"CNC"-bygge a'la bläckstråleskrivare / Plotter

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

"CNC"-bygge a'la bläckstråleskrivare / Plotter

Inlägg av Xyzzy »

Jag har gått med ett "CNC"-bygge ett tag i tankarna.

Det jag filurat på är att det verkar vara lite problem med själva fräsningen, därför tänkte jag snarare bygga en plotter, som ritar ut kretsbanorna på ett laminat (utan fotoresist) som man sedan direkt ska kunna etsa (utan att behöva exponera och framkalla).
Helt enkelt en skrivare, som istället för att skriva ut på papper, skriver direkt ut på kopparen.
Fick i dagarna tag på en gammal bläckstråleskrivare, efter lite modifiering av skrivaren insåg jag att bläcket sugs ihop i droppar när de hamnar på kopparen eftersom kopparen inte har någon uppsugningsförmåga.

Nu till mina frågor/idéer:
Är det någon som hittat något bläck som inte har denna tendens, det fungerar ju med vissa filtpennor att rita på koppar, är det annan bläck, eller beror det på appliceringsmetoden?
Ett alternativ vore att bygga om skrivaren (rätt rejält) så man helt enkelt har en penna istället för bläckpatron, och gör en egen styrning av mototerna i X- och Y-led och naturligtvis får jag lägga till så jag kan styra pennan i Z-led också.

Någon som har idé/erfarenhet, angående detta?
(microcontroller och elektroniken klarar jag av att hantera, är dock mindre haj på mekaniken dessvärre)

Är mycket tacksam för all sorters respons.
/ Xyzzy
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste ju dessutom ha ett bläck som inte är vattenlösligt om det ska sitta kvar under etsningen.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Det är så sant, så långt har jag inte tänkt :roll:
kanske därför bläcket i pennorna fastnar bra (de jag testat är vattenfasta)... gör det någon skillnad ang. att bläcket dras "klumpar" ihop sig?

Såg just att det finns/fanns fler med samma idé
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=575
Senast redigerad av Xyzzy 12 november 2004, 16:07:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jag hörde om en idé (först någon gång på 80-talet) där någon ville göra en 'UV-penna' till en plotter.
Tanken var att man med en extern UV-källa och via fiber skulle leda ljuset till en lätt modifierad plotterpenna - som plottar direkt på ett fotobelagt kort.
Tror till och med att det fanns en prototyp.

Lite optik, och krav på mörkrum - men man slipper problem med att hitta rätt bläck och få till rätt täckningsgrad.

-
När man sedan nyktrar till, inser man att film & uv-låda ändå är enklast :D
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Läraren hade en ide om att plotta med laser på kortet. Fråga mig inte om fotoresisten reagerar på laserljuset men......
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har ett plotter hemma, testade lite men kom fram till att det var lättare att göra på det gamla vanliga sättet, tyvärr.

Magnus Pihl tror jag har testat lite mer, hör med honom.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Åhhfasen, tack för alla tankar och tips, det där med fiber lät klart läckert, slipper dessutom z-axel (styrning (på/av) av ljus är så mycket enklare)
JAg får ta en funderare, jag återkommer om jag lyckas komma på något...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

En LCD som sitter i en projektor, släpper den igenom UV ljus? Isåfall kunde man väl belysa korten typ "förstoringsapparat" och negativet ersätts med LCD'n.

Mikael
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Tror inte det behövs fiber, sätt en sån här i en låda med ett litet litet hål.

L-7113UVC UV lysdiod 5mm 160mcd 395nm 20° Pris 1-9 29kr/st

finns på www.labb.se
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Om man tittar på filformatet Gerber vilket ju är det vanligaste formatet för beställning av kretskort inser man rätt snabbt att det är just en XY plotter med en lampa som användes på den gamla goda tiden...

Där finns kommandon som X Y kordinater, Lamp on off flash, och tool change mfl

principen är att man har en lampa och framför den läggger ett ark med paddarna man använder utklippta, ett ark för varje typ av pad man har och några olika runda hål för linjeritning.

För att rita en linje placerar man bara rätt mask framför lampan, går till startpositionen för linjen. tänder den och låter den gå till rätt position. Släcker lampan och går till nästa position där man vill börja en linje.

Paddarna ritas genom att man placerar masken med rektangulärt, ovalt eller hur nu ens pad ser ut. flyttar lampan till rätt kordinater och flasha.

Eftersom man kör med maskar framför lampan känns det som att man kan ha en billigare optik än att försöka få en 5 mil bred ljusstråle att focusera perfekt på kretskortet. Kör man med masker behöver man ju bara köra över en linje en gång med och blir inte så beroende av repeterbarheten är perfekt om man vill ha en ledare som är 10 mil.. Man byter ju då bara mask till 10 mil masken.. har man en fast ljuspunkt på 5 mil måste man ju räkna en massa och göra en massa processing på gerberfilen ...

Är jag ute och simmar?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Hmm, det var ju en idé det oxå.

Jag har föressten labbat lite, köpte en UV-LED (ELFA: 75-058-78) men insåg att den kommer behöva belysa kortet i varje punkt en bra stund... (försökte med linser att fokusera en (väldigt) liten punkt men det behövdes fortfarande belysas i över minuten för att få laminatet exponerat, vilket defenetivt inte är okay.

Så antagligen behövs en grymt stark belysning för att få detta sätt att fungera.

Jag har dessutom letat efter ett vattenfast bläck, men ingen har (var in på två butiker i "kontorsmaterial-branchen" men de hade inget sådant. En datorbutik tycktes minnas att de hade hört talas om en levernatör som hade skrivarpatroner med vattenfast bläck, men kunde inte minnas producent/leverantör.

-Har någon här på forumet någon idé (det jag snackar om är alltså antingen en bläckpatron för skrivare med vattenfast bläck, eller så att jag åtminstone kan fylla på en befintlig skrivarpatron)
-Vad är det för bläck i patronerna man har för att skriva på CD-skivor (finns ju skrivare för sånt)
-Finns inga refillkit till vattenfasta pennor (någon som sett?)

F.ö: Tack så mycket för alla idéer, jag hoppas verkligen jag ska komma fram till något, men just nu verkar det inte värst ljust.
Jonas_A4T
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 september 2004, 18:41:29
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Hör med leverantörer till företag som skär ut dekaler till reklambilar osv. De plottrarna som används där är ibland kombinerade med bläckstrålehuvud och den folien sätts på bilar och påstås hålla i fyra år.

Jonas
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Jonas_A4T: Ahh, klockrent. Har ju en granne som pysslar med sådant, så han borde kunna hjälpa mig.
Tack för tipset.
Skriv svar