Lager till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Lager till CNC

Inlägg av Jonas_A4T »

Lite Offtopic då det är mer åt mekanikhållet men...
Jag söker "V Groove Bearings" som jänkarna kallar det. Har byggt X och Y axlarna baserade på lagerblock och slipade stålaxlar. Blocken är inte billiga och mitt bord blir 2,5-3m långt och slipade axlar kostar en slant de med!
Lagren jag söker används av bla www.shopbottools.com där de rullar längs vinkelprofiler vilket är klart mer ekonomiskt!

Sveriges kullagerfirmnor har aldrig sett något liknande, har någon av er gjort det så är alla tips välkommna!
Bifogar en bild på rariteterna. : )

Bild

Tacksam för svar och tips!

Jonas[/img]
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Har du kollat med firmor som säljer olika typer av skenstyrningar? Det fins en typ av styrning som säljs i sverige som jag vet har dylika lager.

Mekanex.se ....... kolla på linjärkomponenter.

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Mekanex motsvarighet till de där hjulen kostar runt 350kr plus moms styck och de kan inte rulla längs en plåt då skåran i mitten är för bred, likadant med Solectros motsvarighet, Solectros kostar dock runt 350kr plus moms för ett PAR så jag har beställt 4st sådana,
Att köpa slipad axel är inte så dyrt, men skall man ha slipad axel med gängade hål för fastsättning så kostar det en slant, men det verkar ändå vara den bästa och mest ekonomiska lösningen som är tillgänglig nu.

För övrigt rekomenderar jag Solectro och Henrik Jung som jobbar där. Han är kanon att ha med att göra vad gäller skenstyrningar och liknande även om det handlar om smågrejor till privatpeson! Han bjöd upp mig bara för att jag skulle få klämma och känna på grejorna och vi sprang där i säkert en tinmme bland alla deras godsaker! Kul när företag tar sig tid!

Jonas
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det är inga billiga saker att leka med tyvärr. Jag har funderat till o från på likvärdiga men billigare lösningar men utan större framgång.

Lite synd att "kulblocken" är så in i h-e dyra. Vi råkar ha några stycken 3meters skenstyrningar på jobbet som är avräknade av lite grövre modell med 4rader kulor. Det är en modell som man ibland kan återfinna i fleropar. De har små spår av rost som är så lite och på sådant ställe att det inte påverkar funktionen, dvs försvinner nog helt med lite stålull/putsduk och olja utan att ens lämna spår. Men kulblocken skulle gå lös på ca 30 000 för en fräs. :cry:

Mikael
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Min Zaxel byggde jag med kulblock med 2 kulbanor och 3,5mm kulor. Men det är nog inte samma grej som du pratar om då de blocken jag köpte gick på 350kr paret.

Bild


Är lite imponerad av de där blocken faktiskt, pressar man skenorna som blocken rullar på mot varandra med skruvtvingar så hårt man överhuvudtaget kan så kan man fortfarande flytta släden som blocken sitter på med en nätt knäpp med ett finger.

De olika varianterna av hjul och block jag hittat har en kostnad som jag kan leva med, det är själva skenan de skall följa som springer iväg en bit utanför min hobbybudget!

Jonas
    Micke_71
    Inlägg: 947
    Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

    Inlägg av Micke_71 »

    Dom jag pratar om har 4kulbanor och är "förspända" direkt. Det vill till bra mycket kraft för att då dom att svikta det minsta. Men dom kostar från 2500kr/st och uppåt. Vi har ev ett par stycken på jobbet som ligger o skräpar någonstans.

    Mikael
    Användarvisningsbild
    arvidb
    Inlägg: 4537
    Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
    Ort: Stockholm

    Inlägg av arvidb »

    Jag har några skenstyrningar av modell THK HSR25 som jag köpte på Ebay. De har också 4 kulbanor, skenorna är ca 25 mm breda.

    Men jag saknar skenor till den längsta axeln på fräsen som jag bygger. Har du någon mer info om de som kanske ligger o skräpar på ditt jobb? Det låter intressant!

    Arvid
    Jonas_A4T
    Inlägg: 43
    Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
    Ort: Malmö
    Kontakt:

    Inlägg av Jonas_A4T »

    Skulle gärna se lite info om dem jag med, mest för att det är lite spännande att se hur saker och ting fungerar.
    Bytte ut mina egna kulblock mot excentriska löphjul innan idag då de är m y c k e t lättare att få helt glappfria!

    Hittade förövrigt de löphjulen jag sökt efter på EIEmaskin, de har en uppsjö av olika typer av skenstyrningar osv från en mängd leverantörer.

    Jonas
    Skriv svar