Modig md5000 med LinuxCNC
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Mach3, "out-of-the-box" funkar endast med drivsteg som tar steg- och riktnings-signaler (alltså inte med dina analoga). Men Mach3 har en hyffsat öppen arkitektur vilket gör att externa enheter kan integreras i/med Mach3. DspMC/IP från VitalSystem är en sådan enhet vilken kan lämna +/-10V signaler till analoga servo-förstärkare.
Det finns även plugins för några kort från Galil och jag tror att något av dom ska kunna mata analoga servon. Men vad jag förstår så sker det inte mycket utveckling på Galil/Mach3-fronten, DspMC/IP däremot verkar vara "levande".
Att byta servona till digitala och köra med Mach3 över parallell-porten eller med Smoothstepper är som sagt möjligt men det är ingen jätte-enkel sak att göra och det kommer att kosta en del - tro mig Det är svårt att hitta digitala servo-förstärkare för borstade DC-motorer som klarar mer än 80V. VSD-A från Granite Devices var ett alternativ men nu går dom inte att köpa längre. Viper200 från Larkin är en möjlighet och en annan forum-medlem håller just på att fixa till en Storebro Combimill med sådana servon, ska bli intressant att se hur dom fungerar. Sen finns det Mammut från CNCDrive i Ungern, jag har ett sånt och är inte imponerad och till sist finns det HP-UHU som säljs i "kit-form". Klarar 160V och 25A, fortfarande lite osäkert hur bra dom egentligen fungerar. Jag har tre som jag monterar i min maskin men det har inte gått smärtfritt, men så har jag också tre av dom allra första så lite beta-test har det varit...
Tidigare fanns det ett produkt som hette Pixie, ett litet kort som man matade med steg- och riktning från Mach3 och som lämnade 0-10V till analoga förstärkare. Encodern kopplas sedan tillbaka till Pixie-kortet. Tyvärr finns inte längre denna produkt längre att få tag i och jag har inte sett att det finns något annat i samma stil.
Ytterligare ett alternativ är att titta på EMC2 som har stöd för en del olika kort som lämnar analog-signal ut.
Men som sagt, försök hitta felet innan du ger dig in på att byta styrsystem, det är krångligare än det först verkar....
Det finns även plugins för några kort från Galil och jag tror att något av dom ska kunna mata analoga servon. Men vad jag förstår så sker det inte mycket utveckling på Galil/Mach3-fronten, DspMC/IP däremot verkar vara "levande".
Att byta servona till digitala och köra med Mach3 över parallell-porten eller med Smoothstepper är som sagt möjligt men det är ingen jätte-enkel sak att göra och det kommer att kosta en del - tro mig Det är svårt att hitta digitala servo-förstärkare för borstade DC-motorer som klarar mer än 80V. VSD-A från Granite Devices var ett alternativ men nu går dom inte att köpa längre. Viper200 från Larkin är en möjlighet och en annan forum-medlem håller just på att fixa till en Storebro Combimill med sådana servon, ska bli intressant att se hur dom fungerar. Sen finns det Mammut från CNCDrive i Ungern, jag har ett sånt och är inte imponerad och till sist finns det HP-UHU som säljs i "kit-form". Klarar 160V och 25A, fortfarande lite osäkert hur bra dom egentligen fungerar. Jag har tre som jag monterar i min maskin men det har inte gått smärtfritt, men så har jag också tre av dom allra första så lite beta-test har det varit...
Tidigare fanns det ett produkt som hette Pixie, ett litet kort som man matade med steg- och riktning från Mach3 och som lämnade 0-10V till analoga förstärkare. Encodern kopplas sedan tillbaka till Pixie-kortet. Tyvärr finns inte längre denna produkt längre att få tag i och jag har inte sett att det finns något annat i samma stil.
Ytterligare ett alternativ är att titta på EMC2 som har stöd för en del olika kort som lämnar analog-signal ut.
Men som sagt, försök hitta felet innan du ger dig in på att byta styrsystem, det är krångligare än det först verkar....
Känner igen felet, vi har haft det på nån av maskinerna på jobbet.
Kommer bara inte ihåg vad det var.
Har ett svagt minne av att inte motorn gjorde vad styrningen ville, så den kom utanför pulsfelsfönstret.
Hur såg Z-motorn ut inuti, mycket koldamm, igenkletade lameller eller brännmärken på kollektorn?
Var ytan på kolen, som ligger mot kollektorn, blank eller matt eller brända kanter?
Om du kopplar loss matningskablarna till motorn och mäter resistansen mellan anslutningarna på motorn och jord, vad har du där i resistans.
Kommer bara inte ihåg vad det var.
Har ett svagt minne av att inte motorn gjorde vad styrningen ville, så den kom utanför pulsfelsfönstret.
Hur såg Z-motorn ut inuti, mycket koldamm, igenkletade lameller eller brännmärken på kollektorn?
Var ytan på kolen, som ligger mot kollektorn, blank eller matt eller brända kanter?
Om du kopplar loss matningskablarna till motorn och mäter resistansen mellan anslutningarna på motorn och jord, vad har du där i resistans.
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Har aldrig råkat ut för det felet du beskriver men på den Mikronen jag kört på jobbet kunde man ibland få ett larm utlöst "Grovt Positioneringsfel i X" kunde komma i alla möjliga axlar och helt utan förvarning.
Det ända sättet vi lyckades bli av med det var genom att bryta strömmen till maskinen och starta om, sen kunde man köra på i allt från några timmar till månader innan det kom igen.
Men man kan ju börja med att göra rent allt och kontrollera att alla elektriska kontakter och kontaktytor är rena och har kontakt sen även torka av och kontrollera skalorna till den mån man kan. Även göra lite test fräsningar i form av att fräsa spår, former eller liknande som du lätt kan mäta för att kontrollera hur t.ex repeterbarhet samt noggrannheten är. Så vet man ju om det är något där som kanske spökar osv.
Råkade idag ut för ett liknande fel fast på en maskin med iTNC 530 styrsystem och där fick vi ställa ner accelerationen i axlarna samt trimma inbromsningen för att den inte skulle gå så ryckigt osv. Det gav fel i stil med att när maskinen gått med snabb matning i X och sedan stannade så förbannat hårt som den gjorde så den gick ur den positionerings tolerans som fanns och vi fick fel som "Positionerings fel i X" och var det i typ A/C axeln så larmade låsningen för dessa axlar med mera.
Men får du inte ordning på det själv så får man väl bita i det sura äpplet och vända sig till någon professionell maskinreparatör eller kanske få några gratis tips där ifrån.
EDIT. Såg nu att du skrev innan du referenskört och det är något jag aldrig råkat ut för så då kanske mina funderingar här ovan inte hjälper direkt. Möjligen den om att kontakta en reparatör.
Mvh,
Viper
Det ända sättet vi lyckades bli av med det var genom att bryta strömmen till maskinen och starta om, sen kunde man köra på i allt från några timmar till månader innan det kom igen.
Men man kan ju börja med att göra rent allt och kontrollera att alla elektriska kontakter och kontaktytor är rena och har kontakt sen även torka av och kontrollera skalorna till den mån man kan. Även göra lite test fräsningar i form av att fräsa spår, former eller liknande som du lätt kan mäta för att kontrollera hur t.ex repeterbarhet samt noggrannheten är. Så vet man ju om det är något där som kanske spökar osv.
Råkade idag ut för ett liknande fel fast på en maskin med iTNC 530 styrsystem och där fick vi ställa ner accelerationen i axlarna samt trimma inbromsningen för att den inte skulle gå så ryckigt osv. Det gav fel i stil med att när maskinen gått med snabb matning i X och sedan stannade så förbannat hårt som den gjorde så den gick ur den positionerings tolerans som fanns och vi fick fel som "Positionerings fel i X" och var det i typ A/C axeln så larmade låsningen för dessa axlar med mera.
Men får du inte ordning på det själv så får man väl bita i det sura äpplet och vända sig till någon professionell maskinreparatör eller kanske få några gratis tips där ifrån.
EDIT. Såg nu att du skrev innan du referenskört och det är något jag aldrig råkat ut för så då kanske mina funderingar här ovan inte hjälper direkt. Möjligen den om att kontakta en reparatör.
Mvh,
Viper
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Monterade ihop och prov körde. Larmade för mätning Z defekt kollade kolen var lite stukadefjädrar på två kol.
Riktade upp fjädrarna och provade igen Z axeln stod och juckade mellan referens gränsläget och ändgränsläget. flyttade i sär dessa två och det funkade.
Körde samma program ca 30 min och det funkade. Stoppade fräsen för att prova att ladda i program från datorn.Efter 10 min larmade den igen för mätnings fel på z
Ohm mätte på kablarna till motorn 0,2ohm
Provade och byta plats på kablarna. X<>Y larmade för Y ändå
Ringt till Heidenhain, han som jag talade med trodde att det var analog kortet som var trasig.Och det var dyrare än vad jag köpte fräsen för..
Riktade upp fjädrarna och provade igen Z axeln stod och juckade mellan referens gränsläget och ändgränsläget. flyttade i sär dessa två och det funkade.
Körde samma program ca 30 min och det funkade. Stoppade fräsen för att prova att ladda i program från datorn.Efter 10 min larmade den igen för mätnings fel på z
Ohm mätte på kablarna till motorn 0,2ohm
Provade och byta plats på kablarna. X<>Y larmade för Y ändå
Ringt till Heidenhain, han som jag talade med trodde att det var analog kortet som var trasig.Och det var dyrare än vad jag köpte fräsen för..
Senast redigerad av Båtdoktorn 26 november 2008, 21:00:42, redigerad totalt 1 gång.
Det kanske finns dåliga lödningar på analogkortet också? Det kan vara närmast omöjligt att upptäcka dåliga lödningar som beror på utmattning genom värmeutvidgning t.ex. Testa att löda om alla punkter som du tycker ser det minsta skumma ut, och gärna alla andra också, om du orkar...
Jag har lagat både en monitor som funkade "ibland" och en förstärkare som sprakade på det sättet.
Jag har lagat både en monitor som funkade "ibland" och en förstärkare som sprakade på det sättet.
Jag menade att du skulle mäta om det var överslag i motorn, till jord, det blir gärna det av koldamm inuti.
Det lättaste är nog om du tar ut kolen och mäter mellan kollektorn och jord, nackdelen är att du inte får med potentiella överslag i kolhållarna då.
Dina kol ser lite lustiga ut, på det som ser original ut ser koltråden bränd ut på mitten.
Det andra med den hemmagjorda mässingsbiten är inte inslipat mot kollektorn.
Det ser ut som det blir kontakt på knappt en lamell, och för att motorn ska gå som den ska måste det vara en nästan två lameller bred kontaktyta, eller hela kolbredden.
Detta är dessutom den känsligaste motorn eftersom den måste hålla upp axeln hela tiden.
Det löser iofs sig själv med tiden.
Originalkol är gjorda med rätt radie i änden, och de brukar även vara randade i radieriktningen för att slita in sig snabbare.
Går det att komma åt kollektorn om man lyfter på locket kan du prova med lite smärgelduk mellan kol och kollektor, runt 200 korn med gruset utåt, och på så vis få till radien på kolet.
Eller om kolen från nån av de andra motorerna ser likadana ut kan du prova att byta.
Och skaffa andra om det hjälper, eller flyttar felet till en anna axel.
Koltrycket är åxå viktigt, speciellt om det bara är två kol, så jag undrar om fjädrarna är ungefär lika hårda eller mjuka.
Men det man ser av kollektorn ser bra ut iallafall.
Kan du snurra motorn och kolla så den ser likadan ut runtom?
Kolla även kolen i tachon om du inte redan gjort det, det sitter ofta silverkol i tachos och de kletar ofta på kollektorn och fyller igen spåren.
Blåsa lite tryckluft i kolhålen skadar inte, om nu luften är torr och ren.
Edit:
Om du ska leta fel på korten så hade jag börjat med redan nämnda lödfel, och sedan fortsätta med att kolla ellyterna, speciellt de med liten burk.
Det lättaste är nog om du tar ut kolen och mäter mellan kollektorn och jord, nackdelen är att du inte får med potentiella överslag i kolhållarna då.
Dina kol ser lite lustiga ut, på det som ser original ut ser koltråden bränd ut på mitten.
Det andra med den hemmagjorda mässingsbiten är inte inslipat mot kollektorn.
Det ser ut som det blir kontakt på knappt en lamell, och för att motorn ska gå som den ska måste det vara en nästan två lameller bred kontaktyta, eller hela kolbredden.
Detta är dessutom den känsligaste motorn eftersom den måste hålla upp axeln hela tiden.
Det löser iofs sig själv med tiden.
Originalkol är gjorda med rätt radie i änden, och de brukar även vara randade i radieriktningen för att slita in sig snabbare.
Går det att komma åt kollektorn om man lyfter på locket kan du prova med lite smärgelduk mellan kol och kollektor, runt 200 korn med gruset utåt, och på så vis få till radien på kolet.
Eller om kolen från nån av de andra motorerna ser likadana ut kan du prova att byta.
Och skaffa andra om det hjälper, eller flyttar felet till en anna axel.
Koltrycket är åxå viktigt, speciellt om det bara är två kol, så jag undrar om fjädrarna är ungefär lika hårda eller mjuka.
Men det man ser av kollektorn ser bra ut iallafall.
Kan du snurra motorn och kolla så den ser likadan ut runtom?
Kolla även kolen i tachon om du inte redan gjort det, det sitter ofta silverkol i tachos och de kletar ofta på kollektorn och fyller igen spåren.
Blåsa lite tryckluft i kolhålen skadar inte, om nu luften är torr och ren.
Edit:
Om du ska leta fel på korten så hade jag börjat med redan nämnda lödfel, och sedan fortsätta med att kolla ellyterna, speciellt de med liten burk.
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Sitter då de dåliga mittemot varann, så blir det lätt lite konstigt med hur motorn reagerar på strömtillförsel.
Eftersom de är parallellkopplade varannan så brukar de mittemot varann slitas lika, och om det är mer belastning på ena hållet, som på denna motor, så slits två av kolen mer, så jag är inte förvånad över att bara två är bytta.
Det enklaste för dig, om kolen i nån av de andra motorerna passar och är friska, är att prova med att byta dem.
Originalkol kan vara lite dyra, har råkat ut för priser mellan 150 till nästan tvåtusen kronor styck, och då är det ändå några år sen jag höll på med att renovera servomotorer.
Eftersom de är parallellkopplade varannan så brukar de mittemot varann slitas lika, och om det är mer belastning på ena hållet, som på denna motor, så slits två av kolen mer, så jag är inte förvånad över att bara två är bytta.
Det enklaste för dig, om kolen i nån av de andra motorerna passar och är friska, är att prova med att byta dem.
Originalkol kan vara lite dyra, har råkat ut för priser mellan 150 till nästan tvåtusen kronor styck, och då är det ändå några år sen jag höll på med att renovera servomotorer.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Båtdoktorn
ta en bild på hela motorn. Jag har haft ett fel på Z-motor när jag köpte min StorebroCombimill. Jag har Contraves motorer.
Vad är det för fabrikat.
Är motor utsatt för skärvätska?
Du har tydligen 4 kol för motorn, har du 4 kol för tacho oxå.
Sitter det pulsgivare med utgång i ändan på motorn.
Innan du slänger något så kolla detta, annars kan jag ge dej några tipps på vart du finner ny z-motor för bra peng.
tillägg:
kol finns för mindre än 100 spänn, bara att löda om!
maila om du vill på
testline@elia.com
ta en bild på hela motorn. Jag har haft ett fel på Z-motor när jag köpte min StorebroCombimill. Jag har Contraves motorer.
Vad är det för fabrikat.
Är motor utsatt för skärvätska?
Du har tydligen 4 kol för motorn, har du 4 kol för tacho oxå.
Sitter det pulsgivare med utgång i ändan på motorn.
Innan du slänger något så kolla detta, annars kan jag ge dej några tipps på vart du finner ny z-motor för bra peng.
tillägg:
kol finns för mindre än 100 spänn, bara att löda om!
maila om du vill på
testline@elia.com