"Inkörning av elmotor"......Ska man verkligen gö

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

"Inkörning av elmotor"......Ska man verkligen gö

Inlägg av evert2 »

Ämnet är:Inkörning av PMDC-motor

Funnet på websidan: http://www.robotcombat.com/marketplace_ss2.html

Break-in

For best results, PMDC motors should be broken-in. This allows the brushes to form concave surfaces around the commutator, maximizing contact area. It also helps remove any sharp edges on the commutator that may have been left during the manufacturing process.

We recommend breaking in motors using water. Connect wires to the motor and place the motor in a jar of water. Run the motor at 3 volts (or just enough to get it spinning slowly). Stop running the motor after 15 minutes or when the water turns black. Pull the motor out of the water, dry the motor (with shop air or "buggy blast"), and lubricate the bearings with a drop of oil.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Köra in en motor låter väl vettigt.

Men detta:
Connect wires to the motor and place the motor in a jar of water
I vatten, vaför skall det vara bättre. Om inte jag minns fel från kemilektionerna så leder vanligt vatten ström....... :?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Ja det är en bra ide att följa de här instruktionerna. Så gjorde man åtminstone förr när jag körde MRR.
Användarvisningsbild
Sencor
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 november 2004, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Är som det står på sidan, alltså för att kolen skall få rätt form och bästa möjliga kontaktyta mot kollektorn. Anledningen till att man gör det i vatten är nog att vattnet transporterar bort koldammet som bildas och för att motverka att kolen svetsas fast mot kollektorn. Snacka med någon som tävlar med rc-bilar(el), dom har bra koll på sånt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

På en RC sida såg jag samma sak men med sprit.
Men att vatten är en bra ledare är en myt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur bra vatten leder beror ju mycket på vad det är för ämnen (salter) lösta i vattnet.

Kommer ihåg en häftig grej vi fick göra i gymnasiet. Läraren ställde fram en balja fylld med vanligt kranvatten, och stoppade ner en kabel i varje ände, ca. 30V spänning.
När man stoppade ner handen i vattnet kändes det mycket skumt! Det blev värre när man särade på fingrarna p.g.a. att potentialskillnaden mellan fingrarna då ökade!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

danei skrev:Men att vatten är en bra ledare är en myt.
Jag kanske skulle skrivit så här istället:

Vatten med olika lösta salter leder ström ström olika bra beroende på koncentration och vilka salter som är lösta i vattnet.
:D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst, men om vi patar vanligt kranvatten så är det inte mycket salt i det.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Rörliga joner är det vad det handlar om. Koksalt i vatten blir en elektrolytlösning. Man kan givetvis blanda andra saker i vatten.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Min engelska är lite sådär (från första inlägget i tråden)...vad betyder: Pull the motor out of the water, dry the motor (with shop air or "buggy blast"), and lubricate the bearings with a drop of oil.

Det jag är intresserad av är allltså: Vad är "shop air" = tryckluftskompressor?
och "buggy blast"
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Helt enkelt att du ska blåsa den torr med luft, vad för luft spelar nog inte så stor roll ;).
Användarvisningsbild
ToB
Inlägg: 678
Blev medlem: 22 februari 2004, 10:32:58
Skype: tobias_bjork
Ort: Sollentuna

Inlägg av ToB »

"Shop Air" tolkade jag som luft på tub/stprayflaska. "Buggy Blast" verkar vara någon form av universal-rengörare http://www.rcmodels.com/rc-tri-4443.html
Användarvisningsbild
grapetonix
Inlägg: 293
Blev medlem: 14 juli 2004, 17:20:50
Skype: grapetonix
Ort: Hägersten, Stockholm

Inlägg av grapetonix »

Annars kanske man kan köra med destillerat vatten.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

grapetonix m fl. : Prövande en grej.........hällde upp ett glas vatten å mätte med multimetern..........med mätprobarna 3 cm ifrån varandra...1-1,2 Mohm :?
kanske för mycket salt i driksvattnet?....kan ju bli nödvändigt med destillerat vatten då?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

1Mohm är nog inget problem.
Skriv svar