Stegmotor som inte stegar [Nu kontrollerproblem]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Stegmotor som inte stegar [Nu kontrollerproblem]

Inlägg av X-IL »

Hej,
Detta blir min första fråga här, men har läst runt rätt mycket de senaste veckorna. Nu till min fråga. Köpte en stegmotor (Vectra PH266-e1.2) samt ett färdigbyggt k179 (unipolär stegmotorkontroller från kitsrus, se t ex http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=10100179).

Jag började med att koppla in en liten stegmotor från en scanner och matning från ett uråldrigt pc-aggregat, detta funkade finfint, och motorn gick att styra med den inbyggda trimpotten och riktningsväljaren. Sen tänkte jag att jag skulle koppla in den lite större motorn som är specad med 5 ohm per lindning och 1,2A märkström. Eftersom jag inte hade tillgång till 6V och inga effektmotstånd så försökte jag köra den på 5V. Efter att ha anslutit den som tidigare ägare verkar ha gjort (det är 8 kablar, 4 av dessa sitter ihop och mellan de andra hittar man två par med 10 ohm emellan så det verkar rätt?) så ville den inte stega oavsett vad jag satte för steghastighet med trimpotten. Den vibrerade och hade "hållmoment" så nånting hände helt klart.

Visst borde den åtminstone ha rört sig på 5V?
Provkörde också under bara någon sekund på 12V, men samma sak där, vibrerade men inget hände.

Det känns lite som att jag bara får en lindning att bli spänningssatt, eller har ni några andra teorier? Skall hem och mäta lite mer idag samt testa att köra den med step/dir-styrning för att se om det är något med att den kör stegsekvensen för fort, vilket jag iofs inte tror.

Hoppas ni har nån bra idé eller åtminstone ett glatt tillrop :P
Senast redigerad av X-IL 13 december 2008, 23:53:06, redigerad totalt 1 gång.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det låter som att du har fasningen fel. Byt plats på trådarna i det ena paret och testa.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom den första motorn funkade, så rita ett schema på hur den är inkopplad. Sen gör du likadant med den andra motorn.
Då kanske någon här, eller du själv, kan lista ut vad felet är.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Inlägg av X-IL »

Nu var ju den motorn som fungerade en unipolär med 5 kablar, och den som inte vill funka är den med 8 kablar. Jag har datablad på motorn och har sett till att koppla ihop de två paren lindningar så att de har en gemensam matning parvis, och sen har jag de återstående fyra ändarna som jag tycker mig ha provat alla permutationer på. Misstänker att kortet inte riktigt funkar, kan det vara så att 5V är för låg spänning för kortet, stod något om det i beskrivningen, 5-35V, anledningen vet jag inte. Skall göra en snabb mätning till nu, vänta.... .... 20 minuter senare: Nu snurrar den, hade på ngt vis fått det felkopplat i alla fall vad det gällde gemensam matning, bytte nu till de andra två och drog isär de jag hade satt ihop tidigare, blev lurad av ett schema jag hade liggandes.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Inlägg av X-IL »

Nu har jag ju den snurrande åt båda håll, men nu har jag problem med drivkortet. Jag kan köra den åt ena hållet utan problem (dir-pinnen 0) men när jag kör åt andra hållet så kommer jag bara en liten bit innan motorn stannar. Får inte riktigt ihop att den funkar en liten bit åt andra hållet, då känns det inte som att det är fel på någon av logik-kretsarna. Men samtidigt om det var fel på transistorerna så skulle det ju vara likadant åt båda håll, några idéer? Schema finns här: http://www.electrokit.se/download/k179.pdf


Och ja, jag vet att detta inte är ett bra drivkort eller att jag ens borde köra unipolärt, men jag labbar bara runt. Mitt första tänkta projekt är en ensam Z-axel för att kunna borra t ex kretskort men ha båda händerna fria att styra med.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mitt första tänkta projekt är en ensam Z-axel för att kunna borra t ex kretskort men ha båda händerna fria att styra med.

Då kan du med fördel ha en vanlig motor med ändlägesbrytare.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Inlägg av X-IL »

Ja men om jag vill kunna "programmera" olika borrdjup och eller vidareutveckla den till en fullfjädrad CNC så småningom så är det väl dumt att inte använda den stegmotor jag har just nu.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ursäkta frågan, men varför ska du borra olika borrdjup i ett kretskort?

Jag borrar alltid igenom, men jag är nog inte normal där heller. :lol:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Inlägg av X-IL »

...t ex kretskort...

Vill helt enkelt kunna borra det jag känner för med precision. Håller på med två folkvagnsbussar också och där kan det behöva borra en del, även om det jus tnu inte finns så mycket att borra i :P
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Inlägg av X-IL »

Nu är det löst, var foliesläpp under jordpinnen för den externa styrningen.
Skriv svar