Varm stegmotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Varm stegmotor?

Inlägg av Detraw »

Halloj,

Jag lyckade igår efter ett par försök och inköp av ett bredboard, få igång min drivare till stegmotorer. Men nu när motorn har stått på några minuter (2-5min) blir motorn ganska varm, brukar stegmotorer bli det eller är det bara jag som har gjort något fel (har inte använde stegmotorer tidigare). Motorn kör jag på 9V (den är specad för 11.3V), och varje lindning är på 32 Ohm.

Tanken är att motorerna ska vara på ett bra tag och att de ska belastas lite, så det skulle ju vara bra om de klarade att vara på ett tag utan att bli jätte varma, nu är de i och försig inte jätte varm, mera lite mer än jummen, men jag vet inte om den blir ännu varmare efter ytterligare en tid roterandes....

Sen tänkte jag passa på att fråga om man kan få motorn starkare genom att köra den på halv-, eller microsteg, kör den nu på helsteg men skulle vilja ha den lite starkare än vad det är...

EDIT: Kom på en sak till jag undrade över, hur pass snabbt kan man stega en stegmotor, är det bara att testa sig fram till det eller går det att räkna fram, och kan man köra den snabbare om man använder sig av halv-, eller microsteg?

Tack på förhand /Daniel
Senast redigerad av Detraw 2 december 2004, 14:37:22, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den blir varmast av att stå still.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Du menanar om man har en konstant ström genom motorn för att få den fast i ett läge? För det har jag märkt :D då blev den kanske rejält varm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja precis. Normalt löser man det med en strömbegränsing så att man kan köra med högre spänning när man varvar lite.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

och hur begrännsar man strömmen på ett smidigt sätt? eller det kanske bara är jag som blandar ihop de två nu och att det är så att ström är lika med Volt och att man använder en resistor? (men så är det väl inte?)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ström = Ampere
Spänning = Volt
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aha precis då tänkte jag rätt :) så hur gör man då för att begrännsa strömmen? eller det kanske finns fina hemsidor som beskriver detta?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Motstånd går att använda.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enklaste är att sätta en resitor i serie med motorn. Men det är inte särskil energi effektivt. Alternativet är att köra med PWM (puls bredds modulation)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hmm jag är lite grön på det hör med att begränsa strommen (som ni kanske märker), om jag använder ett motstånd minskar jag inte också spänningen? eller jag kanske inte ska serie koppla motståndet med motorn?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Om du ska driva mindre motorer, så ska du kika på dessa 2 kretsar :L297 & L298, dessa kör med chopper styrning vilket gör allt, mycket effektivt!.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jo jag har kollat på de, men jag kom sen fram till att jag skulle använda de krestsar som användes i den skrivare som jag fick motorerna, så jag letade fram datablad till de och använder mig av de nu, funkar rikigt bra faktiskt... bara de sakerna jag nämde i första inlägget jag undrar lite över
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningen över stegmotorn kommer att vaiera. Det är det som är meningen. Det man är ute efter är att få en mer konstant ström.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

ok värmen får bli ett senare problem, har just upptäckt att mina motorer är lite för klena när jag kör de med helsteg, finns det något sätt att få de starkare?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Högre drivspänning gör motorn starkare enda tills den brinner upp.

Läst denna?
Skriv svar