Tips på bra skärvätska

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av ajje »

Precis, försöker man smyga in reklam på ett ohederligt sätt så utgår vi från att all information från den källan är opålitlig.

Sen hoppas jag att alla som ser sådana här försök kommer ihåg det och försöker undvika det oärliga företaget i framtiden.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Iccccie »

Ledsen om jag väcker liv i en gammal tråd men skulle vilja ha en liten uppdatering och rekommendation av er.

Har inte kört med skärvätska innan men efter att ha läst igenom tråden här så verkar Q8'as Beethoven VNF-2 bra.
Även nyfiken på Chemirol Bio-skär, är det någon som kör med det?

Jag vill helst ha en vätska som kan stå länge med bra korrosions skydd då maskinen kommer stå länge mellan körningarna och kunna köra metaller med fokus lätt bearbetade stål, mässing, brons och alu.


Säter vad kör du med nu?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av tecno »

Jag kör fortfarande på BioSkär2000 både i svarv och fräs, det lilla jag har kört så har det fungerat utmärkt.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av pinch »

Jag kör på Cimcool Cimperial 861, tycker den fungerar bra, ingen dålig lukt eller så.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av nomis_82 »

På jobbet kör vi med blasocut skärvätska som jag är mycket nöjd med. Den står sig bra länge och känns inte så dålig för huden som andra vätskor jag stött på. http://www.duroc.com/machinetool/se/sv/ ... x?by=brand
Open
Inlägg: 269
Blev medlem: 26 maj 2009, 11:10:15
Ort: Harads, Boden, Norrbotten
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Open »

Jag använder fortfarande bio-skär2000 och har gjort det i snart 10 år. Har ännu inte haft någon anledning att byta märke.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

Skärtekniker,
du påstår följande:
skärvätska som innehöll extremt giftigt innehåll. ex bor, borsyra, sekundära amino syror mm.
Som gammal hobby kemist anade jag att du har fel!

Jag googlade lite på bl.a grundämnet Bor.
Det finns naturligt i Skövdetrakten, används som konserveringsmedel i mat.

Boron = Bor
Bor är ett kemiskt grundämne med atomnummer 5 och beteckningen B. Det ingår i giftfria bekämpningsmedel, konserveringsmedel.

Borsyra
Kemisk förening

Borsyra är en svag syra vars främsta användningsområde är som antiseptisk lösning, brandsläckningsmaterial och insektsbekämpning.
Steril lösning av borsyra kan användas för sköljning vid neutralisering av lutstänk i ögonen.
Wikipedia

Kemisk formel: H3BO3
Densitet: 1,44 g/cm³
Kokpunkt: 300 °C
Smältpunkt: 170,9 °C
Molarmassa: 61,83 g/mol
Lösligt i: Vatten

Du verkar påläst men du har nog missat var och när dessa ämnen kan bli farliga.
Så din skrämsel taktik funkar inte, dessutom kan du läsa att vi har hyffsad koll på vad som bildas o vad som man bör
undvika.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av nomis_82 »

En orsak till att skärvätskor inte är så nyttiga tänker jag är oljor vätskor och andra partiklar som hela tiden blandas med skärvätskan.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

nomis_82
Du har helt rätt, om inte spånor, hårdmetall, tungmetaller mm hade tillförts så hade säkert vissa skärvätskor
funkat i flera år. Det finns ju maskiner som enbart jobbar i plast de borde inte ge ifrån sej så mycket giftiga saker.
På Ruag som ligger vid Kallebäck lider, vid toppen av R40 innan Göteborg, de tillverkar detaljer för satelliter.
Tydligen så kör de vissa cnc maskiner i ren olja. Vilken typ vet jag ej men även där kan jag tänka mej att man bara fyller på vartefter som det minskar i samband med att oljan fäster på spånen.
Jag misstänker att man centrifugerar sådan spån.
Så gjorde man på TA i Ljung förr i tiden.
Skärtekniker
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 november 2014, 09:45:45

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Skärtekniker »

För att besvara DW.

Då får du nog läsa på igen. Du har delvis rätt i att borsyra används till att konservera olika typer av livsmedel. Med det sagt så är det inte så att borsyra är ofarligt. Tvärtom.

Använd google lite mer flitig i sökningarna så hittar du det du söker. Men för enkelhetens skull så är här några läsbara länkar som är OBEROENDE !! Bör väl tilläggas då det verkar vara svårt för att tro på det jag säger. Dessutom började en ny lag baserad på GHS (globally harmonized system) att gälla från och med 15:e juli 2015 vilket gör att många skärvätskor får otrevliga varningssymboler som de slapp innan denna lagen. Tyvärr visar det sig att några av fabrikaten redan har brutit mot lagen och fortsatt leverera med gamla etiketter trots att lagen säger att från den 15:e juli så måste de nya varningssymbolerna finnas på dunkarna/faten. En del av dessa leverantörer är redan lagpåförda straffavgifter för lagbrottet och fler kommer det nog att bli.

Men som sagt läs här och läs vad borsyra gör med kroppen:
http://www.swedhandling.com/pdf/75.pdf

Nedan text är från shenet.se
• Giftigt invärtes i höga doser (några gram). Kemikalieinspektionen klassificerar det som hälsovådligt och farligt vid förtäring och hudkontakt. Akut förgiftning yttrar sig i kräkning, diarré, magplågor, klåda - det lär ha drabbat en diplomat efter en orgie i rysk kaviar. Därefter aktiveras eller dämpas centrala nervsystemet, kramper kan tillstöta. Cirkulationskollaps och chock leder till döden inom 3-5 dagar. Vid lägre doser under längre tid ansamlas borsyra och kan leda till kronisk förgiftning (anemi, håravfall, aptitlöshet, eksem m.m). I djurförsök har det gett fosterskador och Danmark har föreslagit att det ska klassificeras som reproduktionstoxiskt inom EU. Några rekommendationer om högsta lämpliga dagsintag finns inte eftersom det helt enkelt inte är rekommendabelt över huvud taget, men en expertgrupp i WHO har räknat ut att ett dagsintag på 0,6 mg per kilo kroppsvikt (42 mg för en person på 70 kilo) kan vara tolerabelt.
• Giftigt även utvärtes. Det absorberas inte genom intakt hud, däremot genom skadad (brännskador, eksem) och genom slemhinnor. Ren borsyra som av misstag sålts som barnpuder har dödat småbarn.

http://www.fluidworker.com/lagstiftning ... orandring/


http://news.balzers.com/fileadmin/user_ ... 6Final.pdf
Undersökning och kartlägging av Volvo ^^^^

Men du anser kanske att allt detta är felaktigt och vilseledande marknadsföring eller skrämselpropaganda som du kallade det. Jag föredrar att lita på denna informationen som finns från så många håll nu att dessa substanser är farliga.

Ett tips är att förlita sig på den som är proffs när det gäller kemi. Dvs inte jag utan kemikalieinspektionen och andra internationella forskare som vet vad de olika kemikalierna gör med kroppen. Att förlita sig på sin kemikunskap på hobby nivå som du beskriver det kan få förödande utgång.

Trevlig läsning !
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av slaith »

Jag har en fråga kring skärvätska för ett dimsmörjningsystem.
Vad ska man använda där?
Eftersom man inte återanvänder vätskan så kanske det finns något special?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

Skärtekniker

Jag skulle välkomna dej till forumet men det skiter jag i för du verkar mest ha två saker att framföra.
Reklam för din firma och det andra ranka ner på våra medlemmar.
Javisst är jag en hobbykemist men jag är läskunnig o surfa behöver du knappast lära oss här på EF.
Vet inte din ålder men ditt sätt att utryck dej är väl knappast en bra reklam för det du tutar för :tumner:

Jag vill gärna kommentera det du skriver om grundämnet Bor och om dina länkar eftersom du är kunnig i surftekniken...
Om DU läser på om Bor så kanske du hittar annan info som är mer relevant än att läsa dej blind på CAS nr mm.
Självklart skall man läsa o anamma det som står i och om en produkt och farliga egenskaper men det du vill är att dra allt över en kam.
Det finns något som heter i proportion.
Låt mej påvisa hur man kan påskina att även det som vi i vardagen tycker är harmlöst INTE är det för den som arbetar med detta volymer av fat mm.
Precis som du kanske gör. Koncentrerat dessutom?

Oxalsyra: Starkt frätande organisk syra.
Finns i rabarber.

Citronsyra: en karboxylsyra, fräter, etsar.
Finns hemma hos alla som har ett kök till bak, rengöring mm.

Kaliumnitrat: CAS 7757-79-1. Frätande, ögonskador mm ingår i sprängämnen, krut, pyroteknik.
Alla som äter julskinka får i sej detta.

Länkarna
Shenet.
Där blottade du ju din okunskap direkt genom att hänvisa till ett forum för kärringar som gillar att blanda kemikalier till alla möjliga saker sedan
1800-talet med allt från kvicksilver till just Bor och Borax i alkaliska bad eller i olika ansiktskrämer.

Kemikalier som ofta används inom skärtekniken är väl knappast nyttiga men som jag läst så är det betydligt farligare
med den slutprodukt som genom komplexa kemiska föreningar som bildas under processerna och tiden som det finns i maskintankarna.
Mögel, frätande i både surt o basiskt avseende med pH på från 1 till 10.
Aminerna (DEA) som genom kemisk förening bildar canserogena föreningar. Svaga lösningar av aminer används än i dag i bl.a tandkräm, hudkräm, solkräm mm.
Detta är inget försvar emot farliga skärvätskor utan jag tycker att underlaget för en bra diskussion bör vara saklig.
Okunnighet är inget att skämmas för men att däremot medvetet påstå annat är inte direkt hederligt heller.

Trotts hobbykemist så har jag genom mitt yrke gått flera befälsutbildningar inom räddningstjänsten vad gäller farligt gods.
Så även en blind höna kan finna ett korn :vissla:

Slutligen, var vänlig och deklarera vad din/er skärvätska då innehåller en de ny reglerna då!
Så får vi okunniga se vad som är bra.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

nomis_82
Du har helt rätt :tumupp:

icccie
Inte gratis precis men jag har provat Syntocool 900 som är en helsyntetisk skärvätska.
Minns jag rätt låg 5l på ~700kr o 20l på 2500kr netto + frakt.
Skall ha sista dunken i 155án tänkte jag.
Senast jag hade den så var det i bandsågen och där om någonstans tycker jag det är lätt o se hur länge skärvätskor funkar.
Tanken rymmen nog bra 4-5 liter vatten men där var den riktigt dryg trotts ~3-4% inblandning.
Dock vet jag inte så mycket om den men den innehåller.
Syntocool 900 skärvätska.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av DW »

Vi var ju inne på bra skärvätskor men ibland är det lite si o så med innehållet.
Här en riktig säljare som vill bevisa att man inte dör direkt av skärvätska....... :D :D :D
http://www.lubecorp.com/greencut-cutting-fluid/

Kanske något för oss som inte vill ha skiten i naturen.
Iccccie
Inlägg: 110
Blev medlem: 17 juni 2014, 16:57:05
Ort: Lund

Re: Tips på bra skärvätska

Inlägg av Iccccie »

Tackar!


Vet fortfarande inte om man ska välja en syntetisk eller inte.

Lutar att jag kommer testa en dunk från Starta/amoil då min far är återförsäljare för deras produkter.
Skriv svar