Saker från cnc4pc som inte vill som jag vill.....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Saker från cnc4pc som inte vill som jag vill.....

Inlägg av Terho »

Har köpt ett M1 - Modbus Serial Server kort och ett M13 – Modbus Expansion Board + MPG4 - 6 Axis kontroll.....

M1 modbuskortet är uppdaterat och har kontakt med mack 3 men hur jag än gör får jag inte mpg4 kontrollen att fungera :( Hur ska jumpern vara på M1 kortet?

Har vart ett jädra krångel men hoppas någon här har suttit i samma sitts?

/Terho.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vilken jumper på M1?

Du ansluter väl inte något MPG handtag till M1:an
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Nej men om de ska vara jumprat på något sätt så sä m13 kortet blir aktiverat el nå sådant.... Vad betyder ERR för något tro?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du laddat ner manualerna / kablerings info samt BRAIN filen och aktiverat Brain i Mach3?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Mmmm har läst men där sa du nått, hur får jag igång brain,en? ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Läs manualen som kommer ifrån CNC4PC, det är bilder på respektive menyer du ska gå in på så borde inte vara så svårt.

Missförstå mig rätt nu, men det är så jä-a vanligt att man inte läser manualer först utan man greppar dessa när problem uppkommer.

Som de brukar sägas RTFM
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Jag har läst ordentligt men de står inte hur de ska jumpras och de står hur brainen ska lägga och jag har lagt in mappen och döpt den till brains så den ligger i c:/mach3/brains men får inte upp den i operation i mach 3 som det vistar på bilderna.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är någonstans du gjort nåt fel om det inte fungerar, har inte läst eller hört att det skulle vara problem med att få fart på en MPG via ModBus i Mach3. Kolla nu en gång till ATT allt är rätt inställt.

Har själv inte CNC4PC's Modbus grejer, tyvärr. Vet inte om någon annan har den uppsättningen här som kan hjälpa till, i annat fall får du ta kontakt med Arturo på CNC4PC och rådfråga.

Stämmer de manualerna du har med korten dvs REV nr och sånt är rätt.

Du har laddat ner senaste MACH3 installations manualen och har den som referens?

De ändringarna du gjort i Mach3 avslutas med RETUR och omstart av programmet? Håller sig dina inställningar kvar som du ställt dessa dvs uppdateras din XML fil? Se till att den inte är READ ONLY. Detta är basic grejer så jag hoppas du har koll på detta.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Jag har nu pratat med han som sålde prylarna till oss på cnc4pc och modbus kortet uppförde sig som de skulle men inte M13 kortet! men han hjälpte oss inte.... de vill bara inte funka och han fattade inte vad som var felet, vi har juh gjort som de står i manualen men ändå funkar det inte.... Sliter mitt hår snart! och i brainen händer inget när jag rör på mpg och ingen led lyser på m13 kortet....

BUhhhhuuuu!!!!
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag hoppas verkilgen det löser sig Terho, Arturo på CNC4PC brukar vara bra att ha att göra med men jag är HELT övertygad om att HAN omöjligt har designat grejerna han säljer. Han verkar veta extremt lite om HUR det han säljer verkligen fungerar och när man frågar så svamlar han bara och erbjuder sig att byta till ett annat kort.

Har tidigare bara hört gott om CNC4PC, och t.o.m själv rekomenderat dom men efter senaste tidens problem med mitt C11 kort och andra jag läst/hört om så får han skärpa till sig ordentligt innan jag handlar där igen.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Inte kul och göra sånt hära efter :evil: Men allt verkar vara ok, ingen bränd lukt, inga brända kretsar osv!, ibland blinkar M13 kortet till och visar att utgångar funkar och ibland inte.... Jag har full kontakt med M1 kortet kanske är något fel trotts allt :( Kanske blir tvungen och skicka tillbaka allt.... kanske kanske kanske :cry:

Vad finns de mer för modbus kort? tillverkare? som kanske är stabilare? :P

/Terho.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Själv kör jag med CUBLOC, jag har en CB405 som hamnar i maskinen och en CB220 som jag "leker" lite med. Dom är inte utvecklade speciellt FÖR Mach3 men pratar MODBUD klockrent och går, förutom att köra enkla I/O's att programmera i båda BASIC och Ladder om man behöver lite mer komplicerade grejer.

Sen finns ju Peter Homan's MODIO som är utvecklat speciellt för Mach3 men jag har ingen erfarenhet eller koll på den.

Och sen finns ju alla PLC'er...vilken som helst som pratar MODBUS RTU skall fungera, jag vet att AutomationDirect's DL06 är en populär enhet.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Eter mycket om och men så börjar sakerna sakta men säkert funka

Hur får man igång Feed Rate på dom analoga ingångarna? Har testat i mach 3 att vi har en träff på start: 4004/Numreg: 2 värdena går mellan 0-255 som de ska men hur får man den och funka i mack 3? Ska man göra en brain eller vad?

Mvh Terho.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ja, du måste göra en BRAIN eller en Macropump. Plocka in ditt värdet från ditt Modbus register, dela ner det lite grann så att inte FRO går att ställa till 255% och skicka det till FeedRate Override. Jag har lite info ang MODBUS och BRAINS på min hemsida, det rör inte CNC4PC prylarna specifikt men jag tror att du kan få lite hjälp av att titta på exemplet här
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Saker från cnc4pc som inte vill som jag vill.....

Inlägg av Terho »

Nu gar vi fått det mesta och funka efter dom skickade ett nytt M13 kort, de första var trasigt.... Men nu är frågan!

När vi gör en brain för Charge pump 1 för aktivering av kylvattnet så står den och blinkar mest :?: de är inge fel på den porten för vi har testat att aktivera andra saker med den så problemet måste ligga i Mach 3, någon som har en lösning?

/Mvh Terho, Daniel.

*Update* Enklare och säga hur gör man en kylvatten brain? Tror de är vi som inte förstår hur man gör en för vi får massa konstiga värden.... He he.

*update* Nu var de löst ha ha vist glömt och aktiverat coolanten :oops: sen lite trötthet från oss :vissla:
Skriv svar