Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Finns lite olika rengöringsmedel för tankar på marknaden. Allt ifrån riktigt aggressiva :tumner: till lite mer humana. Det behöver inte vara svindyrt. Ca 75:-/litern och ska blandas 5-10% i vatten. Kör runt systemet i 30mim och voila ! Maskinen är rengjord ! Töm ut vattnet med rengöringen och full på ny skärvätska. En fetare blandning typ 10% av skärvätska blandat i sprayflaska funkar utmärkt till att hålla maskinerna rena utvändig med och så rostar det inte efteråt :tumupp:
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Noxin »

Tips på dylika undermedel mottages tacksamt!
Jag har ännu inte klarat mig med att spola igenom systemet med rengöringsmedel.
Det har alltid slutat med att man får lyfta ur transportörer och pumpar och sedan GRÄVA ut skiten ur tankarna på de maskiner jag varit i kontakt med... :evil:

/NoXiN
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Det har alltid slutat med att man får lyfta ur transportörer och pumpar och sedan GRÄVA ut skiten ur tankarna på de maskiner jag varit i kontakt med.
Så är det.
Jag tror att jag grävde ut 50kg gegga ur transportören på svarven sist.
Det är nog optimistiskt att tro att något rengöringsmedel fixar detta.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Noxin »

Jag säger bara en sak; Gjutjärn!
Fy f-n!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jo, det var gjutjärn i mitt fall också.
Jag tror det bästa är att låta skiten sedimentera, och sedan göra ett riktigt itag en gång om året.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Kör handduken baklänges i transportören 1ggr i veckan så undviker du geggan.

Sedan så kan de som bearbetar stål, segjärn och gjutjärn hålla både tank och skärvätskan ren från slagg, spån och partiklar på ett enkelt sätt. Köp en kraftig magnetstav ex 20x200mm. Fäst staven i locket på en avlång transparant plastbehållare. Borra hål i sidorna och sätt dit slangar. Sätt sedan en cirkulstionspump efter behållaren. På så vis har ni skapat ett effektivt magnetfilter som håller både tank och skärvätska rena från alla magnetiska slagg och spånartiklar. :tumupp:
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Noxin »

Jodå, magnetfilter fångar upp en del, men inte grafitsmörjan som är huvudingrediensen i smörjan på botten som Säter och jag verkar ha erfarenhet av.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

Vill bara ursäkta min dåliga stavning i tidigare inlägg. Blir så ibland när man skriver på en telefon med miniatyriskt tangentbord.

För att fånga upp grafitpartiklarna måste man köra skärvätskan igenom pappersfilter. Rekommenderat är att köra det igenom ett filter som är 30-50ym. Att sedan kombinera detta med ett magnetfilter innan är sista utposten. Tyvärr är det så att man bara har två alternativ när det gäller bearbetning av gjutjärn. Antingen bearbetar man torrt och ser ut som en sotare själv efteråt eller så kör man med skärvätska och får "dynga" i maskinen. Men med dubbla filter minskar dyngan radikalt. Pappersfilter är enkelt att få tag på ute i handeln, det ska bara vara fiberförstärkt så att det inte brister.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CNC Viking »

DW

Skärvätskan jag använder fn är som jag rapporterat tidigare Q8 Beethoven VNF-2. Det är en syntetiskt baserad emulsion-modell som jag blandar 3-4% i vanligt stadsvatten.
Mitt viktigaste krav när jag bytte till denna var att det inte fick rosta under skruvstycken, samt överhuvud taget nånstans i hela maskinen. Och det klarar den bra, ingen rost sen jag bytte.

3-4% funkar utmärkt, även för gängning i aluminium, mässing etc. När jag gängar i stål penslar jag alltid en klick Rocol gängpasta på tappen för varje hål och jag har skärvätskan på också.
Jag gängar nästan alltid med formtappar som tränger upp (rullar) gängan. Det blir inga spån, så jag kan utan vidare gänga ända ner till 0.2mm innan borrat djup.

Min kylvätskebehållare rymmer 130L och på sommaren kan det dunsta bort upp till 60-65L vätska/mån. Då är den ganska fet och klibbig innan jag fyller på nytt.
Min nivåvakt larmar vid 50% tankvolym. Har ej labbat med att lägga lösa lock på behållaren än, troligen minskar det avdunstningen en hel del.
Men det försvinner nog en del genom avdunstning vid bearbetningen också.

Enda nackdelen med denna vätska är att den lägger en klibbig yta på maskinen. Går dock lätt att spola bort med nyblandad kylvätska som gör maskinen ren och fräsch.

Kör ingen bubbelmaskin i tråget, det gör varken till eller från eftersom jag inte har några större problem med bakterier osv.
Däremot kör jag med oljeavskiljaren minst 1-1.5 timme varje gång maskinen sätts på och sedan kanske en gång till under dagen.
Avskiljarens kapacitet är ca 1-1.5L/gejdolja tim. Den tar upp gejdoljan effektivt samt också den fetaste emulsionsdelen.
Evaldos
Inlägg: 257
Blev medlem: 2 december 2008, 18:55:40
Ort: Falköping

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Evaldos »

Är det någon här som har erfarenhet av Castrol CareCut S600, den verkar vara fri från klor och mineralolja?
Avsedd till stora som små system, tacksam för feedback om denna.
Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av säter »

Jag kör med CareCut S600, och är nöjd med allt utom priset.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

CNC Viking

Tack för infot. Du har ju gjort ett antal snygga o smarta grejor på din maskin det var anledningen till min fråga.
Jag tror vi är många som undrar varför "vattnet" skall vara så förbaskat dyrt för det aktiva innehållet har jag svårt att tro att det är speciellt dyrt i inköp.
Men bra att din skärvätska då uppfyller dina krav o säkert många av oss som kör i liknade maskiner.
Jag vet du fråga en gång om gängning med Syntocool 900 men jag har ingen erfarenhet av det i större utsträckning. Även jag har penslat Rocol bl.a på tapp mm.

Först var den i min manuella svarv, sedan i bandsågen där den gjorde susen tyckte jag. På den tiden hade jag ingen cnc maskin.
Efter de inköpte sökte jag andra märken med olika framgång och nu senast ville jag prova den i min Emco turn som inte läcker ut
någon geidolja alls. Den har typ 60° sned bädd.
Nacktdelen är väl att den tvättar absolut inget i maskinen o sen är den ju svindyr även om den klarar låg inblandning.
Återstår att se om det blir en engångsgrej från min sida.

Om verkstaden inte hade varit placerad i närheten av vårt dricksvatten hade jag kunnat tänka mej o prova en rak olja men det har ju sina nacktdelar som klabb
o dropp på både mtrl o spån.

Evaldos har ju stor erfarenhet av skärvätskor, vi får se vad han kommer fram med.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

säter

Du var inne på hydraulolja i din maskin. På Ratema fann jag detta i texten:
Ecocut 3032 är en multifunktionell skärolja. Ecocut 3032 kan med fördel användas som hydraulolja och spindelolja.
Lämpar sig för svarvning och slipning av aluminium, stål, gjut järn och gulmetall.
Kanske inte svar på din fråga men du kanske finner mer själv på deras sidor.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering på vad jag använder som skärvätska just nu.

Bytte till Bechem Avantin 361 I-S för ca 1 mån. sedan då jag kollat med flera större CNC-verkstäder på "min" gata.
Åtminstone två av dom använde denna, varav en som gått över från Blaser.

Köpte hem en 20L-dunk för 970:- + moms. Den skall blandas 6-8% för universell körning, kanske något fetare för krävande gängning i stål.
Jag kör med 6% så länge för jag smörjer även med Rocol när jag gängar i stål.

Främsta orsaken till att jag bytte från Q8 Beethoven VNF-2 var att den var alldeles för klibbig i maskinen och faktiskt blandade sig något med Q8's egen Gejdolja, Wagner 68, som jag fortfarande kör med.

361 I-S är en vit mjölkaktig, lätt fet vätska som bara lämnar en tunn, icke klibbig, hinna när maskinen stått ett tag efter körning.
Och-gejdoljan vill inte sjunka ner i emulsionen, utan ligger som ren honung väldigt distinkt skiktad ovanpå!

Återkommer senare när jag använt den mera...
Någon som höjer ett varningens finger på detta tilltag, eller har andra kommentarer?
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Eli »

Och för oss hobbyister, som inte behöver dunkvis utan kanske bara en deciliter, vad finns det då som är lämpligt för fräsning i SS2142?
Skriv svar