ultraljuds sensor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

ultraljuds sensor

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har tänkt knåpa ihopa en liten avståndsmätare med hjälp ut av ultraljud.
jag har en sändare (elfano. 73-029-04) och en mottagare (elfano.73-029-12)

jag har lyckats få ljud i sändaren via pic:en men jag fattar inte riktigt hur man ska hantera mottagaren.

har på en sida sett där de använder en Lm567 tondekoder, går det att gör det utan en sådan?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har införskaffat mej en lm567 tondekoder nu.

nån som vet hur man ska koppla in mottagaren till den?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Jag har använt mej av: 30-120-02 och 30-120-10. Mottagardelen är väl i princip en mikrofon. Koppla två OP-förstärkare efter varandra. Den förstärkta signalen kan likriktas och på så sätt kopplas till digitala kretsar.

Du kan t ex använda dig av OP-förstärkare som t ex: CA3140, TL82 mm.
Titta i datablad och kolla efter "gain-bandwidth". Den bör åtminnstone var 3 MHz, helst mer än 4 MHz.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

skulle det gå att använda två 741 op-amp istället?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Nä, inte 2 st 741:or, men kanske 3 st! gain-bandwidth är produkten av förstärkning X frekvens. Om vi säger att en 40 KHz signal skall förstärkas via en OP med en GBW (Gain-bandwidth) på 1 MHz, så ger det maximal förstärkning = GBW/signalfrekvens. Alltså : Max förstärkningsfaktor = 1 MHz/40 KHz= 25 ggr. Detta är dock ett teoretiskt maxvärde...och dessutom är det vid -3 dB eller -6 dB , minns inte riktigt. Hursom helst så tenderar kretsen att självsvänga om förstärkningen närmar sig det teoretiska maxförstärkningen. Ett mera realistiskt väde kanske kan vara runt 60%. Alltså bara 15 ggr!!!

Jämför detta med en CA3140 vilket klarar en förstärkning på ca 60 ggr!!

Kom sen ihåg att op:ns slew-rate sätter begränsningar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

okej..

jag är helt n00b på op-amp.. Behöver man alla dessa op-amp om man ska använda en lm567?

jag har hittat ett schema där de endast använder en op-amp
http://www.mnsi.net/~boucher/Sonar1.htm

men det kan ju vara att det är nån über krets eller så.
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Du böver väl inte använda dig av LM 567. Jag antar att du från ultraljud sensorn bara vill en logisk etta eller nolla? I så fall behöver signalen förstärkas, likriktas samt nivåanpassas för digitala kretsen som skall ta emot signalen. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

mullemeck skrev:jag har hittat ett schema där de endast använder en op-amp
http://www.mnsi.net/~boucher/Sonar1.htm
men där finns det med en tondekoder
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

evert: skulle du kunna tänka dej att rita upp ett litet schema över hur man skulle koppla det med 3st 741 opamp. Har inte hittat nån "gain-bandwith" schema..
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

mullemeck:
Gain-widthband är ingen krets. Det är en egenskap hos själva op-förstärkaren. Ett annat namn är bredbandsprodukt = "Övre gränsfrekvens"*förstärkning
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo men hur ska man koppla in mottagaren till opamp:en?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Jag har kollat in länken (http://www.mnsi.net/~boucher/Sonar1.htm ) nu. Jag kollade upp lite data kring OP-ampen: TLC2872. I databladet står det att GWB=2.2Mhz, och enligt kopplings schemat så är förstäkningen 100 ggr (jag fattar inte hur det kan fungera!!!). 741:an har bara GWB på 1 MHz. Detta betyder att du får lägre känslighet, då förstärkningen inte kan vara lika hög som med TLC2872(med 741:an ca 45 ggrs förstärkning). En annan möjlighet är ju att koppla 2 st 741:or efter varandra och därmed uppnå lika hög känslighet som med en TLC2872. Oavsett hur du väljer att göra så bör du byta ut 1MOhms-motståndet i OP-kopplingen och sätta dit ........typ 470KOhms-motstånd. Hoppas nu inte 741:ans slew-rate sätter några pinnar i hjulet.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm... håller på att bygga ett ekolod, och behöver en OP-amp då till samma sak som mullemeck. lite frågor bara: hur ska det kopplas? från mikrofonen kommer en signal, ska den kopplas på plus eller minus i OP? ( antar att - bara betyder att signalen är inverterad)
Vilken späning vill OP ha? funkar det med 5 volt? om jag har fattat det rätt så förstärker den mer om den får högre späning? blir helt snurrig av elfas nuffror "Matningsspänning: ±2 till ±18 V
+4 till +36 V" för ca3140.
vad är offset null och strobe bra för?
Hittade en här: den här principen borde gå bra va?
http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_pic6_63.htm

Där verkar det som att dom kopplar in den påhittade jorden på + och micen på -. Är det riktigt jord på v- sen då? som negativmatning?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Vet inte.......men det ser ju ut som kretsen är gjord för singelmatning (alltså att v- = 0 V )......man har en "signaljord" på 4,5 V så troligen
är v+ =9 V.



:)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

en till sak: vad är offset null och strobe bra för? måste jag koppla in dem?

[edit]
en till grej. den ultraljudsmottagare jag har tänkt använda är kombinerad sändare, det medför att den när man sänder kommer det ligga höga signaler på OP, en frekvens på 40KHz, 12 volt. kommer den klara det? vad händer med utsignalen?
Skriv svar