Lämpligt varvtal till trä mm?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

Hej på er

Jag sitter och snider på en ny snik-frässpindel, jag hade tänkt att det skulle gå att köra metall, trä och plast med denna. Görs allt i pytteformat finns det ett par billiga lager som passar, dessa klarar 15000rpm är detta nog för trä? (spån,mdf,surastubbar)

Har för mig att min överfräs går upp till 32000rpm men ska man upp så högt blir det dyrt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Fagge »

Det beror alldeles på hur bråttom du har. Det går lika bra med 50000rpm som 1rpm, allt beroende på hur snabb & stabil din maskin är!.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

Nje gör det? Flisar det inte och blir fult om det går för sakta? Vad är isåfall lämplig matning för 10000-15000rpm?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Fagge »

Man strävar ju alltid efter att hålla en viss spåntjocklek enligt fräsens rekommendationer.
Och spåntjockleken är ju en kombination av varvtalet & matningen. Så ökar man varvtalet så måste även matningen ökas & vise versa.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

Ja det glömde jag att tala om vad för verktyg jag ska använda, kan ha varit för att jag inte vet :) men det blir väll nått sånt här och som dom flesta hobbynissar använder.

Bild

Jag tvivlar på att dom lämnar rekomendationer med i lådan har du några exempel att ge på nån fräs du använder?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av jojje »

Uttis skrev:Nje gör det? Flisar det inte och blir fult om det går för sakta? Vad är isåfall lämplig matning för 10000-15000rpm?
Det funkar bra med både Morakniv och stämjärn. Där kan man snacka om sakkkkkkkkta bearbetning :D
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

mm hur går morakniven i en spånskiva?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av arvidb »

Uppåt är det väl värmeutvecklingen som sätter gränsen för skärhastigheten (eggens/tandens periferifart)?

I metall är det väl så att man vill ha en viss fart för att värmen ska gå ut i spånan istället för att stanna i materialet? D.v.s. kör man för långsamt så får man också problem med värme.

Med trä kan jag tänka mig att man får problem med att träfibrerna viker undan istället för att skäras av om man kör för långsamt (bara en teori - jag har inte testat). Det kan nog vara riktigt onyttigt för skärstålen i så fall.

Med alla slags material bör väl också maskinen flexa mer om man kör riktigt långsamt, eftersom skärkrafterna får mer tid på sig att accelerera maskindelarnas massa. (Ok, undantaget resonans vilket väl bör ge ännu mer flex.)
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av declint »

Jag trodde också att det var så att man måste ha en ganska hög spindelhastighet i trä just eftersom det flexar på ett annat sätt gentemot metall. Tänk er en gräsklippare som roterar jättesakta, hur skulle den funka?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

Har fått fram lite data på fräsar och tillverkarn rekommenderar 18000rpm rakt av, sen kan man gå upp och ner lite från den siffran men 10000rpm var tydligen direkt olämpligt. 14-15000rpm borde då funka får vi hoppas.
declint
Inlägg: 89
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:50:48
Ort: Linköping

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av declint »

Tänk bara på att dom rekommenderar 18krpm för en 10mm(?) fräs så krävs en jäkla spindelhastighet om du vill köra småsaker med en liten 3mm ballnose fräs eller dyl.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Uttis »

njej det var det som var lite konstigt dom rekommenderade 18000rpm för alla dom jag tittade på, minsta var runt 1mm och största en bit ovan 10mm
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Lämpligt varvtal till trä mm?

Inlägg av Morgons »

Som sagt spåntjocklek har mycket med att fräsa i trä. Det finns ju en gräns mellan varvtal och matning både på min och max. Kör du lågt varvtal men hög matning på dom fräsarna kommer du snart se att den svarta färgen släpper för att fräsen skär inte hinner ta bort något innan fräsen når träet.

Jag bruka köra dom fräsarna på 2800 rpm och 220mm/min. Min spindel klara bara 2800rpm.... :oops:

Jag skulle rekommendera ett par vanliga fräsar som du kör i järn. Järn 1 eller 2 skärs. Dom kan du ta djupa skär utan att "bottna" fräsen. Dom bruka jag ligga runt 2800rpm och 350 - 400mm/min utan att det blir några problem. TJOCKA spån blir det :D

Tips: Det är lättare att köra medfräsning i trä för att slippa "vedklyvning".
Bild
Ska du prompt köra motfräsning så är stepovern som styr. 35-40% bruka funka utan att det börja klyva.
Skriv svar