen här utan i verkstaden så det återkommer jag med i morrgon.
I förrgår när jag körde lite i maskinen blev lukten plötsligt outhärdlig! Efter en timma luktade jag + alla kläder
det mest rôtna man kan tänkla sej. Bara att konstatera att skärvätska som bara står i maskinen ruttnar lika fort som
om man kör. Lukten satt i händerna oavsett tvättmedel.

Jag skrev tidigare om Syntocool 900 från Lahega. Ingen mer info från någon mer.

Min grabb jobbar åt Hannifin Parker i Borås, de har ett rum som man blandar skärvätska i och om jag minns rätt
så var det gubbe som bara jobbade med detta. Parker omsätter 10 miljarder dollar i världen så de köper nog
hyffsade grejor men grabben säger att de inte är lukfritt i fabriken. Skall fråga han om bad de kör med.

Fyll gärna på med mer erfarenheter grabbar.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av CNC Viking »

Jag köpte faktiskt värstingen, Castrol Magnaglide D68, 940kr / 20L på Tools Sydost AB, Värnamo. Se mitt inlägg om oljorna på sid 2. Lite dyrt, kanske.

Skall ev pröva Castrol Magna BD68 nästa gång, 616kr / 20L. Utmärkt för alla icke plastbelagda gejdrar. Har inte den där sista anti-stick-slip-tillsatsen som Castrol Magnaglide D68 har, men går den bra i min maskin så blir det ju billigare. Detta är för övrigt den standard-gejdolja som dom alltid har hemma på Tools här.

"Ingen mer info från någon mer."
Jag tror du skulle bli nöjd med Trim E925. Har gått helt OK för mig hittills. Innan jag köpte kollade jag, genom att själv ringa, två större firmor som också använde denna vätska. Se mitt inlägg med priser och allt längst ner på sid 2.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra SKÄRVÄTSKA

Inlägg av DW »

jodå, jag har läst hela tråden. En sak som du skall kolla upp är din avdunstning.
Om man skall följa vissa tillverkare av skärvätska skall man inte ta kranvatten eftersom det innehåller salter.
Dessa förvinner ju inte vid avdunstning. Ju mer du fyller dessto mer elektrolyt skapas och det är tydligen en
grogrund för bakterier.
Jag har alltid fyllt med vanligt vatten men har egen brunn och vet inte så mycket om mitt vatten mer än att det
är bra för människan. Mitt reningsverk i brunnen jobbar med lufttillförsel just för att det smakar bättre och friskare.
Frågan är ju bara vad den gör med emulsionen. Jag har inget svar men en del varnar för luftkontakt med skärvätskan.
En duktig kompis säger att han alltid fyller upp så ingen luft kan komma in i de tankar han har.
Jag har bara en maskin som är byggd med slutet kärl (lock för rengöring) -han påstår det är optimalt!

Jag har gjort ett litet prov i all enkelhet med en fönsterhiss 12v som jag kör 6v. I mitt fall används 2st hjul i nylon
och ett gummiband (rör 8mm i dia) som man köper metervis och skarvar själv, allt från Momenum.

Avstrykaren har fått vara en pensel och droppplåt som inte är i bild.
Säkert inte lika effektiv som en skiva men jag fick förmånen att köra 3-4 timmar för 2 månader sen och det är rent
fortfarande som du ser i maskinen -men inte spånfritt :)
Bild
Den grova svarta slangen är kylvätskeslang för maskinen och hör inte till skimmern (ville inte klippa av den....)
Bild
en äldre bild när jag provkörde och rännan var på plats
Bild
Skriv svar