Lite frågor om pager motors.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
P2
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 januari 2005, 22:43:21

Lite frågor om pager motors.

Inlägg av P2 »

Hej,
Är alldeles ny här, så man får ju hoppas att man inte gör bort sig och frågar något som är behandlat i nio trådar innan.... Har kollat igenom lite men inte riktig hittat det jag undrar över.

Vad är en Pager Motor? Vad heter de på svenska?

Jag vill bygga en liten BEAM robot (liknande de på beam-online.com), Helst en liten photovore eller photopopper. Men då måste jag ju hitta små lätta elmotorer och små solceller. Någon som vet var man kan få tag något av dessa till ett rimligt pris?

Mvh
P2
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En pager motor är en liten motor där det sitter en icke-centrerad metallklump fastsatt på axeln vilket gör att den skakar/vibrerar när den snurrar. Det sitter sådana i personsökare (pagers) och mobilteelfoner som har vibrationsfunktion.

Det kanske går att få tag på sådana billigt på ett mobilreparations-ställe. Dom kanske har en laddning liggande till några äldre mobiler som ingen har längre.
P2
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 januari 2005, 22:43:21

Inlägg av P2 »

Aha, tackar tackar.

Såg några bilder på projekt byggda med pager motorer och tyckte att de såg väldigt små och smidiga ut. Men jag kanske inte behöver just sådana.

Har kollat runt på lite hemsidor, men har inte hittat någon bra liten elmotor. Det närmsta jag kom är de som finn på Claes Ohlsons hemsida. Det finns inte någon annan sida som säljer elmotorer? Gärna svensk så att inte frakten blir så hejdlös...


/P2
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

evert2: de motorerna är ju mycket större än vibrator-motorer...

Testa här: www.pagermotors.com

Edit: nej nu kom jag på, svensk affär och allt :) http://www.mft.nu/
Edit2: såg nu att de var sviiiindyra ;)

/Johan
Skriv svar