Positionsgivare - Optisk mus

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Positionsgivare - Optisk mus

Inlägg av Geron »

Funderade lite på om man för en PCB-fräs kanske kan montera optiken från en optisk PS/2-mus vid fräshuvudet. För att på så sätt förbättra positionsangivelserna för en fräs. Tänkte mest för att slippa svindyra skenor osv men ändå få hygglig precision i positionsangivelser.

Någon som tror på min idé

Man får väl dock se till att helt enkelt ha lite "blås" mot/under optiken, så den inte bara ser massa spån.

Man borde ju även då kunna mäta upp skevhet i X/Y-led.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tror du inte det blir stora ackumulerade fel tillslut ? Annars måste du nog kalibrera den ofta.

/Johan
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Tanken var att den kör en kalibreringssväng innan fräsning. Ang felen så tror jag det blir väldigt små fel. Menar en "modern" mus kan iaf prestera ca 800 dpi (eller en upplösning om 0,03175mm). Borde räcka för att fixa även små PCB. Sen var även tanken inte att helt uteslutande lite på musen, utan en kombination (medelvärde?) av vart stegmotorer "borde" ha flyttat fräshuvud och vad "musen" säger.. Men men, kan ju visa sig funka skitkasst också.. Var bar en tanke som slog mig detta med att använda en optisk mus.

Man får nog anpassa mus-kollen också. Så att man fråga musen så sällan så möjligt. Ju längre den får röra sig, ju mindre fel kommer den att säg. Så man får nog anpassa beroende på hur snabbt fräsen arbetar, och hur man ställt in musen.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Upplösning och mätnoggrannhet är två väldigt olika saker... dock vore det väldigt intressant om du testade och talade om hur det funkar!

Arvid
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Jo visst äre skillnad, men med tanke på att musen är en digital enhet, så går upplösning och mätnogranhet till viss del hand i hand.

Men men, ska försöka bygga mig en testanordning så fort jag kan. Sitter just nu bara o spånar på en eventuell PCB-fräs (som vanligt lär väl projektet komma 25% sen tappar man tråden :( ).
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

I en mus så har man feedback direkt via cursorn på skärmen. Skulle musen råka missa ett antal millimeter vid en förflyttning så flyttar man ju musen med handen en liten bit till rent automatiskt.

Jag tror knappt att man skulle märka om musen tappade bort 10% av "förflyttningsenheterna" (eller vad man nu ska kalla det för).

Risken är överhängande att den kommer att tappa en hel del, den är ju inte designad för att vara ett precisionsmätverktyg utan en pryl där det gott räcker till att, på ett för ögat sett på ett smidigt sätt, flytta runt en pil med en skärm med typ 1200 stegs(pixlars) upplösning.

Men det ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Hur är det med en sån där ritpenna till datorn?
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Har för mig att dom brukar köra med induktion och magnetfält, alternativt tryckkänsliga plattor (rätta mig om jag har fel). Något som genast blir lite knepigt om man har för mycket metall i närheten.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Prova att utgå från denna annars:
http://www.tomshardware.com/consumer/20 ... ck-02.html

1600dpi, jag tror precisionen är rätt bra i en sån trots allt:

"The sensor is a 30x30 pixel CMOS and operates at a frequency of 6,400 images per second"
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Man kan inte använda en optisk mus-sensor till noggrann positionering.

Upplösningen skiljer dessutom ganska mycket beroende på hur nära bordet musen befinner sig.

Använd din tid till att göra något som fungerar istället.
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Tror ändå jag ska försöka testa hur pass bra resultat man kan få från en billig mus. Kanske inte duger för CNC-ändamål, men kanske funkar för enklare robotar, istället för o lita på dead reconing mha hjulens rotation (som alltid slirar mer eller mindre). :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Fler än jag som inte är tända på dödräkning. Inte bara slirandet som ställer till det. Enligt min uppfattning fungerar dödräkning på välstädade golv med bra friktion där en robot med väl fungerande och väl inmätta hjul och hjulupphängning rullar fram utan allt för snabba hastighetsändringar eller svängar.
Skriv svar