Sida 1 av 1

Styrning av Integrerade H-bryggor

Postat: 20 december 2004, 19:12:20
av evert2
Jag funderar lite över problem jag fått då jag kollat in datablad till två integrerade H-bryggor

VNH3SP30 och LMD18200

Båda dessa kretsar har den "egenheten" att de bromsar under den "LÅGA" delen av pwm-pulsen - alltså att antingen är de båda ÖVRE trissorna fullt öppa...eller de undre.

Jag har fått för mig att den sida av H-bryggan som pwm-pulsen kommer in skall vara i "flytande/svävande" tillstånd under pwm-pulsens låga delperiod...hur ska det vara egentligen?

Postat: 20 december 2004, 23:04:25
av $tiff
VNH3SP30 verkar extra underbar eftersom den beter sig som jag vill att en H-brygga ska: När PWM-pulsen är låg så kan ingen av de låga FETarna aktiveras. Därmed överskrider PWM-pulsen alla kommandon utom dynamisk broms mot Vcc.

På LMD18200 däremot, använder de ett annat system som inte är speciellt gynnsamt om man vill driva en DC-motor. Usch för den :P

Postat: 21 december 2004, 00:54:04
av evert2
Jag var lite för snabb med mittt utalande ja..........., jag printade ut databladet för VNH3SP30 å vips så blev det lättare att läsa - sanningstabellen är ju lite obra för snabb översiktsläsning. Hur som helst - Kanon! Frågan är väl hur man skall kunna löda dom vettigt. De finns ju "TABS" UNDER kretsen om jag har fattat det hela rätt :humm:

Postat: 21 december 2004, 01:35:58
av $tiff
Jepp. De värmeledande ytorna verkar sitta på undersidan. Men det räcker väl att smeta på lite värmeledande kräm av valfri sort?

Postat: 21 december 2004, 02:54:10
av evert2
Mmmmmmmmm....kanske :humm:

Postat: 21 december 2004, 10:04:01
av MicaelKarlsson
$tiff skrev:På LMD18200 däremot, använder de ett annat system som inte är speciellt gynnsamt om man vill driva en DC-motor. Usch för den :P
Vad då usch :( Har ju precis "kladdat ihop" ett styrkort till en kommande robot med två LMD18200?

Vad är det som i ditt tycke inte är speciellt gynnsamt?

Postat: 21 december 2004, 10:54:25
av $tiff
Som jag fattat den så utför den alltså dynamisk broms (kortslutna motorlinningar) när PWM-pulsen är låg och "brake" inte är aktiverad. Det är ju extremt slöseri med energi om man nu har som aviskt att driva en DC-motor. Mycket bättre att låta motorlinningarna vara flytande när PWM-pulsen är låg. För att få det så på LMD18200 måste man synka "brake" med PWM-pulserna.

Postat: 21 december 2004, 11:13:20
av MicaelKarlsson
Jaja, har gott om batteri :D

Postat: 27 mars 2005, 18:32:27
av klintan
Jag hittar inte den bra av de två på elfa ? nån som kan länka ? :oops:

Postat: 27 mars 2005, 19:28:12
av evert2
Elfa har tyvärr inte VNH3SP30

Här kan du hur som helst hitta datablad mm. Länk

Postat: 28 mars 2005, 03:02:30
av klintan
och får man fråga om du då vet om de finns nån svensk ÅF eller om man måste sampla ?

Postat: 28 mars 2005, 10:49:31
av evert2
Vet faktiskt inte. Du kan ju ev skicka ett PM till "Jine" - som har försökt "sampla".

Edit: Visst i fasen. Jine nämnde att leverantören bara säljer kretsen i stora kvantiteter.

Postat: 28 mars 2005, 21:13:20
av Jine
Kretsen sälj ENDAST i 600pack, priset blir då runt 40kr/st.. Räkna själv..

Att sampla den är EXTREMT svårt, Jag har lyckats få tag i ett par (2-5st, inte säker) Efter ett prao-jobb på ST-microelectronics..

Jag skapar en "sälj" tråd när jag fått mina så får vi se..

Mvh Jim Nelin